Kunst & CultuurKunst, film, muziekNieuws

Zoekgeraakte Botticelli duikt plotseling op

Een lang verdwenen schilderij ter waarde van 100 miljoen euro van de Italiaanse grootmeester Sandro Botticelli, is opgedoken in een woonhuis bij Napels. Wie de rechtmatige eigenaar is wordt nog een spannende vraag.

Het kunstwerk uit de 15e eeuw hing eerst in het kerkje Santa Maria la Carità en was, in ieder geval toen, eigendom van de Italiaanse staat. Op een of andere manier is het daarna in het woonhuis van een familie in de stad beland. Die had het daarna al 50 jaar in bezit! Doordat ook de staat het werk uit het oog verloren was, bestempelde men het werk als definitief verdwenen.

Het doek bleek van generatie op generatie doorgegeven te zijn in de familie. Nu is de vraag van de politie erg interessant, of ze het ook rechtmatig hebben verworven. 100 miljoen meer of minder scheelt nogal, die som kan de betreffende familie Somma wel maken. Als de familie het niet kan aantonen vervalt het weer aan de staat. Mocht de familie wel eigenaar zijn, dan stellen de autoriteiten voor het te restaureren en openbaar te tonen in een museum. Daar hangt het dan ook een stuk veiliger.

Zoekgeraakte Botticelli duikt plotseling op

Madonna op basis van geliefde

Volgens kunstkenners is het werk één van Botticelli’s meest geliefde. De Madonna die erop staat, schilderde hij met zijn muze en minnares Simonetta Cattaneo Vespucci in het achterhoofd zeggen ze.. Zij stierf al op 23-jarige leeftijd.

De kunstenaar schonk het ooit aan paus Sixtus IV. Die doneerde het vervolgens weer aan de kleine kerk van Santa Maria delle Grazie bij Napels. Dat was overigens niet zo belangeloos als het lijkt. Sixtus wilde in de gunst te komen bij De Medici familie, die destijds veel land in Napels had opgekocht. Hij hoopte daarmee dat de familie hem financieel zou steunen.

Inpiratiebron

Botticelli is vooral bekend om zijn werk De geboorte van Venus en Primavera, dat nog steeds een grote inspiratiebron blijkt. Dit jaar kwam het nog in het nieuws doordat het ministerie van toerisme de werken in aangepaste vorm ge-, en volgens anderen, misbruikte in een wereldwijde reclamecampagne voor Italië.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button