Na negenhonderd jaar was er in 2010 dan eindelijk de eerste vrouwelijke kapitein op een Venetiaanse gondel. Giorgia Boscolo vaart nog steeds met veel plezier door de kanalen maar ze krijgt binnenkort gezelschap van drie nieuwe dames. Daarmee zijn er nu vier gondoliere actief in Venetië.
Twaalf jaar geleden was het dus zover. Eindelijk was er een vrouw die zich echt aan het vak waagde. Het viel de eerste jaren niet mee voor de inmiddels 37-jarige Giorgia Boscolo. De moeder van vier kinderen kreeg argwanende blikken van de collega’s en vocht tegen de vooroordelen maar ze hield vol. Nu vragen toeristen zelfs speciaal naar haar. Deze maand is ze niet meer de enige vrouwelijke gondelier in de Venetiaanse wateren. Drie vrouwen behaalde onlangs het felbegeerde diploma en kregen een vergunning.
Toch was Boscolo niet de allereerste vrouw die het examen haalde. Dat was Alexandra Hai in 1996 maar zij kreeg nooit een officiële vergunning. Omdat ze per se wilde varen doet ze dat nu als privé gondoliera in opdracht van een hotel.
Meer vrouwelijke gondeliers in Venetië
Gioia Monti, Sara Pilla en Aurora Pelliciolli zijn de drie nieuwe dames die de weg vrij maken voor een generatie jonge vrouwen aan het roer. Ze beginnen eerst, zo luiden de regels, als invalgondelier.
Alle dames zo ook Aurora Pelliciolli zijn geboren Venetiaan. Aurora is 23, komt uit de wijk Dorsoduro en spreekt in de Italiaanse pers over een, in dit geval, meisjesdroom. Haar vader is gondelier, haar opa en ga zo maar door. Het roeien is er met de paplepel in gegaan.
Ook voor de 21-jarige Sara Pilla is het vak een lange familietraditie. Iedereen kent het familiebedrijf. Als ze door de grachten vaart ziet ze nog veel verbaasde blikken. Maar ze krijgt ook veel positieve reacties. Dat er iets verandert merkte ze aan de hulpvaardigheid van de jongens tijdens het leertraject.
Gioia Monti is al wat ouder. 31 is ze en moeder van twee. Ze wist precies wanneer ze gondelier wilde worden. Dat was op tienjarige leeftijd toen een bekende van haar opa vertelde dat vrouwen maar thuis achter het aanrecht moesten blijven. Toen zei ze dat ze het hem wel even zou laten zien dat ze het ook kon.
Er zijn momenteel 633 gondeliers in Venetië. 433 doen het fulltime en er zijn 200 invallers.
Erfrecht
Ooit verwierven de gondeliers het erfrecht voor het beroep. Zo blijft het vak generaties lang in dezelfde familie. Maar voordat je het water op mag moet je dus eerst naar de vaarschool. De lessen worden afgesloten met een pittig examen in een gondel van de beroepsvereniging Ente. Niet alleen is vaartechniek verreist. maar ook talenkennis en alles over de geschiedenis van de stad.
Na het examen ga je stagelopen. Als die periode goed is volbracht, kom je in aanmerking voor de felbegeerde vergunning. Maar dan is de missie nog niet helemaal geslaagd. Je begint als invalgondelier als er iemand met vakantie of ziek is.
Een eigen gondel
Een eigen gondel is de droom van ieder jongetje uit de familie. De bouw duurt ongeveer twee maanden en dat moet volgens strenge eisen voor gondel en bouwer. Een gondel is ongeveer elf meter lang en weegt zo’n 600 kilo. Een Venetiaanse gondel bestaat uit maar liefst acht verschillende houtsoorten; iep, mahonie, berk, eik, linde, kers, walnoot en lariks. Een unieke boot dus met niet minder unieke kapiteins.
Wat kost een gondelvaart in Venetië?
De vaste prijs voor een half uurtje in de gondel is €80,-. Voor een avondvaart (na zonsondergang) is de prijs €100,-. Wie wil besparen pakt een boot in een rustig grachtje wat verder van het San Marcoplein. Helemaal goedkoop is de watertaxi of de waterbus, de vaporetti.
Meer vrouwelijke gondeliers in Venetië