Luciano Benneton draagt bedrijf over aan zoon Alessandro
Sommige Italianen gingen voor hun veertigste al met pensioen maar anderen werken juist door tot het echt niet meer gaat. Deze week las u over de de 80-jarige broers die nog actief internationaal succesvolle films maken. Luciano Benneton wordt komende zondag 77 jaar en was tot voor twee weken terug nog actief als topman van het Italiaanse kledingmerk United Colors of Benetton.
Luciano Benneton besloot eind april om het stokje nu echt door te geven aan zijn zoon Alessandro, die al vicevoorzitter was. Hij blijft wel als ambassadeur betrokken bij het bedrijf.
Benneton begon in 1955 op 20-jarige leeftijd met de verkoop van zijn eerste kledingstukken. Met de zelfgebreide truien ging hij van deur tot deur. Zijn kledinghandel groeide als kool en in 1965 richtte hij Benetton Group SpA op, samen met zijn broers Gilberto en Carlo en zus Giuliana. In 1968 opende ze hun eerste buitenlandse filiaal en daarna ging het hard. Het bedrijf groeide uit tot wereldformaat met meer dan 6500 winkels in 120 landen vandaag de dag.
Het legde de familie geen windeieren. Forbes schat het vermogen van Luciano op meer dan 2 miljard dollar en daarmee staat hij op plek 9 van rijkste mensen in Italië en op nummer 601 in de wereld.
Controversiële reclamecampagnes
De meeste bekendheid kreeg Benetton door de controversiële reclamecampagnes gefotografeerd door Oliviero Toscani. Iedereen kent nog de indringende foto’s met sociaal maatschappelijke thema’s als uitgangspunt. Benetton was voorstander van tolerantie en multiculturalisme. Ze zorgden voor veel ophef en scherpe reacties. Uiteindelijk moest fotograaf Toscani dan ook in 2000 vertrekken na een reclamecampagne waarin ter dood veroordeelde Amerikaanse gevangenen figureerde.
Vorig jaar was er weer veel te doen over een Bennetoncampagne. In het kader van de UN-HATE-campagne was een zoenende paus te zien maar die uiting werd binnen een dag alweer ingetrokken na protest van het Vaticaan.
De kritiek was nu ook dat het bedrijf de aandacht wilde afleiden van de slechte resultaten. H&M en Zara doen het een stuk beter en gestegen grondstofprijzen spelen het bedrijf parten. Toch was er weer wereldwijde publiciteit voor Benneton, net als in de jaren 80 en 90.
Of we in de toekomst vaker van dit soort acties mogen verwachten is niet bekend. Het Amerikaanse zakenweekblad Bloomberg Businessweek schreef. “Het ooit zo hippe kledingmerk is ingehaald door merken die trendgevoeliger blijken te zijn.” Analisten menen dat de collecties niet snel genoeg worden vernieuwd. Vast staat dus dat Alessandro Benneton er alles aan zal moeten doen om het bedrijf weer gezond te maken.