Maserati bestaat 100 jaar
De showroom van de Italiaanse automobilia is breed en divers, zoals u wellicht weet. Een waar lustoord derhalve voor liefhebbers van blingbling en vroemvroem, maar meer nog een uniek podium van techniek, innovatie en design. Op dat podium zijn de spotlights dit jaar in het bijzonder voor de jarige Maserati. De hoogste tijd dus voor een postuum eerbetoon aan Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore, Ernesto en Mario.
Auto’s zijn per definitief een mannending – scuse per donne – en wanneer in de familie Maserati eind 19de eeuw zes zoons worden geboren, doet pappa er dan ook verstandig aan om behalve een grote babykamer een flinke garage te bouwen. Blokken noch tollen voor dit sextet, de broertjes willen vooral met autootjes spelen. Ietwat prematuur wellicht, want de geschiedenis van de auto is op de drempel van eeuw twintig nog nauwelijks geschiedenis te noemen.
Het rijdend en pruttelend materieel van onder meer Ford intrigeert de gebroeders Maserati en wanneer ze in 1914 besluiten tot de oprichting van een eigen merk, komen ze nog niet veel verder dan de productie van bobines en bougies. Twaalf jaar later rolt het eerste echte wapenfeit uit de stal: de Tipo 26. Deze eerste zelfgebouwde raceauto, met Carlo als chef de cabine en Alfieri achter het stuur, maakt zijn debuut in de Targa Florio en wint zowaar. Meerdere races, types en overwinningen volgen en in de jaren 50 besluiten drie broers naast het circuit ook de straat te veroveren. Is de Maserati 250 F uitsluitend voor de racerij, de Maserati 3500 GTS behoeft wat minder pk voor de openbare weg.
De decennia 50 en 60
De decennia 50 en 60 omvatten de gloriejaren van Maserati. Zo weten ze op de Nurburgring de wereldtitel te veroveren in de Formule 1. J.M. Fangio geeft in de laatste ronde maar liefst drie Ferrari’s het nakijken en komt als eerste over de streep. Daarnaast doet de fabriek goede zaken met de productie van exclusieve GT’s, zoals de Ghibli, Indy en Quattroporte. Het wagenpark maakt indruk, maar helaas te weinig omzet. De exclusiviteit doet het bedrijf bijna de das om, waarop Maserati in de jaren 70 wordt overgenomen door Citroën en enkele jaren later door De Tomaso. Die begrijpt dat het merk een stapje naar beneden moet doen.
De Biturbo is een ‘betaalbare’ Maserati en met een dubbele turbo in combinatie met een kleine motor het antwoord op de snelle BMW’s in die tijd. Een revolutie in de autowereld. Hoewel het model met acht cilinders steeds verder wordt verbeterd, blijven er zorgen over de kassa. Maserati ondergaat onder leiding van Ferrari – lange tijd de grote concurrent – een fikse reorganisatie en wordt uiteindelijk toegevoegd aan de stal van Alfa Romeo.
100 jaar Maserati
Na de roerige geschiedenis zou je bijna vergeten dat de ‘drietand’ zonder concessies te doen aan de traditie nog immer vrrroemt. De Quattroporte heeft het merk namelijk weer helemaal op de kaart gezet en daar is de kleinere Ghibli aan toegevoegd. Bovendien is de Levante aangekondigd, een sterke terreinwagen. Als het aan de jubilerende Italianen ligt worden er 50.000 auto’s per jaar verkocht en daar mogen dit jaar wat ons betreft 50.000 flessen Italiaanse bubbels aan worden toegevoegd. De eerste resultaten zijn in ieder geval uitstekend. In Italië steeg de verkoop met 500% t.o.v. 2013 en in heel Europa met 300%!
De stijlvolle showvrooom van Louwman
Maserati is passie op wielen. Italiaanse passie. Geen wonder dus dat Maserati’s worden gereden door echte autoliefhebbers met gevoel voor stijl en exclusiviteit. Daar past natuurlijk geen ‘gewoon’ autobedrijf bij. Gelukkig is Louwman Exclusive – sinds begin 2012 de thuishavenvoor alle Maseratirijders – allesbehalve gewoon.
De geschiedenis van de officiële vertegenwoordiger van Maserati in Nederland is weliswaar veel korter dan die van Maserati, maar nauwelijks minder interessant. Zo nam het bedrijf twee jaar geleden het uiterst karakteristieke, futuristische pand aan de A2 bij Maarssen over uit het faillissement van Hessing B.V. Maserati was het eerste ‘eigen’ merk en heeft ook daarom een bijzondere plaats in de hoofden en harten van iedereen die er werkt; een team met ruim dertig jaar ervaring met auto’s uit de automobiele eredivisie. De markante glazen showroom staat min of meer symbool voor de transparante bedrijfsvoering. Louwman staat erop dat de klant alles omtrent zijn of haar auto live kan meemaken.
Directeur Arjen van Beek: “We hebben het over automobilisten die meer dan gemiddeld betrokken zijn bij hun auto, mensen voor wie hun auto veel meer is dan alleen een vervoermiddel en we merken dat ze het over het algemeen heel prettig vinden over hun auto te praten met iemand die hun gevoel voor het merk waar ze in rijden en de specifieke techniek ervan deelt. Door de klant op die manier bij het proces te betrekken, creëer je ook betrokkenheid bij je bedrijf. Uiteindelijk moet er een soort van familiegevoel ontstaan en dat kan natuurlijk alleen maar als je binnen je eigen organisatie eenzelfde gevoel deelt.”
Werkplaats is het hart
Door de unieke locatie en uitstraling van het bedrijfspand lijkt het voor een buitenstaander al gauw alsof Louwman Exclusive vooral een verkoopbedrijf is met daarbij een werkplaats omdat je die nu eenmaal nodig hebt voor het onderhoud. Niets is minder waar. “De werkplaats is het hart van ons bedrijf! Juist de kennis en ervaring van onze technici en de passie voor ‘hun’ merk maken het onderscheid.” Het Italiaanse Maserati heeft in zijn bestaan hoge toppen en diepe dalen gekend, vaak vlak na elkaar. Nu het merk alweer even via een overname door Ferrari eind jaren negentig onder de vleugels van de Fiat-groep is beland, is er stabiliteit en continuïteit. De Fiat-groep heeft een duidelijke visie op waar het met Maserati naar toe wil en heeft veel geld in Maserati gestoken.
Van Beek: “Alleen door die investeringen is het mogelijk geweest een model te ontwikkelen dat in grotere aantallen gebouwd gaat, zoals de kwalitatief hoogwaardige Ghibli. Die grotere aantallen doen niets af aan het feit dat Maserati altijd zal blijven staan voor stijl, klasse en onderscheid in welke vorm dan ook. En natuurlijk ook voor het mooiste motorgeluid dat er bestaat…”
Lees ook:
Tips voor als je met je Maserati naar Italië rijdt
De mooiste autoroutes in Italie die je met een Maserati gereden moet hebben
De collega’s van Lamborghini vierde in 2013 een feestje. Dit merk bestond toen 50 jaar