Met de auto naar Italië. Reistips en praktische informatie

Vliegen is vaak niet duur en onderhand moet je in alle landen extra tol betalen. En toch kiezen de meeste mensen om met de auto naar Italië te reizen. In de Coronatijd zit je dan ook nog eens extra safe. Waar moet je dan op letten als je de eerste keer gaat? In dit artikel geven we je reistips en praktische informatie.

Auto naar Italië. Reistips en praktische informatie

Lekker met de eigen auto naar Italië heeft vele voordelen. Een van de belangrijkste is misschien nog wel dat de achterbak op de terugweg kan worden volgeladen met alle lekkernijen die Italië te bieden heeft. Let wel op de douaneregels.

Maar niet iedereen rijdt vol vertrouwen op de Italiaanse wegen. Het bergachtige terrein, de vaak slechte bewegwijzering en wegen en natuurlijk de Italianen zelf, die ogenschijnlijk allemaal een carrière als autocoureur ambiëren. Uit een Europese enquête bleek ooit dat Italianen de slechtste chauffeurs van Europa waren, althans, dat vonden de bewoners van andere Europese landen.

Maximum snelheid Italië

Personenauto’s, campers < 3500 kg en motoren > 150 cm³:
-Binnen bebouwde kom: 50
-Buiten bebouwde kom: 90
-Autoweg: 110
-Autosnelweg: 130
Net als in Nederland geldt voor alle snelheden: tenzij anders aangegeven. Vaak mag je op lokale tweebaanswegen maar 90 en daarop wordt streng gecontroleerd.

Flitsapparatuur in Italië

In Italië maar ook in de landen waar je doorheen rijdt mag je geen flitswaarschuwing in je auto of navigatie hebben. De politie moet mobiele radarcontroles maar ook vaste flitspalen van tevoren aangeven. Maximaal vier kilometer voorafgaand aan de controle moet een bord staan en ook de mobiele camera moet goed te zien zijn.

Trajectcontrole in Italië

Op veel snelwegen zie je het woord ‘Tutor’ op de borden staan. Dat is de Italiaanse trajectcontrole die inmiddels al op meer dan 3.000 kilometer autosnelweg actief is, bijvoorbeeld op de bekende vakantieroutes. Bekijk deze site van de Autostrade met alle locaties van de Italiaanse trajectcontrole op de snelweg.

Bellen in de auto

Ook in Italië is het verboden om je mobiele telefoon vast te houden tijdens het rijden maar ook als je stilstaat. Sinds 2019 is men nog strenger en kunnen boetes tot wel €1700,- oplopen!

Alcohol

Voor alcohol geldt een toegestane maximum van 0,5 promille. Blaas je 1,5 promille of hoger? Dan bedraagt de boete van maximaal €1.500,-

Parkeren in Italië

Net als in Nederland moet je betalen voor parkeren in de binnensteden. Betalen bij een automaat kan met muntjes en steeds vaker ook met de pas. We lazen zelfs dat gemeenten wettelijk beide opties moeten aanbieden en dat je bij oude parkeerautomaten nog gratis zou moeten kunnen parkeren. Je moet de bon dan wel aanvechten en dat is natuurlijk nogal een gedoe.

Parkeer app voor Italië

ParkNow en Parkmobile werken niet overal in Italië. De beste ervaring is met de app van Easypark.

Parkeerschijf

Je Nederlandse blauwe schijf mag je ook in Italië gebruiken. Niet in de blauwe vakken want die betekenen meestal dat je moet betalen. Maar daarop zijn natuurlijk weer uitzonderingen. Bijvoorbeeld op zon- en feestdagen of tussen 13.00 en 16.00 uur. Pas ook op met stoepranden. Die zijn vaak een stuk hoger dan in Nederland.

Oppassen met hoge stoepranden

In particuliere parkeergarages in de stad wordt nog wel eens gevraagd je sleutels af te geven zodat de beheerder zelf een plekje voor je auto kan zoeken. Dat kan ongemakkelijk aanvoelen in de achterbuurten van Napels en Rome. Maar bij ons ging het tot nu toe goed!

Kraskaart

In kleinere plaatsen kun je in winkels voor 1 of 2 euro deze kraskaart kopen om te parkeren.

 

Verboden in te rijden

De borden op deze foto vormen vaak de grootste abracadabra voor de gemiddelde vakantieganger. Met name door alle symbolen en uitzonderingen op de regel. Zodra je een bord ziet met zona traffico limitato is het oppassen geblazen. Als je geen enkel risico wilt nemen, niet inrijden!. De kans dat je een bon krijgt is namelijk best groot. Je kenteken wordt namelijk met camera’s gecontroleerd. De bon komt in Nederland in de brievenbus en moet in de meeste gevallen gewoon betaald worden. Daar zorgt het Europees incassobureau EMO wel voor.

Als je toch verder wilt rijden let dan op de twee hamertjes. Dat houdt in dat je op zon- en feestdagen wel mag inrijden. Ook staan er vaak tijden op het bord waarvoor het verbod geldt. Moet je naar een hotel dan mag je even doorrijden, net als auto’s met een gehandicaptenkaart. Het hotel moet wel je kenteken doorgeven anders komt er alsnog een bon op de mat bij thuiskomst. Je moet dan vaak iets extra’s betalen op de hotelrekening. Bewaar die goed om aan te tonen dat je geen blaam treft, mocht er toch een thuis komen.

Milieuzones in Italië

Milieuzones in Italië

De Italiaan is verknocht aan zijn auto en rijdt het liefst door de nauwste straatjes in de oude binnensteden. Maar hieraan komt snel een einde. Veel steden hebben milieuzones maar de regels zijn verschillend en dus erg verwarrend. Ook hier is het weer opletten op het bekende bord zona traffico limitato. Vaak moet je een milieuvignet of milieusticker kopen om met de auto binnen te komen.

Beter is het om gewoon helemaal niet met je eigen auto de Italiaanse binnensteden in te rijden. Wil je toch precies de lokale regels weten, raadpleeg dan deze site.

Onderstaande steden hebben tot nu toe milieuzones maar het worden er zeker meer. Duizenden Nederlanders hebben tot soms een paar jaar later een bekeuring op de mat gehad omdat ze de zone binnenreden, vaak niet expres. Onder de boete kom je bijna niet uit.

Rome
Arezzo
Bologna
Bolzano
Bressanone
Brunico
Merano
Florence
Milaan
Palermo
Pisa
Verona

In het centrum van Bolzano kan je beter niet met de auto rijden

Tol op de snelweg in Italië

Voor de meeste Autostrade in Italië betaal je tol. Dan kan contant maar de rijen voor de poortjes waar je met creditcard betaalt zijn vaak korter.

Alleen de voor de A3 van Salerno naar Reggio di Calabria betaal je geen tol en ook niet op Sicilië voor de A20 (Messina-Palermo) en de A18 (Messina-Catania).

Tol op de snelweg in Italië

De Viacard

Echt snel door de poorten ga met de ViaCard. Dit is een oplaadbare prepaid kaart die te koop is bij (weg)restaurants van Autogrill, grotere tankstations langs de snelweg, in sommige banken en bij tabakswinkels/kiosken.

Tol op de snelweg in Italië2

Telepass

De Telepass werkt ook supersnel. Zonder te stoppen rij je door omdat er een elektronisch kastje in je auto zit of een ‘tolbadge’ op je voorruit . De website Tolltickets.com biedt deze optie voor buitenlanders aan net als de website www.area-enligne.com die door de ANWB wordt aanbevolen.

Busgleufje

Na 25 jaar door de Italiaanse tolpoortjes sturen dachten we alles al te hebben meegemaakt. Toch waren een keer verrast. Net voor ons reed een bus door de poortjes. Voor bussen is een extra hogere gleuf beschikbaar bij de automaat. Toen wij ons kaartje in de lagere gleuf wilde duwen weigerde deze, wat leidde tot de nodige zweetdruppels, een onverstaanbare assistent door de krakerige speaker en druk gebarende Italianen achter ons in de rij. Wat bleek; we moesten uit de auto want alleen het hoge gleufje voor de bus wenste ons kaartje te accepteren. Het is maar dat je het weet!

Toltarieven in Italië 2020

TrajectKlasse
A
(de meeste personenwagens)
Klasse BKlasse 3Klasse 4
Como – Milaan – Genua14,0015,0019,0029,00
Como – Milaan – Florence27,0028,0037,0053,00
Como – Milaan – Rome46,0047,0062,0093,00
Como – Milaan – Ancona33,0034,0045,0069,00
Como – Milaan – Reggio Calabria63,0065,0087,00130,00
Como – Milaan – Bari (noord)68,0070,0093,00140,00
Brenner – Venetië29,7030,3040,5061,00
Brenner – Florence33,1033,8045,0067,90
Brenner – Rome52,4053,7071,40107,70
Brenner – Ancona40,4041,3055,2083,10
Brenner – Bari (noord)75,0076,80102,20154,10

Sneeuwkettingen en winterbanden in Italië

In de periode van 1 november t/m 15 april is op bepaalde lokale wegen het gebruik van sneeuwkettingen of winterbanden verplicht als dit wordt aangegeven met een verkeersbord. Catene is het Italiaanse woord voor sneeuwkettingen. De kettingen moeten worden aangebracht op de aangedreven wielen. De maximumsnelheid bij het gebruik van sneeuwkettingen is 50 km/h.

Sneeuwkettingen en winterbanden in Italië

Verbod op winterbanden in de zomer

In Italië mag je van 16 mei tot 14 oktober niet met een bepaald type winterbanden rijden. Winterbanden hebben een snelheidslimiet die wordt aangegeven met een letter. Banden met de letter L (120 km/h), M (130 km/h), N (140 km/h), P (150 km/h) en Q (160 km/h) zijn zomers niet toegestaan. Dit type banden wordt hoofdzakelijk op kleinere modellen geleverd. De reden is dat de topsnelheid van de auto hoger is dan de band aan zou kunnen. Rij je toch met deze winterbanden dan riskeer je een boete van 419 tot 1682 euro en de auto kan zelfs in beslag genomen worden.

Tanken in Italië

Tankstations genoeg in Italië maar let op, sommige dingen zijn net even anders. Veel pompen hebben nog iemand die het tanken voor je uit handen neemt. Roep: pieno! als je een volle tank wilt. Soms betaal je echter meer voor deze service, tot wel drie cent per liter. De rij voor pompen zonder de service kan soms veel langer zijn, dat is het nadeel. Let ook op dat een stoute bediende niet de dure diesel of benzine er in gooit als je dat niet wilt.

Die benzine in Italië is al een van de duurste in Europa. voorheen spande de diesel altijd de kroon. Kijk hier voor de actuele brandstofprijzen in Italië en de landen waar je doorheen reist.

Tanken in Italië

Ook de prijsverschillen aan de Italiaanse pomp zijn groot, tot wel 25 cent. Zelf tanken bij onbemande stations is goedkoper. Tanken in Zwitserland en met name in Oostenrijk of Duitsland kan veel geld schelen. De groene of zwarte kleur van de pomp is hetzelfde als in Nederland maar voor de zekerheid ook de benamingen van de verschillende soorten benzine.

  • Euro 95 = senza piombo.
  • Superplus 98 = super senza piombo plus
  • Diesel = diesel (gasolio) of carburante diesel.
  • LPG = Gasauto of GPL.

LPG in Italië

In Italië is LPG goed verkrijgbaar, in het zuiden iets minder. De LPG prijs ligt lager dan in Nederland en veel andere landen. GPL heet het in Italië. Je hebt wel de speciale verloopnippel nodig. Klik hier voor alle LPG benzinestations in Italië.

Elektrisch rijden en laadpalen in Italië

We zullen steeds vaker met de elektrische auto op vakantie gaan. In Italië neemt het aantal laadpalen snel toe, vooral in het noorden. Je vindt ze vaak bij grote winkelcentra. Deze site vertelt waar. www.chargemap.com 

Leuk is ook dat je tegenwoordig een elektrische auto kan huren voor de vakantie.

Elektrisch rijden en laadpalen in Italië

Staken

Benzinestations staken vaker dan in Nederland. Let even op het nieuws of volg de ANWB voor details.

Actuele verkeersinformatie

Sinds de roaming is afgeschaft vertelt onze mobiel precies waar het vast staat. Veel auto’s hebben ook navigatie die het prima weergeeft. Drukke punten blijven er wel op de Italiaanse wegen, vooral in de vakantietijd.

Tips voor de Gotthard Tunnel

Voor de Gotthard Tunnel in Zwitserland loopt het erg vaak vast. Onthoud: 1 km file = 10 minuten wachttijd. Wordt de wachttijd meer dan een uur dan is omrijden via de pas het overwegen meer dan waard. De pas rijdt meestal goed door en duurt maar drie kwartier tot een uur. Er komt een extra tunnel maar daar moeten we nog jaren op wachten.

Wie slim denkt te zijn (onze redactie…) en vanuit het noorden vlak voor de Gotthardtunnel afslag Wassen pakt en er dan bij Göschenen weer op wil om zo de file te omzeilen, komt bedrogen uit. De oprit Göschenen wordt op drukke dagen namelijk afgesloten. Je kan dan gewoon weer helemaal terug en achteraan aansluiten!

De tunnel is zonder file eigenlijk altijd het snelst maar er zijn nog meer alternatieven om de tunnel te mijden, lees dit artikel.

Tunnel dicht

Soms is de tunnel gesloten voor werkzaamheden of om bijzonder vervoer door te laten. Iedere woensdag van 23.00 tot donderdag 01.00 uur is de tunnel dicht voor bijzonder vervoer. Die afsluiting kan soms uitlopen. Kijk voor exacte tijden van de afsluitingen voor werkzaamheden op deze site van de tunnel.

Kijk ook even naar de verkeersprognose voor Zwitserland.

Tips voor de Gotthard Tunnel

Drukke wegen en knelpunten in Italië

  • A1 Milaan – Florence – Rome: knelpunten bij Modena en bij Florence.
  • A4 Milaan – Triëst: knelpunten bij Milaan en Venetië.
  • A10 Franse grens – Genua.
  • A14 Bologna – Ancona: knelpunten bij Bologna en bij Rimini.
  • A22 Brennerpas – Verona: knelpunten tussen Trento en Verona.
  • Ringweg Milaan.
  • Ringweg Genua.
  • Wegen in het noordelijk merengebied

Tip voor de route Milaan – Bologna. Een paar jaar geleden werd de snelweg A35 Milaan-Brescia geopend om de drukke A4 te ontlasten. We reden deze snelweg onlangs (2021) met een taxichauffeur die liet weten dat de weg altijd rustig is en eigenlijk zonde van het geld was. Maar de reden daarvoor was volgens hem vooral dat dit traject qua tol een stuk duurder is dan de snelste route over de A4. Mocht het vast staan op de A4 dan is de A35 toch een prima omleiding, maar wel iets duurder dus.

Wat betekenen de borden boven de snelweg?

De borden boven de snelweg in Italië

Niet iedereen spreekt vloeiend Italiaans en dus zijn die borden best lastig om te lezen als je er met 130 op af rijdt. Gelukkig worden de meldingen ook met symbolen aangeduid. Een paar belangrijke woorden:
Coda = File
Tratto = Traject
Uscita = Afrit
Incidente = Ongeval
Veel teksten bevatten ook algemene mededelingen als het matigen van de snelheid, geen alcohol gebruiken en op tijd rust nemen. Enkele voorbeelden.

Borden boven de snelweg in Italië

Veel teksten bevatten ook algemene mededelingen als het matigen van de snelheid, geen alcohol gebruiken en op tijd rust nemen. Enkele voorbeelden.

borden italiaanse snelweg
File bij de grens met Chiasso (Dogana=Douane)
borden italiaanse snelweg 2
Het traject Trezzo naar Agrate (A4) in de richting (=dir) Turijn (TO) is dicht op 5 juli tussen 22.00 en 07.00 uur
borden italiaanse snelweg 3
De kans is groot dat je deze bij Bologna gaat zien. Het is een berucht knooppunt. Er zijn files (code) bij de afslagen. De reistijd naar afslag Bologna S. Lazzaro is 95 minuten, naar afslag Rimini Noord 185 minuten.

Rijverbod vanwege smog

Soms is er de wintermaanden een rijverbod i.v.m. smog, bijvoorbeeld in Rome en Milaan. Een rijverbod wordt via de lokale media bekend gemaakt.

Pech en (gele)hesjes

Gele veiligheidsvestjes zijn verplicht in de auto.

De snelste route naar Italië

Ga je voor de minste kilometers van de grens in Nederland tot de eerste grens van Italië, dan moet je via Oostenrijk. Van Utrecht tot de grensovergang Brenner is 926 km. Van Utrecht via Zwitserland tot de grens is het 991 km. Maar het hangt helemaal af waar je moet zijn. Beide routes kennen beruchte knelpunten zoals bijvoorbeeld de Brennerpas. Lees hier wanneer het daar druk is.

Niet roken in de auto

Niet roken in de auto

Het is strafbaar om te roken in een auto of camper in het bijzijn van een passagier onder de 18 jaar of een zwangere vrouw. De boete kan hoog oplopen.

Fietsen achter op de caravan of camper

Fietsen die achter op de caravan of camper worden vervoerd, moeten worden gemarkeerd met een reflecterend aluminium bord van 50 bij 50 centimeter met witte achtergrond en vijf rode diagonale strepen.

Slechte wegen

Wegen in Italië worden minder goed onderhouden dan hier. Met name lokale wegen en de lokale tweebaans snelwegen kunnen een hobbelige ervaring zijn.

slechte wegen in Italië

Huisdieren

Wie meerdere honden in de auto vervoert moeten deze verplicht achter een hondenrek zetten. De hond kan tegenwoordig makkelijk mee. Kijk hier naar tips om je hond mee te nemen.

En verder…

Intimiderend knipperlichtje

Als je net als in Nederland net iets te lang op de linkerbaan blijft hangen, kan het voorkomen dat een snelle Italiaan achter je een intimiderend knipperlichtje aan zet. Of, nog dreigender, even de grote schijnwerper laat stralen in je achteruitkijkspiegel. Van trage buitenlanders in bergachtig gebied is men ook niet zo gecharmeerd. Gewoon laten passeren. Je hebt vakantie en de Italianen hebben nog altijd oneindig veel meer gepresteerd op het motor- en Formule-1-circuit dan wij. Voorlopig althans, nietwaar Max?!

Op de middenbaan

Op driebaanswegen zie je de Italiaan vaak op de middenbaan rijden. Rustig aan. De Italiaanse rijopleiding zou jarenlang verteld hebben dat de rechterbaan alleen voor vrachtwagens is…

Regel voor motorrijders

Die lees je op deze pagina

Douaneregels

Stop de auto op de terugweg vol met Italiaanse lekkernijen. Maar lees hier hoeveel je precies mag meenemen naar Nederland.

De mooiste wegen in Italië

De top 5 mooiste wegen die je een keer in Italië gereden moet hebben lees je hier en via deze link de mooiste routes op de motor!

42 reacties

  1. Sinds kort is het ook mogelijk met alle Maestro passen te betalen bij de tolpoortjes (met het Card-teken).
    Ben benieuwd hoe jullie bedoelen dat je met een VIA-card niet hoeft te stoppen? Voor zover ik weet is dat alleen zo met een Telepass en is de VIA-card vergelijkbaar met Credticard en (nu dus) pinpas met Maestro logo.

  2. Volgens onze ervaring is de meest directe route vanuit NL toch die via de Gotthard en Chiasso. In het zomerseizoen is deze route echter zeer druk met soms lange wachttijden voor de Gotthard-tunnel en de nog steeds bewaakte grensovergangen. Dan is de iets langere route (echt waar, meet maar na) via de Brenner wellicht te prefereren. Daarmee loop je ook de douane-perikelen mis.

    1. Misschien hadden we beter kunnen zeggen de kortste route in kilometers. Volgens Google Maps is het van Utrecht naar Chiasso 993 km en van Utrecht naar Brennero 930 km. In de praktijk hangt het natuurlijk er vanaf waar je moet zijn en de route van Google naar Brennero gaat bijvoorbeeld over de niet zo snelle Fernpas. De snelste route blijft een theoretisch begrip!

      1. Als je een beetje op wil schieten kun je beter niet op vrijdag of zaterdag reizen. Dat geldt ook voor de route door Duitsland. Ga een dag eerder of later of boek een leuk hotelletje onderweg.

  3. Tip voor de Italië-rit.

    Als je met de auto naar Italië gaat en wat vaker over de tolwegen rijdt, dan kan ik een Telepass adviseren. Dit is een apparaatje die je op de binnenkant van je voorruit plakt. Je kunt dan bij alle tolwegen gebruik maken van de geel gemarkeerde wegen naar de tolpoorten. In de drukke tijden heb je totaal geen wachttijd en kunt zo doorrijden. De rijen voor de toltickets kunnen in Italië best lang zijn en veel ergernis, zoals kaart wordt niet geaccepteerd of je hebt niet genoeg klein geld of helemaal niks bij je… De Telepass is een super oplossing. We hebben dit jaar deze gebruikt en konden overal gewoon doorrijden zonder opgehouden te worden door de lange rijen die er stonden. Het was best wel fijn om voorbij deze rijen te gaan… Volgend jaar zeker weer een Telepass aanvragen….
    Google maar even….

  4. Ik kan me voorstellen dat de bestemming in italie ook nog uitmaakt welke route het snelste is. Als je naar Florence wilt, is de gotthardtunnel dan het slimste?

  5. De info mbt betaald parkeren is niet correct. Ik woon in Rome, en hier worden wel degelijk vaak en strenge parkeercontroles uitgevoerd, vooral in het centrum bv langs de tiber. Gewoon betalen en goed parkeren is mijn advies.

    1. Jazeker Annet, dat is de kortste route. Vervolgens kan je na Milaan kiezen of je via Genua of via Parma naar La Spezia rijdt. Wij geven de voorkeur aan de route via Parma alhoewel het druk kan zijn op de A1 en op de A15 vlak voor La Spezia.

  6. Ik ga volgend jaar voor het eerst met de auto naar italie en specifiek naar lido de jesolo. Vind het best wel spannend en probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen. Die 16 km in de tunnel lijkt me een avontuur op zich. Hier mijn vragen:
    Op hoeveel tol moet ik ongeveer rekenen?
    Waar langs de Duitse snelweg kan ik het beste overnachten?
    Hoe weet ik of mijn huisje in het centrum ligt en ik daar dus niet met de auto kan komen?
    Parkeren bij het strand hoe zit dat qua vergunning en prijs?
    Ik wil er zo rond eind juni naartoe is dat aan te raden?

    Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen van een liefhebber van dit land maar een groentje wat de auto betreft.

  7. Wij willen in de zomer (juli) naar Lido di Jesolo. Aankomstdag op maandag of dinsdag, vertrekken doen we weer op donderdag of vrijdag. Ik heb nu veel verschillende routes gelezen, maar welke komt qua snelheid maar ook qua prijs (tol) het voordeligste uit?

  8. Wij gaan eind april naar Toscane. Bij voorkeur met gebruik van bergpassen. De Gotthardtunnel vonden we een paar jaar geleden (in de zomer weliswaar) een nogal vieze ervaring.Bestaat er een sneeuwvrije route of zijn de meeste passen dan nog onbegaanbaar/afgesloten? Is juist de Oostenrijksre route de voor de hand liggende keuze?

  9. Wij gaan eind juni met de cabrio naar regio Marche richting Archevia, Genga en Ascoli Piceno. I.v.m. de grenscontroles gaan we overnachten in Alpenhotel Laurin Hochgurgl, Oostenrijk. De volgende dag rijden via de Timmelsjoch pas naar Italië. We denken op deze manier de files bij de grens te kunnen beperken. De kosten voor de overnachting in Hochgurgl zijn zeer schappelijk.

    1. Hoe is dat voor jullie bevallen Leo? Wij zijn ook van plan om naar de regio Marche te gaan in september en zijn benieuwd wat de beste en ook nog wel een beetje mooie route is.

  10. Wij gaan voor het eerst met de auto naar Italië.
    Wij gaan eerst naar Frankfurt en vanaf daar verder.
    Onze bestemming in Italië is Rosolina mare.
    Moeten we nog ergens rekening mee houden?

    1. Wat een mooie bestemming! Rekening moet u houden met bovenstaande zaken en natuurlijk de drukte op de weg in het hoogseizoen. Op vrijdagen en zaterdagen kan het behoorlijk vast staan. Italianen uit de grote steden gaan dan ook massaal in de richting van uw vakantieadres. Veel plezier!

  11. We hebben een autovakantie (Juli-Augustus) gepland naar Italië (Nago-Torbole). Dit wordt onze eerste autovakantie en ben benieuwd waar je allemaal rekening mee moet houden, qua voorzieningen in de auto, vignetten, tolwegen / tolkosten etc. Vroeger vaak met ouders naar Italië geweest maar toen nooit bij stil gestaan wat er bij komt kijken dan alleen kaartlezen :-). Zijn in ieder geval van plan om via Oostenrijk te gaan. Al wel het verhaal hierboven gelezen maar misschien zijn er nog mensen met praktische tips etc.

  12. Hallo,
    Wij gaan komende zomer naar Italië, in de buurt van Genua (Chiavari, om precies te zijn). Ik vind het ook heel spannend! Ik wil via de Gotthardtunnel, maar ben bang voor files! We gaan wel op vrijdag uit Nederland weg, en overnachten dan in Zuid-Duitsland. Maar dat betekent dus zaterdag(ochtend) de tunnel!
    Is het slimmer om toch via Oostenrijk te rijden, ook als we dus niet in het oosten van Italië maar meer westelijk moeten zijn? Of misschien via Frankrijk?
    Ik hoop op een antwoord van deskundigen! 🙂

    1. Dat kan op zaterdag erg druk zijn, zo vroeg mogelijk naar Basel rijden want daar kan het ook al druk zijn.
      Wij gaan altijd eind mei begin juni en dan valt eea erg mee. succes

    2. Je kunt ca 30 km eerder ook de Bernardinopas nemen. Dat is ongeveer een uur om maar is toch sneller uiteindelijk als er file staat bij de Gotthard. Is heel goed te rijden, zeker zonder caravan, Er zijn op tijd filemeldingen, zodat je beslissing op tijd kunt nemen.

  13. Wij gaan in augustus naar toscaanse kust. Marina di castagnetto di carducci. Is het dan beter via genua te rijden of via parma?

  14. Beste,

    In juni gaan we een paar weken per auto rondtrekken in Sicilië. Ik las dat er in het zuiden van Italië geen tol wordt geheven, maar info hierover is beperkt. Weten jullie hoe het zit met eventuele tolwegen op dit eiland?

    1. Op Scilië wordt op maar een paar stukken snelweg tol geheven. Op de trajecten Palermo-Messina, Messina-Catania en Siracusa-Gela. Het plan is wel om snel op alle snelwegen tol te gaan heffen.

  15. Goedemorgen,
    Ook ik ga in September een rondreis maken op Sicilië. Welke benzinepompen kan je het beste gebruiken (goedkoopste en zelf service) hoe worden deze aangegeven? En kan ik ergens de actuele prijzen vinden?
    Tolwegen zijn nog steeds zoals ik hierboven zie?

    Met vriendelijke groet,
    Maureen

  16. Wat is de beste route naar Lido di Pomposa aan de Adriatische kust? Via Oostenrijk of via Zwitserland? Wijngaard op vrijdag 21 juli rijden.

    Micha

    1. Beste Micha,
      Voor deze bestemming is via Oostenrijk of Zwitserland even ver en even lang rijden uitgaande van normaal verkeer.
      Beide routes kennen echter beruchte knelpunten in de transitlanden en in Italië zelf waar het behoorlijk vast kan staan.
      Voor Zwitserland en Oostenrijk geldt beide een vignet voor de auto. Heb je angst voor lange tunnels dan is Oostenrijk misschien de beste optie.

  17. Goedenmiddag,

    Wij gaan voor het eerst met de camper (huur) naar Italie, onze favoriete bestemming.
    ik wil graag naar Cinque Terre en/of merengebied .Wat is de mooiste route? en welke de kortste.
    Moeten wij ,met een camper, nog ergens goed rekening meehouden?

    Alvast bedankt voor een reactie.

  18. Hallo

    Wij gaan dit jaar ook voor het eerst op vakantie met de auto naar Italië met als eindbestemming cattolica rimini.
    Heeft er iemand nog tips of advies.

    Spannend zo de eerste keer. Maar wel leuk.

    1. Rond Milaan, Bologna en het laatste stuk naar de kust is het met name op de vrijdag en zaterdagen erg druk. Probeer als het kan de topdrukte te omzeilen.

  19. Hulp gevraagd !! Iemand een idee waarom mijn creditcard bij de Italiaanse tolweg niet wordt geaccepteerd? Ik heb het pasje op alle mogelijke manieren proberen in te voeren maar werken ho maar. Zowel mijn VISA als mijn MAESTRO pinpas werden niet geaccepteerd. In Frankrijk nooit problemen mee. Is er een speciale manier waarop de pas ingevoerd moet worden?

    1. Wij hebben dit probleem nooit gehad. Wel is de manier van insteken volgens ons in de loop der jaren aangepast. Voorgaande weken staken we de pas met de bovenkant en met de chip naar voren in de automaat.

  20. Hallo,
    Wij gaan dit jaar voor het eerst naar Italië. Een paar dagen naar Toscane vanwege een familiefeest.
    Wij rijden via de Brenner. We zijn erg benieuwd naar de kwaliteit/verzorging van de toiletten bij de stops langs de tolweg. En ik wil ook graag weten of er ook kosten aan het gebruik van die toiletten zitten.
    Hartelijk dank voor de reactie(s).

  21. Het valt mij op hoe oud de reacties zijn!
    ‘Tratto’ betekent overigens ‘traject’ en niet ‘afslag’ 😉

  22. Voor wie de Gotthardtunnel neemt: op woensdagavond altijd dicht van 23u tot 01u om uitzonderlijk vervoer te laten passeren. Soms tot 5u gesloten…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button