Passie voor sokken
Door: Carlo Lanza
Inmiddels is het ruim vier jaar geleden dat ik het vliegtuig pakte naar Milaan om met een sokkenleverancier in gesprek te gaan. Zonder echte modeachtergrond, maar toch wist ik zeker dat ik dit wilde en hier goed aan deed. Ik wilde altijd al een eigen winkel en was inmiddels 30. De tijd van verstoppen en kiezen voor de veilige weg was voorbij. Ik kan met de ervaring van nu volmondig zeggen dat dit één groot avontuur is waarbij ik hoop dat het nog heel lang voortduurt.
Geleidelijke groei
Na vier jaar kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik de stap heb genomen. Ik heb destijds bewust gekozen alleen eigen geld te investeren en alle omzet te investeren in ontwikkeling. Een voor mij logische keuze. Ik ben namelijk altijd opgevoed om geen geld uit te geven dat je niet hebt. Uiteraard brengt dit zo nu en dan ook wel frustraties met zich mee. Je middelen zijn beperkt en hiermee stel je deels een plafond aan je ambitie niveau.
Een niche
Uiteraard is het lastig wanneer je in een niche begint en kent iedere ondernemer donkere tijden. Maar inmiddels overheerst trots. Met de online winkel Mannen in Stijl heb ik in vier jaar een grote vaste klantenkring opgebouwd, die naast sokken & kousen – wat toch wel de hoofdproducten zijn – ook regelmatig een das of riem (gemaakt in Napels) kopen. Klanten geven terug dat niet alleen de producten van hoge kwaliteit zijn, maa
r dat ze mijn gedrevenheid, klantenservice en persoonlijke ‘touch’ zeer waarderen. Zo stuur ik al vier jaar een persoonlijke noot mee bij iedere bestelling. Deze details worden zeer gewaardeerd.
Ambachtelijke maakwijze
De maakwijze van met name de sokken is bijzonder. Nadat de kleurkeuze gedaan is, het garen bij de garenleverancier is gekocht en op de juiste kleur wordt geverfd, worden de sokken door circulaire breimachines geweven. Vervolgens wordt de teen van de sok nauwkeurig afgewerkt waarbij veel handwerk komt kijken. ‘Rimaglio’ noemen de Italianen dat. Tenslotte worden de sokken in bundels gewassen om de stof te versterken en worden ze daarna gestreken. Juist omdat dit zo bijzonder is en ik dit proces nu in één alinea eigenlijk tekort doe, heb ik besloten dit proces te gaan filmen. De film is binnenkort te zien op deze website.
Carlo Lanza
Vorig jaar ben ik mijn eigen sokkenmerk gestart, genaamd Carlo Lanza. Ik was al langer zeer enthousiast over de ambachtelijke wijze waarop men mijn sokken maakte in Italië. In de wetenschap om mijn eigen merk ook in winkels verkocht te krijgen ben ik me hier verder in gaan verdiepen om uiteindelijk ook zelf een productielocatie te vinden. Dit is me uiteindelijk gelukt in de buurt van Brescia, een familie atelier, waar men al ruim 50 jaar sokken maakt.
Omdat ik als merkeigenaar het hele land door rijd, heb ik mijn merknaam ook persoonlijk gehouden. Daarnaast ben ik natuurlijk gezegend met een naam als Carlo Lanza. De reden van deze naam is dat twee broers eind jaren 1800 naar Nederland zijn gekomen. Dit maakt mij weliswaar nog steeds op en top Hollander, maar met een vleugje Italiaans. Inmiddels zijn de Carlo Lanza sokken in 27 winkels verkrijgbaar door Nederland en België. Ondanks dat dit al een mooi aantal is, ben ik er nog lang niet. Een merk bouwen kost heel veel tijd, maar gelukkig heb ik die. Hele mooie feestdagen toegewenst, oftewel Buon Natale!
www.carlolanza.com
www.manneninstijl.nl