DelicatessenwinkelsSmakenZakenkrant

Knippen, scheren en een wijntje kopen; The Italian Barber in Borne denkt altijd out of the box

Augustus 2022 opende Stefano Juliano (33) in het Overijsselse Borne The Italian Barber en dat is niet zomaar een kapsalon. Stefano trakteert zijn klanten in zijn concept store op een Italiaanse totaalbeleving met kundig knipwerk, Italiaanse muziek op de speakers én een winkel waar het mooiste en lekkerste uit De Laars te koop is. De energieke Leidenaar met Italiaanse moeder, belandde voor de liefde in het Oosten van het land en zit nog boordevol plannen. Zijn unieke winkel annex kapsalon (of andersom) trekt nu al mensen uit de weide omtrek.    

De Italiaanse passie is Stefano niet vreemd als we hem spreken. De jonge ondernemer vertelt in rap tempo over zijn grote droom die hij twee jaar geleden realiseerde. “Ik heb hard gewerkt om het kappersvak te leren en liep al jaren met dit idee rond. Mensen worden echt verrast als ze hier binnenkomen”.  

Zo’n duofunctie in één pand is vaak een uitdaging voor gemeenteambtenaren. Kreeg je wel medewerking?

“Men had inderdaad wel wat vragen want we zitten hier in een winkelstraat en men wil niet te veel panden met dienstverlening. Het pand waar ik in zit heeft een detailhandelsbestemming. Maar de helft van wat ik doe is dus detailhandel en verder doe ik alles precies binnen de regelgeving. Daarom kon ik gewoon starten”.

Je verkoopt van alles; cadeauartikelen, food, wijn, bier en we zien zelfs een bekende gele fles staan.

“Haha, ja, dat is een afgezwakte Limoncello van minder dan 15% procent. Er is inderdaad al eens een Boa binnen geweest die daar vragen over stelde maar ik kon dat gewoon uitleggen. Ik verkoop dus ook vleeswaren, broodjes en ga binnenkort starten met  kaas. Maar alles is voorverpakt zodat ik ook daarmee binnen de regelgeving blijf. Zo ook met koffie. Ik verkoop in het winkelgedeelte alleen koffie-to-go en dat loopt prima. In het kappersdeel, dat gewoon in elkaar overloopt zonder afscheiding, serveer ik de klanten wel een kopje koffie maar dat hoort bij de knipbeurt en zit bij de prijs in. Dat is ergens wel gek natuurlijk maar ik zeg altijd dat je je eigen creativiteit kan maken door om de regels heen te dansen”.

Maar moeten we na een knipbeurt voor een flesje shampoo dan naar het Kruidvat?

“Nee, zeker niet, ook die verkoop ik net als scheerbenodigdheden en ander verzorgingsproducten. Nagenoeg allemaal uit Italië.”

The Italian Barber in Borne denkt altijd out of the box

Hoe gaan de zaken nu na twee jaar?

“Heel erg goed, de wisselwerking tussen de twee delen is een succes. Mensen kopen na het knippen artikelen uit de winkel en mensen die eerst alleen voor de winkel komen, voelen zich zo welkom dat ze later in de stoel gaan zitten. Ik vind het ook leuk dat hier niet alleen mannen komen maar ook oma’s die een leuk schaaltje of zeepje kopen. Of, zoals laatst, een dame die de dag voor Valentijn om half tien ‘s avonds nog snel een cadeautje komt halen. We zijn sommige dagen ook ’s avonds open.” Kappers houden doorgaans wel van een praatje en voordat we de volgende vraag kunnen stellen begint de energieke Stefano snel over zijn creatieve cadeaubonnen: “Mensen komen binnen om een paar biertjes voor een verjaardag te kopen. Ik stel dan voor om er meteen een knipbeurt bij te doen om zo echt een unieke beleving aan iemand te geven. Dat is toch veel leuker?!”

The Italian Barber in Borne denkt altijd out of the box

En komen de mensen daarvoor alleen uit Borne?

“Nee, dat is het mooie, men komt zelfs uit Oldenzaal, Hengelo en laatst iemand uit Ommen, hier 40 kilometer vandaan. Het voordeel is dat klanten vanaf de A1 of A35 snel in het centrum zijn en gratis kunnen parkeren. Daar had ik vooraf al een beetje op gehoopt.” 

Heb je nog verder plannen?

“Ja, veel! Ik kan ze nog niet allemaal vertellen maar ik ga in ieder geval starten met een webshop zodat mensen de winkel beter kunnen vinden. Verder wil ik in overleg met de gemeente starten met het kleinste terras van de stad. Opnieuw om de beleving te vergroten en dat spreekt mensen aan. Toch zal ik ook hier binnen de lijntjes blijven, desalniettemin onderzoek ik graag of ze soms iets te verschuiven zijn.”

Als we het interview willen afsluiten moeten we van Stefano nog even een primeur opschrijven: “Ik zet hier komende winter mijn eigen klassieke Fiat850 in de etalage als een soort winterstalling! Die gaat zeker publiek trekken. Eerder deed dat al eens met een motorfiets waardoor ik weer nieuwe mensen in de zaak trok. Ik wil gewoon volop ondernemen en continu blijven verrassen!”    

Verhuizing

Begin januari 2025 verhuisde Stefano met zijn Barbershop naar de Nieuwe Kerkstraat 30 in Borne, aan de overkant van het oude pand. Het voormalig IJs- en Koffiehuuske heeft plaatsgemaakt voor een prachtige barbershop met Italiaanse inrichting. Op de oude plek is er alle ruimte voor Via Juliano. Een conceptstore met cadeauartikelen, Italiaanse delicatessen en koffie.

Alcoholwet

De 5 sterkste drankjes van Italië

Sinds 1 juli 2021 is er een nieuwe Alcoholwet van kracht. Hierin staat beschreven dat blurring illegaal is als het gaat om het verstrekken van alcoholhoudende dranken. Er is een strikte scheiding tussen wat wel én niet verkocht en geconsumeerd mag worden in de horeca, detailhandels en slijterijen. In de horeca mag enkel alcoholhoudende drank geschonken worden als het ter plaatse geconsumeerd wordt. Voor levensmiddelenwinkels geldt het tegenovergestelde. Er mogen zwak-alcoholhoudende dranken verkocht worden, maar deze mogen niet ter plaatse geconsumeerd worden. Slijterijen mogen naast zwak-alcoholhoudende dranken ook sterke dranken verkopen. Ook voor slijterijen geldt de regel dat de drank niet ter plaatse geconsumeerd mag worden. Niet-levensmiddelenwinkels en dienstverleners mogen zowel geen alcohol schenken als verkopen. Er zijn vergunningen die een uitzondering maken voor deze regel. 

Blurring binnen de marges, Creatieve ondernemers zoeken de grens

Winkeliers die horeca er bij gaan doen en andersom. Nieuw is het niet want V&D begon er met La Place lang geleden al mee, maar tegenwoordig zoeken steeds meer ondernemers naar verrassende ideeën waarmee gasten en klanten een totaalbelevenis wordt geboden. In Italië zette Eataly de trend en Gastrovino opende in 2022 het innovatieve La Liguria in Scheveningen met winkel, annex traiteur en restaurant als voorbeeld voor de branche. De Nederlandse wet- en regelgeving op nationaal en lokaal niveau staat het mixen bedrijfstypes echter vaak in de weg.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button