Alie Doorten volgde na een een zeer succesvolle carrière in de top van het bedrijfsleven haar passie; Italië. Ze maakt sindsdien haar eigen San Mauro olijfolie en introduceert nu ook Balsamico azijn. De San Mauro Aceto Balsamico di Mosto Cotto met een unieke receptuur is een brug tussen prijs en kwaliteit. Zoals je misschien weet betaal je voor ‘Tradizionale di Modena’ balsamico vaak meer dan € 100,- voor een flesje. De San Mauro balsamico kost minder dan twintig euro.
Alie Doorten: “Er is een groot prijsverschil tussen de zeer kostbare Aceto Balsamico Tradizionale di Modena DOP en een industriële Aceto Balsamico di Modena die je bijvoorbeeld in veel supermarkten ziet. Variërend van €250,- voor de ’tradizionale’ tot €1,50 voor een gewoon flesje. “Ik wil met mijn product een topkwaliteit tegen een betaalbare prijs aanbieden”.
Dat de San Mauro balsamico van Alie geslaagd is voor de test beamen topchefs als Onno Kokmeijer van Ciel Bleu (twee sterren). “San Mauro Aceto Balsamico di Mosto Cotto is zowel qua smaak, geur als densiteit uniek”, aldus Kokmeijer. In een blindproeverij met zes topchefs werden verschillende balsamico’s vergeleken, waaronder een 12 jaar oude Aceto Balsamico Tradizionale di Modena DOP. In de vergelijking volgens het officiële Italiaanse proefschema, kwam San Mauro naar voren als hoogst gewaardeerd!
Aceto Balsamico
San Mauro Aceto Balsamico di Mosto Cotto wordt net als de Tradizionale gemaakt van pure ingekookte most van trebbiano en lambrusco druiven uit de provincie Modena. Hier onderscheidt San Mauro zich van een Aceto Balsamico di Modena IGP waarbij naast wijnazijn slechts 20% druivenmost of een concentraat daarvan wordt gebruikt en waarbij karamel als kleurstof wordt toegevoegd. San Mauro produceert haar Aceto Balsamico di Mosto Cotto in een acetaia net onder Modena volgens authentieke productiemethoden. De aceto balsamico is in balans en heeft haar complexe zoetzure smaak te danken aan 8 jaar rijpen op eikenhouten vaten.
Biografie Alie Doorten
Alie Doorten was zeer succesvol in het bedrijfsleven. Ze werkte als topmanager bij KLM en was directeur van Baker & McKenzie. Met haar echtgenoot Anton kocht ze 17 jaar geleden een stuk grond in de Sabijnse heuvels boven Rome. Ze omarmde de Italiaanse levensstijl en maakte kennis met olijfboeren. Het idee ontstond om zelf iets te gaan doen met olijfolie. Doorten: ‘Na 20 jaar managen in grote bedrijven wilde ik iets voor mezelf ondernemen.’
In de jaren daarna kocht ze zowel bestaande oude olijfboomgaarden als nieuw terrein dat ze met bomen beplantte. Sinds 2004 produceert ze haar eigen olijfolie. In 2008 besloot ze haar olijfolie onder de merknaam San Mauro (de straatnaam waar haar allereerste olijfboomgaard aan ligt) op de markt te brengen. De kwaliteit van de olijfolie van San Mauro wordt door onafhankelijke olijfolie-experts, top chefs en foodies zeer hoog gewaardeerd.
In oktober 2013 wordt San Mauro uitgebreid met Aceto Balsamico di Mosto Cotto. ‘De ondernemer in mij wilde al veel langer uitbreiden. Dat mijn nieuwe product een aceto balsamico moest worden was duidelijk. Niet alleen omdat chefs daarom vroegen, maar ook omdat ik denk dat er op dit gebied nog veel terrein te winnen valt.’
Verkrijgbaarheid
San Mauro Aceto Balsamico di Mosto Cotto (100 ml) is verkrijgbaar bij de betere speciaalzaak.
Voor verkoopinformatie: www.oliosanmauro.com