Zakenkrant

Trends in zoetwaren: Italiaanse pistache niet aan te slepen

Op 26 februari wordt Wereld Pistache Dag gevierd en dit jaar gaan de vlaggen nog eens extra uit. De vraag naar pistacheproducten is het afgelopen jaar geëxplodeerd, als gevolg van de zogenaamde Dubai-reep die op de sociale media een regelrechte hit werd. Inmiddels is de dure chocoladereep met witte chocolade en pistache door iedereen gekopieerd in talloze varianten en hebben de grote supermarkten nieuwe pistacheproducten in de schappen.

Importeurs van Italiaanse zoetwaren liften ondertussen vrolijk mee op de trend. Waar landen als de VS en Iran grote hoeveelheden pistache produceren, komt de beste kwaliteit uit het Siciliaanse stadje Bronte en omgeving. Novitalia laat weten dat hun leverancier van het merk Gusto Etna, de bestellingen niet kan bijhouden. Bij groothandel GustoNL waren de Siciliaanse Fagottini al Pistacchio zandcakejes direct uitverkocht na de eerste levering.

Trends in zoetwaren Italiaanse pistache niet aan te slepen
De schil van de pistachenoot is aan de boom nog zachtrood. De boom kan wel 300 jaar oud worden maar groeit erg langzaam

De pistacheboom groeit al duizend jaar op Sicilië. Vooral op de vulkaangronden van de Etna brengen ze de lekkerste nootjes voort. De noten die maar eens per twee jaar aan de boom verschijnen, worden daar met de hand geoogst en de productie is zeer beperkt. Pistachenoten uit Bronte (DOP) zijn zeker twee keer zo duur dan uit andere landen. 80% van de Siciliaanse productie is voor de ëxport. De overige 20% gebruiken de eilandbewoners voor talloze hartige, zoete, koude en warme gerechten. Overigens is de noot niet alleen erg lekker maar ook nog eens gezond. De verkoop van veel zoetwaren piekt tijdens thema’s als Valentijn, Pasen en Moederdag, waarbij de chocolade de hoofdrol speelt.

Trends in zoetwaren

Winkels zien de laatste jaren meer belangstelling voor Halloween. Influencers spelen een grote rol, sommige brengen zelfs eigen zoet en snoep op de markt. De trend naar gezonder eten is ook duidelijk in zoetwaren zichtbaar. Het assortiment suikervrij snoep in groeit maar ook de vegan producten en zoet met mens en milieubewuste ingrediënten zoals diervrije gelatine en halalsnoep. Vooral jongeren zijn hierin geïnteresseerd. Een deel wil minder suiker consumeren en maatschappelijk verantwoord. Diezelfde jongeren verlangen als het om zoet gaat sterkere, extreme smaken en intense kleuren. De felgroene groene pistachekleur kan ze daarom kennelijk prima bekoren.  

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button