Paul Rosenmöller reist door Zuid-Italië
De verschillen tussen Noord- en Zuid-Italië zijn op veel vlakken immens maar vooral op economisch gebied. Een van de oorzaken is dat er na de eenwording van Italië, meer geïnvesteerd werd in ontwikkeling van de industrie en landbouw van het noorden. Die achterstand, versterkt door maffia en corruptie, is de ‘Mezzogiorno’ nooit echt te boven gekomen.
De euro en zijn crisis helpen de laatste jaren niet echt mee. Paul Rosenmöller reist in een 4-delige Ikon-serie door Zuid-Europa met de vraag: Wat zijn de gevolgen van de crisis voor de gewone burger in deze landen. Wat vinden de Zuid-Europeanen van de Noord-Europese vooroordelen?
In de aflevering van 19 december reist Paul Rosenmöller van Napels naar Bari. Nu het land in crisis is, wordt de verleiding groot om in slechte gewoonten te vervallen. Volgens ervaren maffiabestrijders is de georganiseerde misdaad de enige winnaar van de crisis. In Napels praat Rosenmöller met een aantal mannen die geen andere optie meer zagen dan voor de Camorra te gaan werken.
In Barletta is het eigenlijk al jaren crisis. De kledingindustrie trok vanaf eind jaren ’80 richting de lage lonen landen. Om toch wat bij te verdienen werken velen in Barletta zwart bij. Tot er vorig jaar 5 vrouwen omkwamen toen een illegaal naaiatelier instortte. Sindsdien wordt het zwartwerken bestreden en is de enige mogelijkheid om het schamele inkomen wat aan te vullen, weggevallen.
Fiat
Ook de trots van de Italiaans economie, FIAT, wordt hard geraakt door de euro crisis. Teruglopende verkoopcijfers hebben de multinational gedwongen de productie terug te draaien en fabrieken te sluiten. In Melfi staat een FIAT-fabriek. De werknemers werken nu nog maar een paar dagen per maand. De vrees voor sluiting van de fabriek wordt met de dag reëler. Samen met bisschop Todisco kijkt Rosenmöller hoe het er voor staat in het stadje.
Goed nieuws
Een dag na de uitzending was er gelukkig goed nieuws voor de werknemers in Melfi. Ze kunnen uitkijken naar de productie van drie nieuwe modellen, waarvan er twee al binnen afzienbare tijd in productie zullen gaan. Het gaat om een investering van 1 miljard euro. Het doel is om over drie jaar weer alle werknemers aan het werk te hebben en om 1600 auto’s per dag te produceren, zo maakte Fiat-baas Sergio Marchionne in het bijzijn van premier Mario Monti bekend.
19 december, 23.00 uur. NL 2.