Hoewel de Europese strijd om het beste wijnland van Europa – Italië versus Frankrijk – nog altijd niet is beslecht, lijkt Italië glorie te halen op de biermarkt. Iets waar de Fransen niet aan kunnen tippen. Deskundigen verwachten dat Italië dit jaar richting de twee miljoen hectoliter gaat; een exportrecord. En ook in eigen land geniet de hop steeds vaker de voorkeur boven de druif.
De cijfers liegen niet, maar gaan wel gepaard met de nodige vooroordelen. Zo zou er sprake zijn van een hype onder jonge Italianen, maar niets is minder waar. De toename van de Italiaanse bierconsumptie is al tientallen jaren aan de gang in alle leeftijdscategorieën en maakte in de jaren tachtig een heuse spurt. Marktonderzoekers wijten dat voor een deel aan de zwakker wordende economie en verhaasting van de maatschappij. Zo werd het glas wijn bij de lunch steeds vaker wegbezuinigd of voorbij gestreefd door een glas gerstenat, dat zich sneller achterover liet slaan. Daarnaast wisten de marketeers de vrouw steeds beter te bereiken.
Ook in het afgelopen half jaar hebben de bierproducenten flink van zich laten horen en zien in Italië. Dat lukt weliswaar steeds moeilijker via de media, maar festivals en evenementen bleken een dankbare etalage voor het goudgele vocht. Ook in de clubs, hét speelveld van de nieuwe generatie, blijkt de bierkaart steeds meer in trek. Meer zelfs dan de mixdrankjes en cocktails, al is het alleen maar vanwege de prijs.
Import – Export
Het spreekt vanzelf dat de bierconsumptie in Italië nog slechts een fractie is vergeleken bij de hectoliters wijn die hier geproduceerd en geconsumeerd worden, maar de laatste ontwikkelingen zijn zeer opvallend en met geen enkele Europees land te vergelijken bovendien. In eerste instantie bleef het bier (uit eigen land!) nog beperkt tot de pizzeria en de bar, maar inmiddels durven ook de beste restaurants geen nee meer te verkopen. Peroni en zijn nationale consorten zijn populair, maar steeds meer durven de Italianen ook hun lippen te zetten in een buitenlandse schuimkraag.
Duits en Deens zijn op dit moment populair in de birreria en ook enkele Nederlandse brouwers – met Heerlijk Helder voorop – kennen de wegen naar Rome. De Amsterdamse wijn- en bierimporteur Nils Bugge werd vorig jaar voor gek verklaard toen hij enkele jaren geleden in Napels neerstreek om er een bierbar te openen. Italianen noemden hem naïef, maar Bugge kwam, zag en overwon. “Ik zou de Napolitanen niet moeten vertrouwen, boeven zouden het zijn, maar daar heb ik niets van gemerkt. Integendeel. Als het klikt, kun je hier prima zaken doen.” En zo opende hij met drie Napolitaanse zakenpartners de bar Exterra in hartje Napels en liet hij de Italianen kennismaken met de Amsterdamse brouwerij ’t IJ. “Amsterdam is ongelooflijk populair in Napels. Daarnaast houden Italianen erg van kwaliteit en producten met karakter. Nou, dat kun je onze bieren niet ontzeggen.”
Bierboer
De opening van de bar bleef niet bij een experiment, want Exterra lijkt een gevestigde speler in het uitgaanscircuit van Napels. Het bier wordt er genoten, maar meer nog geproefd en geprezen, waarmee de Italiaanse cultuur zich ook op dit gebied graag laat gelden. Gelijk de productie en consumptie van wijn willen Italianen graag meer weten over graan, hop en mout die hun biertje zo lekker maakt. Ze willen weten of het met liefde is gemaakt en beoordelen het product op hun beurt met liefde. Zo kennen inmiddels ook de (nationale) bieren in Italië een heuse sterrenkeuring en concours, precies zoals wijnen er jaarlijks worden onderscheiden. Bugge: “Bij ons gaat het niet om sterren of status. Wij willen dat onze klanten het bier ongecompliceerd lekker vinden. Dat glas hoeft niet geanalyseerd te worden. Ze moeten het lekker leegdrinken, samen met hun vrienden.”
[divider][divider]
De fijnproevers onder de bierdrinkers blijken steeds vaker gevoelig voor de ambachtelijke streekbiertjes, die vaak in kleine flesjes worden aangeboden. Sardinië herbergt veel van dit soort ‘bierboertjes’, maar ze zijn ook te vinden in Rome of Toscane. Brùton was afgelopen zomer bijvoorbeeld een hit in Toscane. Ontstaan op een wijnboerderij, maar omdat de zoon des huizes eens Belgisch bier geproefd had, wilde hij pappa verrassen met een fruitig biertje uit eigen huis. Voilà. Van een geheel andere smaak is Acheronte van I Due Mastri. Dit bier wordt gemaakt met geroosterde cacaobonen en noten, waardoor het koffieachtige smaak heeft. Een absolute prijswinnaar is Ichnusa uit Cagliari, dat met verschillende soorten menig wijnkaart aanvult in de betere horecazaken.
Tip: Barretje birra in Amsterdam
De Italiaanse bierliefde blijft niet tot de landsgrenzen beperkt. Wij ontdekten Hoppy Days in Amsterdam, een echte bierbar met een uniek aantal Italiaanse speciaalbieren op de tap. Met de bekende Italiaanse passie vertelde Lorenzo ons hoe hij zijn bezoekers iedere keer wil verrassen. Een paar fustjes koopt hij steeds in en bij voldoende enthousiasme krijgen ze een vaste plek achter de bar. Italiaanse bieren worden steeds beter bleek eind 2014 op het bierfestival European Beer Star Awards in het Duitse Nürnberg. Toen gingen een aantal Italiaanse bieren er met de hoofdprijs vandoor. Overigens zorgt Lorenzo vanuit een piepklein keukentje er ook nog voor dat er ook wat lekkers te eten is, je bent Italiaan of niet natuurlijk…
Hoppy Days zit op de Koggestraat 1 in hartje Amsterdam, vlakbij het centraal station.