Met de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Milaan?

Door Raphael Hunsucker

Wie de afgelopen jaren in Italië de hogesnelheidstrein heeft genomen, weet hoe aantrekkelijk het aanbod van Trenitalia en concurrent Italo is. Met veel comfort zoef je op hoge snelheid van Milaan naar Rome, en dat voor vaak aantrekkelijke prijzen.

Volgens gegevens van Bloomberg, is het marktaandeel van de hogesnelheidstrein op die verbinding tussen 2008 en 2016 grofweg verdubbeld tot zo’n 80%. Dit ging ten koste van de auto en vooral het vliegtuig.

Italië stond als eerste land in Europa concurrentie op het hogesnelheidsnet toe. Dat succes is met de liberalisering van de Europese spoormarkt nu klaar voor de export.

Waar lange treinreizen binnen Italië steeds populairder zijn geworden, leggen internationale treinverbindingen over vergelijkbare afstanden het nog vaak af, tegen het aanbod van vliegmaatschappijen. Vliegen kan vaak sneller en met minder overstappen. Het is verder vooral veel makkelijker om goedkope vliegtickets te vinden.

Voor treinreizen naar Italië kun je vooralsnog het beste bij gespecialiseerde aanbieders als Low Carbon Travels terecht. Wie zo’n treinreis boekt en ervaart, merkt overigens dat die vooral ook veel voordelen heeft. Je hebt geen gedoe met inchecken en bagage, je vakantiegevoel begint al in de trein, onderweg geniet je in alle rust van prachtig uitzicht en je komt midden in de stad op je bestemming aan. Bovendien zorg je voor een aanzienlijk kleinere belasting van het milieu. Treinreizen is immers veel minder schadelijk voor het klimaat dan vliegen.

Nieuw aanbod internationale hogesnelheidstreinen

Gelukkig lijkt er binnenkort verandering te komen in het aanbod van internationale hogesnelheidstreinen. Het Italiaanse Trenitalia loopt op dat gebied voorop. In 2017 nam moederbedrijf Ferrovie dello Stato Italiane, al de Griekse nationale spoorwegmaatschappij Trainose over (net als, overigens, het Nederlandse Qbuzz). Later kondigde Trenitalia aan het paradepaardje van de Frecciarossa 1000 in te zetten op het Franse hogesnelheidnet tussen Milaan en Parijs. In augustus 2020 volgde het bericht dat een consortium waar Trenitalia onderdeel van is, ook op de Spaanse markt de concurrentie aangaat. Onder de merknaam ILSA gaan vanaf 2022 de splinternieuwe Frecciarossa-treinen rijden tussen Madrid en Barcellona, Valencia/ Alicante en Malaga/Sevilla.

Dat is niet alleen goed nieuws voor passagiers in die landen, maar ook voor internationale reizigers. Als Trenitalia straks overal in Europa treinen heeft rijden, zal het veel makkelijker en rendabeler zijn om die verbindingen op elkaar aan te sluiten. Nu al kun je met één overstap in Basel van Amsterdam naar Milaan. Misschien kan dat in de nabije toekomst wel direct – met de Frecciarossa…

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*