Robin van Spronsen: “Er is nog voldoende ruimte voor groei van Italiaanse restaurants”
Horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners publiceert al 20 jaar analyses over de Italiaanse horeca en kan zo een goed beeld geven over de ontwikkelingen van de afgelopen twee decennia. Vorig jaar kwam hun nieuwe rapport Italiaanse restaurants, branche in beeld uit. Wij vroegen Robin van Spronsen naar het perspectief voor de branche.
Na het lezen van het rapport spreken we Robin van Spronsen om te vragen welke conclusies zij trekt uit de ontwikkelingen die haar bureau schetst. Robin van Spronsen: “De klassieke Italiaanse restaurants sterven langzaam uit. De consument van nu wil zeker wel authenticiteit en een romantische sfeer maar dan in een moderne jas. Vooral jongeren houden van hippe en opvallende interieurs die ze vervolgens maar wat graag op de sociale media posten. Andere horecazaken met een internationale keuken hebben die slag al gemaakt zoals bijvoorbeeld veel Griekse restaurants.”
In het rapport geven jullie aan dat het aantal vestigingen van sommige ketens gedaald is en van andere juist gestegen. Hoe verklaar je dat?
“Dat is deels door corona te verklaren, specifieke situaties in de bedrijfsvoering en simpelweg doordat nieuwere concepten nog beter inspelen op de huidige marktvraag. En het valt ook wel mee. Een grote internationale speler als Vapiano is weliswaar failliet gegaan in Nederland maar zijn nu weer redelijk op orde met acht vestigingen (destijds elf). Wereldwijd zijn ze juist enorm gegroeid dus het bedrijf als geheel blijft groeien.
Robin van Spronsen:
“Grote restaurants en ketens moeten focussen op het verhogen
van snelheid, voor de ‘lokale Italiaan’ is het zaak om te investeren
in kwaliteit en identiteit”
Het aantal Italiaanse restaurants daalt na een lange periode van sterke groei vanaf 2008. Zien jullie nog wel ruimte voor verdere groei?
“Jazeker wel. We zien dat er ook nog genoeg Italiaanse restaurants openen waarvan sommige hele grote zoals die van keten Pavarotti. Daar is gewoon ruimte voor. Veel concepten zijn nog steeds succesvol en groeien zoals de Pizzabakkers met kleine, toegankelijke restaurants en een authentieke Italiaanse sfeer. In 2018 hadden ze 13 vestigingen en eind dit jaar waarschijnlijk 38. Spaghetteria is van 5 in 2018 naar 12 nu gegaan en ook een heel nieuw concept als Renato’s groeit de laatste twee jaar enorm snel”.
Verwachten jullie buitenlandse partijen die Nederlandse markt gaan betreden?
“Ik verwacht dat de van oorsprong Franse Big Mamma restaurants zich binnen niet al te lange tijd ook in Nederlands gaan vestigen. Dit succesvolle concept van enorme Italiaanse restaurants is nu in Frankrijk, Spanje en Duitsland gevestigd en opende onlangs het eerste restaurant in Milaan. Het interieur is ‘over the top’ en ze hebben veel klassieke Italiaanse gerechten een interessante eigen draai gegeven waardoor mensen nieuwsgierig zijn. Verder is het eten altijd goed”.
Cijfers laten zien dat de Italiaanse keuken steeds meer concurrentie krijgt van Aziatische keukens zoals de Koreaanse en Indiaanse of die uit het Midden-Oosten. In Amsterdam is het aantal Portugese restaurants enorm gestegen en schijnt deze keuken inmiddels de populairste te zijn bij Takeaway.
Heeft de Italiaanse keuken te vrezen?
“Nee, dat denk ik niet, bijna iedereen is opgegroeid met Italiaanse gerechten, die blijft nog wel even in trek. Ik denk dat de Italiaanse keuken wat minder trendgevoelig is dan die andere die u noemde. De groeipercentages zijn dan wel groot, het absolute aantal is nog heel klein. Flexibiliteit en variëteit is de kracht van de Italiaanse keuken. Het kan zich aanpassen aan regionale smaken en foodtrends op het gebied van gezondheid, dieetwensen, verse en biologische producten, storytelling en gemak”.
Jullie gaan als adviesbureau voor horeca al even mee. Wat kunnen jullie voor onze lezers betekenen?
“We bestaan inderdaad al een tijd, dit jaar 37 jaar! We zijn een echt familiebedrijf waar mijn vader als oprichter, mijn moeder en mijn zus in werken met ieder een eigen taak. Onze missie is om gepassioneerde vakmensen succesvol te laten ondernemen in deze sector. Daarbij ondersteunen we van A tot Z met advies zoals haalbaarheidsonderzoek en conceptontwikkeling maar ook algemene- en salarisadministratie. Tot slot zijn we sterk in het signaleren van horecatrends. Die publiceren we dagelijks online maar ook in rapporten voor allerlei segmenten van de horeca”. Niet alleen voor grote opdrachtgevers maar juist ook voor kleinere”.
