Italiaanse merenNieuwsstileStile ItalianoVakantie

Moto Guzzi viert uitgesteld jubileum

Het Italiaanse motormerk Moto Guzzi bestond in 2021 maar liefst 100 jaar. Toen konden de festiviteiten niet doorgaan. Daarom begint vandaag het grote feest voor alle fans van het roemruchte merk.

Van donderdag 8 t/m zondag 11 september worden de Moto Guzzi Werelddagen in Italië gehouden. Een event waar de fans al jaren naar uitkijken. Bij de historische fabriek in Mandello aan het Comomeer (tip: leuk vakantie-uitje), verwachten ze tienduizenden motorrijders uit de hele wereld. Het is vier dagen lang feest met proefritten, bezoeken aan het museum en de fabriek, muziek en entertainment.

Vanaf vandaag staan de deuren open van de fascinerende fabriek waar Moto Guzzi een eeuw geleden het levenslicht zag, en waar nog steeds op ambachtelijke wijze de schitterende motoren met het adelaarsmerk worden gebouwd. Je kan er een gratis proefrit maken en de nieuwe Moto Guzzi V100 Mandello staat te pronken, een heuse wereldprimeur.

Het museum is onlangs gemoderniseerd.

Zaterdag en zondag is er een spectaculaire parade met de motoren. Duizenden motoren, klassiekers en moderne, doen daaraan mee, dat wordt echt een prachtig spektakel.  
Verder kan je gratis het net gerenoveerde museum en de fabriek bezoeken en ook daar is van alles te doen.

Het gebied rond het stadje Mandello is een walhalla voor de motorrijder. Er zijn talloze routes door de prachtige vooralpen waar de majestueuze, 2.410 meter hoge Grigna bovenuit steekt. In dit gebied test het merk ook nu nog de nieuwe modellen.

Geschiedenis

Het merk is vernoemd naar Carlo Guzzi, die wel de initiatiefnemer was, maar niet de oprichter. De familie Guzzi kwam oorspronkelijk uit Milaan, maar bezat rond de eeuwwisseling een aantal huizen in een klein vissersdorpje dat nu Mandello del Lario heet. Carlo Guzzi (1888-1964) was erg geïnteresseerd in de techniek van de opkomende voertuigindustrie en leerde veel van de dorpssmid Giorgio Ripamonti.

Al snel demonteerde Carlo in de kelder van het ouderlijk huis motorfietsen, vooral van Italiaanse merken. Hij zag al snel dat het beter kon en samen bouwden ze een motorfiets waarin de goede technische oplossingen werden samengevoegd: een 500cc-eencilinder, met een aantal bijzondere kenmerken. Zo was de machine vrij licht, zaten er vier kleppen in de cilinderkop, voorkwam een buitenliggend vliegwiel trillingen en zorgde een liggende motor voor meer comfort.

Geroemd wordt Moto Guzzi door het creëren van voertuigen voor mobiliteit van de Italianen na de oorlog, zoals de Lightweight Guzzino 65 en voor het ‘opnieuw uitvinden’ van het concept in de late jaren zestig, met de V7 Sport. Ook de Norge 1928 moet vermeld worden. Dat is misschien wel het meest bijzondere voertuig in de geschiedenis van de motorfiets. Deze werd ontworpen door Carlo Guzzi en zijn broer Joseph. Ook het Falconemodel is beroemd, een droom voor veel van de coureurs van de jaren vijftig.

Moto Guzzi maakt sinds 2004 deel uit van de Piaggio Group. Dat is inmiddels de grootste Europese fabrikant van tweewielige gemotoriseerde voertuigen die ook de Vespa scooters maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button