NieuwsSmaken

McDonald’s Italië wil 200 nieuwe restaurants

De Amerikaanse burgerbakker McDonald’s wil in Italië 200 nieuwe restaurants openen tot 2025. Die komen dan bovenop de huidige 630. Het bedrijf neemt daarvoor in totaal 12.000 nieuwe medewerkers aan. De nieuwe grote baas van McDonald’s-groep Italië, Dario Baroni, liet dat weten in de Italiaanse krant La Repubblica.

Baroni zei dat ze bij McDonald’s, Italië zien als een van hun markten met het grootste groeipotentieel in de wereld. Geheel onlogisch is dat niet gezien het feit dat het bedrijf nooit echt welkom is geweest in Italië. Daardoor is het aantal vestigingen per hoofd van de bevolking relatief laag.

In het land waar het slow-food denken begon is fastfood ongewenst. Er zijn wel vestigingen maar voornamelijk in de grote toeristensteden en die moeten vaak aan tal van speciale eisen voldoen, met name aan de buitenkant. Je zag vast wel eens de goudkleurige M, i.p.v. de gele. Italianen houden best van een snelle hap maar toch grijpen ze liever naar een traditionele pizzapunt, een broodje porchetta of een ander culinair vluggertje. Streetfood genoeg en laten we eerlijk zijn, meestal veel lekkerder en doorgaans gezonder.

Uitbreiding

Ondanks alle weerstand zag McDonald’s de laatste jaren zijn kans schoon om het aantal vestigingen in Italië fors uit de breiden. Inspelend op de economische crisis bezorgden ze de Italianen graag een volle maag voor weinig geld. Ook schermde het bedrijf met jongerenbanen in het licht van de enorme jeugdwerkloosheid. 

De geschiedenis van McDonald’s in Italië

De Mc Italy leverde in 2010 nog felle protesten op
De Mc Italy leverde in 2010 felle protesten op.

De eerste vestiging in Rome opende na lange discussies en een felle juridische strijd in mei 1986 aan Piazza di Spagna, vlakbij de Spaanse Trappen. Aan de opening was zelfs een referendum voorafgegaan, waarbij net iets meer dan de helft van de Romeinse bevolking instemde met de komst de hamburgerketen.

De opening werd allesbehalve met gejuich onthaald. Tegenstanders schreeuwden dat de uitslag van het referendum gemanipuleerd was door zwaar lobbywerk en dat de komst van de hamburgerketen het einde van de traditionele Italiaanse keuken zou betekenen. Woedende burgers protesteerden bij hun politici. Anti-McDonald’s-groepen organiseerden protestmarsen. Op straat werd zelfs gevochten. De regering kreeg officiële vragen om het restaurant te sluiten.

Zover kwam het niet maar McDonald’s moest zich wel fors schikken naar de wensen van de overheid. In de buurt van monumenten – in Rome dus haast overal – werd de keten verplicht een discrete goud- of anderskleurige versie van haar felle geel/rode logo op hun gevel te voorzien, zodat dit nauwelijks opviel in de omgeving. Behalve publicitaire beperkingen kreeg de keten ook af te rekenen met de uiterst strenge Romeinse bouwvoorschriften die zelfs bepalen welke kleur je gevel moet krijgen, wat je er eventueel aan mag bevestigen, hoe en met welke materialen je dat doet.

Protest in Florence

Mc Donalds in Italië

In 2016 wilde het bedrijf een vestiging openen naast de majestueuze Dom in Florence. Dat was tegen het zere been van veel Italianen die het niet passend vonden. Het hield de gemoederen in de kunststad maanden bezig. De burgemeester was ook tegen. Hij vond dat de historische plek beschermd moest worden. De gemeenteraad was net bezig om kebabzaakjes en ‘outlet’ kledingwinkeltjes in de buurt van de Dom te verdrijven. Ook de inwoners kwamen in verzet en het restaurant kwam er uiteindelijk niet. De Amerikanen dienden nog wel een claim van 20 miljoen in tegen de gemeente maar dat mocht niet baten.

Geen zegen van het Vaticaan

Datzelfde jaar was het ook in Rome hommeles. Bezorgde Romeinse kardinalen riepen op om de fastfood spijzen van de McDonald’s maar niet te zegenen. Dat deden ze toen een vestiging nabij het Sint Pietersplein na felle tegenstand toch werd geopend. De hamburgergigant startte toen een charmeoffensief door iedere zondag 1000 gratis maaltijden uit te delen aan daklozen. De armen genoten in grote getalen maar critici noemden het een PR-stunt.

Woedende pizzabakkers

Dan hebben we ook nog een van de commercials van het bedrijf die de plank missloeg. Pizzabakkers waren woest toen in een reclame een gezin te zien was in een pizzeria. Toen de bediende het kindje vroeg welke pizza het wilde eten antwoordt het: ‘Een happy meal!’  “Een beschamende aanval op een symbool van mediterrane voeding, de pizza is cultureel erfgoed!” aldus de Pizzaioli. Er werd zelfs met een proces gedreigd. McDonald’s haastte zich vervolgens om openlijk excuses te maken. “Ook wij houden net als alle Italianen van pizza en pizzeria’s”, liet het bedrijf in een verklaring weten. De rel leidde tot een nieuwe commercial van de pizzafans.

PR

Olive Ascolana
Olive Ascolana

Van PR hebben ze wel cheddarkaas gegeten bij de Mac. Zo deden ze er alles aan om de harten van de Italianen toch te winnen. 3-sterrenchef Gualtiero Marchesi ontwierp ooit een hamburger (de Vivace burger) voor fijnproevers en een variant van Tiramisù. Op zich een goede poging want op de ene burger ging bacon, gebakken spinazie, uien en een mayonaise van mosterdzaad. Op de andere, de Adagio, bedacht de meester gezouten ricotta, gemarineerde courgettereepjes en tomaten. Alles omsloten door een amandelbroodje.

In sommige vestigingen kon je tijdelijk de bekende gefrituurde olijven krijgen uit De Marken, de Olive all’ascolana, bestellen. Bocconcini di Parmigiana en gefrituurde garnalen zagen we ook al eens net als de Mc Nutella! Helaas zijn dit soort gerechten altijd maar tijdelijk van aard en het origineel is natuurlijk veel en veel lekkerder!

mc donalds in Italie
De inmiddels overleden Gualtiero Marchesi

Zoek een McDonald’s in Italië

Kan je echt niet zonder kijk dan even op de website van McDonald’s in Italië in welke plaatsen er een vestiging is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button