Italiaanse auto'sNieuwsStile Italiano

Onderhoudsteam Mille Miglia in startblokken

De historische en inmiddels legendarische 1000 mijl rally in Italië, de Mille Miglia, gaat 13 juni weer van start vanuit Brescia. Dit jaar doen er 26 auto’s vanuit Nederland mee. De kostbare wagens worden op de weg gehouden door een team van servicemonteurs. Wij spraken een van de techneuten van Tachyon Motorsport, dat samen met het bedrijf Houtkamp al jaren steun en toeverlaat is van de deelnemers in hun soms vooroorlogse auto’s.

In de werkplaats van Tachyon in Eemnes is de stress voelbaar, want een dag na onze komst moeten er drie wagens op transport naar Italië. Even daarvoor had algemeen directeur Maarten Buitenhuis ons al vertelt dat tijd de grootste vijand is voor het rijklaar maken van de klassieke auto’s. “De techniek is vaak eenvoudig, maar als er iets stuk gaat bestel je niet even een nieuw onderdeel online. Dat moet dan speciaal, handmatig gemaakt worden. Sommige eigenaren rijden er best vaak mee en dan ligt een ongelukje altijd op de loer. We beginnen het liefst een jaar van tevoren al met het prepareren van de wagens, maar als er zoals onlangs met kerst iemand tegen een aanrijding oploopt, krijgen we het benauwd”.

Woonwerkverkeer

In het frisse nieuwe pand waar bijna geen stofje op de vloer te ontdekken is, zien we voor een vermogen aan autogeschiedenis staan. Op een aantal koetswerken prijkt nog het deelnemersnummer van de Mille Miglia 2022. Maserati’s, Jaguars, Alfa Romeo’s. Toys for boys zijn het die niet voor iedere sterveling zijn weggelegd. Deelnemen aan de race is in de eerste instantie alleen toegestaan met wagens die hebben deelgenomen aan de klassieke race, die van 1927 tot en met 1957 plaatsvond. Veel van die wagens waren toen al duur en zijn nu echte collectorsitems.

Werkplaats manager Donald Bramer sleutelt aan de klassieke auto’s die deelnemen aan de Mille Miglia

Toch schuwen de eigenaren een ritje naar kantoor met hun exclusieve bolide niet vertelt Donald Bramer ons later. Hij is manager van de werkplaats. “Dat doen we zelf trouwens ook om de auto’s te testen. Dan rijden we twee weken rond naar de supermarkt en het schoolplein. Natuurlijk hebben we dan bekijks maar dit is een belangrijke manier om mogelijke gebreken aan het licht te brengen. Desondanks kan er altijd wat misgaan, maar dan zijn we er snel bij. We rijden met vier busjes tussen de deelnemers mee. Via gps-trackers zien we precies waar de wagens zich bevinden. Dan kunnen we snel ingrijpen als iemand stilvalt”.

Koeling en stress

Wat kan er dan misgaan willen we weten: “Dit jaar is de race in juni, voorheen was hij in mei. Dat betekent dat het waarschijnlijk een stuk warmer is en dus moeten we vooral de koeling van de auto’s goed in de gaten houden. Ook zijn er geregeld problemen met de dynamo’s”.

Bramer vervolgt: “Overigens is het voor de bestuurders de eerste dagen ook wel eens spannend. Sommigen rijden nooit in hun wagen en moeten dan opeens van stuurbekrachtiging, parkeerhulp en ‘head-up displays’, naar een wagen waar alles mechanisch gaat en die een stuk minder comfortabel is. Daarbij komt dan ook nog de race-stress die men soms wel erg serieus neemt. En dat terwijl het helemaal niet meer om de tijd gaat zoals vroeger”.

Onderhoudsteam Mille Miglia in startblokken
Deze Maserati A6 1600 is klaar voor de Mille Miglia 2023

Eigenlijk willen we nog veel meer vragen maar de laatste hand moet aan de wagens worden gelegd voordat ze op transport gaan. De Jaguar XK120 OTS en Maserati A6 1600 krijgen een laatste poetsbeurt, maandag is de keuring. De Italianen kijken dan heel zorgvuldig of de auto’s aan alle eisen voldoen. Dat gaat altijd met veel Italiaans theater gepaard, hoorden we al van directeur Buitenhuis.

Toch wordt er zelden een deelnemer geweigerd want de eigenaren betalen veel geld om met hun pronkstuk mee te mogen rijden. Die zorgen er wel voor dat aan alle eisen is voldaan. Dat geldt overigens niet voor een andere kostbare klassieker van een Amerikaanse eigenaar die we in de werkplaats zien staan. Die wordt helemaal voorzien met de techniek van de huidige tijd. Geen tripje naar Italië dus voor deze racewagen en voor de verkoopwaarde is de modernisering ook desastreus. Maar dat schijnt niet te deren.

Veel Nederlanders

Dit jaar rijden er 65 Nederlanders mee die daarmee erg goed vertegenwoordigd zijn in het deelnemersveld van ruim 350 chauffeurs. Bekijk alle aangemelde deelnemers van 2023 via deze link.

Deelnemers aan de Mille Miglia hoeven doorgaans niet op een euro te kijken. Neem bijvoorbeeld Bernhard Jr., die de autoliefde zeker van opa meekreeg. Hij reed vaak mee maar slaat dit jaar over. Zijn Arnolt Bristol staat gemoedelijk te wachten tot de baas hem weer eens wil uitlaten.

Van 13 tot en met 17 juni

Voor de twee monteurs van Tachyon worden het weer lange dagen en korte nachten. Maar de passie voor techniek en liefde voor de autosport houdt ze moeiteloos op de been.

De Mille Miglia van 2023 is van 13 juni tot en met 17 juni. De start is zoals altijd in Brescia. De rit gaat dan naar Rome en weer terug. Meer info op de officiële website.

Onderhoudsteam Mille Miglia in startblokken
De Arnolt Bristol van Bernhard Jr. staat gemoedelijk te wachten tot de baas hem weer eens wil uitlaten.

Meer Mille Miglia

Onderhoudsteam Mille Miglia in startblokken
Onderhoudsteam Mille Miglia in startblokken

Het Onderhoudsteam Mille Miglia in startblokken

Onderhoudsteam Mille Miglia in startblokken

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button