Nieuw WK Voetbalshirt Italiaans nationaal elftal met regenboogveters
We zeggen niets geks als we stellen dat Italië wereldkampioen mode is maar toch hullen de voetballers van La Squadra Azzurra zich al elf jaar in Duitse Pumashirts. En dat terwijl er zoveel mooie Italiaanse sportmerken zijn. Een beetje beschamend vinden we dat eigenlijk. Konden roemruchte klassiekers als Kappa, Lotto of Diadora de Italiaanse voetbalbond niet overtuigen met hun ontwerpen?
Waarschijnlijker is dat Puma destijds de hoogste bieder was en dat waarschijnlijk nog steeds is. 12,5 miljoen per jaar betalen ze de bond. Alleen in de periode rond het EK in 2000 koos de Italiaanse voetbalbond korte tijd voor het Italiaanse Kappa. Daarvoor miste Roberto Baggio zijn penalty in een shirt van Nike tijdens de finale van het WK 1994.
Nieuwe shirts
Deze week presenteerde Puma de nieuwe shirts voor het elftal, speciaal ontworpen voor het WK Voetbal dit jaar in Brazilië. Het tenue wordt woensdag voor het eerst door Gli Azzurri gedragen in het oefenduel tegen Spanje.
Tegelijk ging de Celebri-Amo La Maglia Tour van start in Milaan. De 23 thuisshirts die uiteindelijk gedragen gaan worden door de Gli Azzurri op het wereldkampioenschap, zullen alle grote steden in Italië aandoen. De tour voert langs onder andere Milaan, Napels en Rome, waardoor alle fans de mogelijkheid krijgen om het shirt te zien en hun support aan het nationale team te tonen.
Het design van de shirts is geïnspireerd op de rijke traditie van de Italiaanse handvaardigheidsindustrie. Een ‘slimfit’ model en een op maat gemaakte kraag zijn gecombineerd met design details.
Helaas dit keer helaas niet zoals voor het EK 2012 een grijze keeperstrui (geen shirt) die zo fraai verwees naar de successen van het Italiaanse voetbal. De legendarische doelman Dino Zoff vierde de grote successen in een echte trui in gedistingeerd grijs. Buffon moet het in Brazilië doen met een Bordeaux-rood shirt.
Geldkwestie
In de voetbalwereld telt romantiek al lang niet meer en design delft het onderspit tegen het grote geld. Puma betaalt dus ieder jaar 12,5 miljoen en looft ook nog een keer een bonus uit als het elftal kampioen wordt. In 2006 was dat vier miljoen euro en die pakte de selectie dus lekker mee zoals u weet.
De Duitser zijn echter niet gek. “Voor Puma is het contract met het Italiaanse elftal het allerbelangrijkste” verklaarde voormalig Puma-president Jochen Zeitz ooit. “Het Italiaanse elftal straalt meer uit dan het Duitse elftal omdat Italië meer geassocieerd wordt met mode en klederdracht. Bovendien worden er nauwelijks tenues van Duitsland buiten Duitsland verkocht, terwijl de Italiaanse shirts in de hele wereld over de toonbanken gaan”
Regenboogveters voor homo’s
De ogen van de supporters zullen vanavond niet alleen op de shirts maar ook op de schoenen van de spelers gericht zijn. De Italiaanse bond deelde namelijk regenboogveters uit, die symbool staan voor de anti-homofobie-actie waaraan Italiaanse sporters meedoen.
Twee spelers uit de Serie A droegen de veters twee weken geleden al. Een van hen werd op Facebook meteen uitgescholden maar hij kreeg ook bijval. Afgelopen zondag waren er al vier spelers van Cagliari die de veters droegen.
Hoewel aanvoerder Buffon en trainer Prandelli de actie steunen, is het een persoonlijke keuze van de Italiaanse spelers om de regenboogveters vanavond ook echt te dragen.
Overigens won een Italiaanse ex-profvoetballer vorig jaar de Mr. Gay Italia verkiezing! Lees meer.