De Italiaanse consumentenorganisatie Codacons heeft maatregelen geëist tegen gondeliers in Venetië die toeristen geld uit de zak kloppen. Boetes zijn niet genoeg, liet een woordvoerder weten. Hun licentie moet worden ingetrokken.
De oproep kwam nadat TV programma Striscia la Notizia. Die volgde met verborgen camera hoe sommige gondeliers torenhoge bedragen vroegen aan toeristen tijdens het recente carnaval. Andere toeristen werden al na enkele minuten in de gondel weer aan wal gezet. Het bureau voor toerisme in Venetië noemde het gedrag van de gondeliers beschamend. Voor omdat het zo’n speciaal beroep is voor de stad. Het bureau riep de toezichthouder voor de gondeliers, de Ente Gondola, op om schorsingen en boetes uit te delen.
Wat kost een gondelvaart in Venetië?
De reguliere prijs voor een half uurtje in de gondel is zo’n € 70,- Wie wil besparen pakt een boot in een rustig grachtje wat verder van het San Marcoplein. Helemaal goedkoop is de watertaxi of de waterbus, de vaporetti.
Strenge eisen voor gondel en gondelier
Gondel en gondeliers varen al duizend jaar door de kanalen van Venetië. Momenteel zijn er zo’n 600 gondeliers in de stad actief. Ooit verwierven ze erfrecht voor het beroep. Zo blijft het beroep generaties lang in dezelfde familie. Maar voordat je het water op mag moet eerst naar de vaarschool. Dat wordt afgesloten met een pittig examen in een gondel van de beroepsvereniging Ente. Niet alleen is vaartechniek verreist maar ook talenkennis en alles over de geschiedenis van de stad. Na het examen ga je stagelopen. Als die periode goed is volbracht kom je in aanmerking voor de felbegeerde vergunning. Maar dan is de missie nog niet helemaal geslaagd. Je begint namelijk als invalgondelier als er iemand met vakantie is of ziek.
Een eigen gondel is de droom van ieder jongetje uit de familie. De bouw duurt ongeveer twee maanden en dat moet volgens strenge eisen voor gondel en bouwer. Een gondel is ongeveer 11 meter lang en weegt zo’n 600 kilo. Een Venetiaanse gondel bestaat uit maar liefst acht verschillende houtsoorten; iep, mahonie, berk, eik, linde, kers, walnoot en lariks. Een unieke boot dus met niet minder unieke kapiteins.