De discussie liep al geruime tijd maar nu is de kogel echt door chiesa; Grote cruiseschepen mogen Venetië niet meer in. De gouverneur van de regio Veneto, Luca Zaia, liet vrijdag weten dat schepen zwaarder dan 40.000 ton niet meer welkom zijn op het water voor het San Marcoplein en het Canale della Giudecca.
Zoals wel vaker moest er eerst een ramp gebeuren om maatregelen te nemen. Door het drama met de Costa Concordia realiseerden de beleidsmakers zich pas echt welke risico’s de gigantische schepen in de smalle doorgangen met zich meebrengen. Een ongeluk zou onherstelbare schade aan het kwetsbare ecosysteem kunnen toebrengen.
UNESCO was een van de partijen die lang voor een verbod pleitte. De grote schepen tasten de fundering van de oude gebouwen aan door de trillingen en schommelingen in het waterpeil. De gigantische schepen varen slechts 300 meter van de kade van het San Marcoplein. Vanaf zo’n hoge boot heb je dan natuurlijk een superuitzicht over de stad. Maar volgens de culturele organisatie wordt het uitzicht vanuit de stad er juist door verpest. Daarnaast vervuilen ze het water en de uitstoot van de reusachtige motoren zorgt voor smog en legt een grijze sluier over de vrolijk gekleurde huizen.
Maar liefst 650 cruiseschepen meren ieder jaar aan in de lagune, goed voor een omzet van honderden miljoenen en daarom liep het lang niet zo’n vaart. De lokale economie en de cruiselobby trok altijd aan het langste eind.
Vanaf november moeten de grote jongens wat verder varen en vanaf januari mogen ook sommige kleinere schepen niet meer aanmeren. Een commissie heeft nu een voorstel gedaan voor een nieuw kanaal via het Contorta-Sant’Angelo kanaal. Kosten: 115 miljoen euro. Maar ook hier protesteren de milieu-organisaties stevig tegen. Ze willen dat alles verhuist naar Porto Marghera, het industriegebied op het vasteland voor Venetië.
Ondanks dit verbod zal de cruisetrend doorzetten. Italiaanse rederijen zijn een van de grootste spelers in deze markt. Lees meer.
Al onze artikelen over Venetië.