CampaniëItaliaanse modeNapelsNieuwsStile Italiano

Smaakvolle campagne van E. Marinella dassen uit Napels

Een handgemaakte das van E. Marinella uit Napels is zo’n beetje het meest exclusieve stukje zijde dat een man om zijn nek kan strikken. Sinds 1914 draait het bij de gepassioneerde dassenmaker maar om een ding; de allerbeste en constante kwaliteit.

De Engelse leverancier van de mooiste stoffen doet dat bijvoorbeeld al sinds het bedrijf werd opgericht, nu dus bijna honderd jaar geleden. Toen draaide alles overigens nog om de overhemden en waren de dassen bijzaak. Na de tweede wereldoorlog was er een tekort aan kwalitatief hoogwaardige stoffen en daarop besloot Marinella zich volledig op de das te richten.

Maurizio Marinella voor de winkel in NapelsBeroemde klanten

Het leverde beroemde klanten uit de hele wereld op. Die kochten hun das lange tijd niet bij een exclusieve modezaak op de hoek, want daar was het merk niet te koop. Ze kwamen speciaal naar het piepkleine winkeltje van twintig vierkante meter op de Piazza Vittoria 287 om de stoffen uit te zoeken, waarvan vervolgens een das met de hand en op maat werd gemaakt.Geen das is daarom hetzelfde.

De winkel gaat al om half zeven s’ochtends open zodat de klanten zich voor hun werk nog een stijlvol exemplaar kunnen aanmeten. De das is het enige kledingstuk waarmee een man zich modieus kan onderscheiden, zo vertelde de oude meester zijn kinderen die hem opvolgden.

Veel klanten maakte in de tachtiger jaren kennis met het merk via de Italiaanse president Francesco Cossiga. Die gaf steevast een doosje met vijf dassen aan staatshoofden die in Rome op bezoek kwamen. In het winkel hangen nu portretten van de Kennedy’s, Bill Clinton, Helmut Kohl, Berlusconi en Chirac maar ook van Michel Platini en Magic Johnson.

Groei

Lange tijd wilde Marinella niets van groei weten. Er werd geen reclame gemaakt, laat staan dat er via internet dassen konden worden gekocht. Alleen vaste klanten als Prins Charles mochten af toe bellen om een bestelling door te geven. Sinds eind jaren negentig van de vorige eeuw, doet het merk toch voorzichtige stapjes richting nieuwe klandizie. Het warenhuis Bergdorf Goodman in New York begon toen met de verkoop van de dassen via een speciale Marinella boutique in het warenhuis.

[divider][divider]

Inmiddels zijn er eigen winkels in Tokyo, London, Parijs, Monaco en New York, en zijn de dassen ook in andere winkels voor bedragen van zo’n 200 euro te koop. Er zijn nu zelfs zonnebrillen, horloges, schoenen en lederwaren van het merk.

Horloges van Marinella NapoliNephorloges

Aan de horloges zit nog een opmerkelijk verhaal vast. Ook Marinella kende de reputatie van Napels en gaf daarom zijn klanten speciale plastic horloges om te dragen tijdens hun bezoek aan de stad, als tijdelijke vervanging van het originele exemplaar. Die plastic exemplaren werden echter zelf veel geld waard toen mensen ze gingen verzamelen als exclusief kleinood. Na dit onbedoelde succes besloot de dassenmaker zelf Zwitserse klokjes in een kleine oplage te laten maken.

Bijna maandelijks worden astronomische bedragen geboden om de winkel over te nemen. Maar de multinationals, nieuwe Russische rijken en oliesjeiks vangen telkens bod. Het merk is niet te koop. Zo liet de huidige directeur Maurizio Marinella (derde generatie) meermaals weten. En de dassen zullen ondanks de grote vraag ook nooit en te nimmer machinaal in elkaar worden gezet.

Reclamecampagne

Reclame maken was zoals gezegd lange tijd niet aan het merk besteed. Toch werd er deze week een campagne gelanceerd die met recht en bijna letterlijk bijzonder smaakvol genoemd mag worden. De uitingen laten de dassen zien, opgerold in de vorm van koffie, croissants en sushi. Die etenswaren refereren aan de plaatsen waar de eigen winkels zijn gevestigd. “Since 1914, the taste of elegance”, is de heldere boodschap. De campagne werd ontwikkeld door reclameburo Foolbite in Monza. We laten u de hele serie graag zien.

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Een reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button