Nieuws

Kiko Milano bestaat 25 jaar

Dit jaar viert het cosmeticamerk Kiko Milano 25ste verjaardag, en dat wordt groots gevierd. Het merk heeft verjaardagscollectie samengesteld uit de mooiste en beste producten aller tijden.

De bestsellers, recente favorieten en ‘must-haves’ die klanten kozen via Insta polls; ze komen allemaal aan bod. Deze speciale Happy B-day Bellezza collectie is heerlijk Italiaans!

Hoe het snelst groeiende Italiaanse beautymerk Nederland veroverde

Waar een Française bekend staan om haar verfijnde, au naturelle make-up look en haar chique, undone lokken, zie je Italiaanse vrouwen eerder met een statement cat-eye, kijk-naar-mij-lippen en opgestoken haar. Le donne Italiane omarmen de glamoureuze kant van mode en beauty en zijn bovendien trots op elke seconde die zij aan hun uiterlijk besteden. Logisch daarom dat het geboorteland van Sophia Loren en Monica Bellucci op het gebied van cosmetica steeds meer te bieden heeft. En hoog tijd bovendien dat de beauty-industrie, waar Franse merken sinds jaar en dag overheersen, ruimte maakt voor wat labels uit de laars.

Italiaanse cosmeticamerken

Een tiental Italiaanse beautymerken geniet al jaren internationaal succes. Acqua di Parma is niet meer weg te denken uit het beautylandschap. De cosmeticatak van Armani, die inmiddels eenentwintig jaar bestaat, kent een onverminderde groei. Gucci timmert met haar, in 2014 gelanceerde, cosmeticalijn hard aan de weg. Collistar wordt geprezen om haar kwalitatief hoogstaande make-up en verzorgingsproducten. Pupa Milano geniet in Nederland behoorlijke bekendheid. En dan is er nog een andere, relatief nieuwe, speler uit de Italiaanse modestad; Kiko Milano, momenteel wereldwijd het snelst groeiende Italiaanse beautymerk.

Veni, vidi, vici

Kiko Milano bestaat 25 jaar

Om het succes te schetsen: In 2015 zette Kiko voet op Nederlandse bodem. Inmiddels heeft het merk twintig eigen winkels in ons land. Wereldwijd opende Kiko Milano wereldwijd honderden eigen winkels. Een buitengewone prestatie voor de Italiaanse nieuwkomer. Maar wat maakt dat consumenten over de hele wereld weglopen met Kiko? Moderedacteur Tess van Daelen van Il Giornale, sprak een paar jaar geleden met Sebastien Baulin, regional manager Benelux bij Kiko Milano, over de succesformule van het merk.


Waar staat Kiko Milano voor?
“Kiko Milano is een globaal concept, wat inhoudt dat onze winkels en ons assortiment overal ter wereld hetzelfde zijn. Anders dan bij veel beautymerken zijn wij zelf ook de retailer, waardoor al onze verkooppunten altijd onze eigen winkels zijn. Hierdoor kunnen we ons merk en imago heel goed bewaken en is er bovendien geen sprake van dure schakels op het gebied van productie en distributie. Onze kwaliteitseisen liggen ontzettend hoog en we hechten veel waarde aan het feit dat negentig procent van onze producten ‘Made in Italy’ is.”

Hoe kan Kiko Milano zo snel zo hard groeien?
“Ons assortiment is uitgebreid, onze winkeluitstraling en verpakkingen zijn luxueus, maar onze prijzen zijn laag. In plaats van dertig procent van onze uitgaven aan dure reclamecampagnes te besteden, investeren we in onze winkels, de opleiding van ons personeel en houden we onze producten betaalbaar. Het is die combinatie van factoren, die de consument aanspreekt.”

Assortiment

Wat maakt het assortiment zo aantrekkelijk?
“We verkopen 1600 verschillende producten in onze winkels; van make-up tot huid- en lichaamsverzorging, maar ook allerhande tools. De keuze is enorm. Waar andere merken één lippenstift in drie tinten aanbieden, verkopen wij deze in veertig kleuren. Daarnaast hebben we per jaar gemiddeld 800 nieuwe productintroducties en rondom de feestdagen lanceren we speciale, gelimiteerde beautyproducten. Er is bij ons elke week iets nieuws te ontdekken.”

Waarom is de Nederlandse consument groot fan?
“De meeste beautymerken liggen hoger qua prijsklasse of hanteren een ander concept. Bij ons weet de klant dat ze in een mooi pand op een ‘AA-locatie’ wordt ontvangen door opgeleid personeel. Dat spreekt de Nederlandse consument aan, maar blijkt wereldwijd een succes. Daar komt bij dat wij geloven dat winkelen bij Kiko Milano voor iedere klant een ervaring moet zijn, of hij/zij nu vijftien of zeventig jaar oud is.”

www.kikocosmetics.com/nl-nl/

Facts & Figures

De naam Kiko werd gekozen omdat deze internationaal goed zou aanslaan
Kiko Milano is onderdeel van het Italiaanse bedrijf Percassi
1997 Kiko wordt gelanceerd als merk en via distributeurs in veertig verschillende landen verkocht
2005 Kiko opent eerste winkel in Milaan
2010 Kiko gaat de grens over met winkels in Portugal, Frankrijk, Engeland, Rusland, Zwitserland en Oostenrijk
2014 Kiko opent eerste winkel in Nederland
2017 Kiko opent in Haarlem zijn twintigste Nederlandse winkel
2022 Kiko vier het 25-jarig bestaan met een speciale collectie.

Lees ook

Een reactie

  1. Het is waar als je de winkel binnen komt is er al een leuke sfeer, Altijd lieve en attente verkoopsters die heel veel geduld met mij hebben. Ik ben namelijk op leeftijd.{88 jaar}

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button