Italiaanse restaurantsSmakenZakenkrant

Italië pakt neprecensies harder aan

Een nieuwe wet in Italië moet valse online recensies in de horeca en het toerisme aanpakken. Consumenten die een recensie plaatsen, moeten hun identiteit aantonen én dat ze betaalde gast zijn geweest van een hotel of restaurant. Tot slot moeten ze de recensie binnen 15 dagen na het bezoek plaatsen en deze moet gedetailleerd en relevant zijn. Verder verbiedt de nieuwe wet de enorme onlinehandel in neprecensies. Het is de bedoeling dat er samen met de onlineplatforms gedragscodes worden opgesteld om de identiteit van recensenten te controleren. De Italiaanse NMA gaat toezicht houden.

Net als in Nederland zijn ook in Italië en de rest van Europa de neprecensies al sinds 2022 verboden. Toch vinden ze in Italië een extra wet nodig want er lijkt amper toezicht, afgaande op het aantal boetes dat is uitgedeeld. IJsmaker Massimo Bertonasco, van Massimo Gelato in Amsterdam, deed recent al eens zijn beklag in de media. Hij las over zijn zaken teksten als: ‘Het rundvlees in deze ijsjeswinkel smaakt niet vers’ en ‘Het viel erg tegen, de prijs niet waard. Hoewel de obers erg aardig en vriendelijk zijn’, dit terwijl Massimo geen enkele ober heeft lopen in de ijssalons. Ondanks dat een nieuwe concurrent een week na opening ‘opeens’ 500 positieve recensies had, blijft hij kiezen voor eerlijkheid, de beste ingrediënten voor het ijs en een ambachtelijke bereiding.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button