We willen er niet meer aan herinnerd worden maar in 2020 beleefde de luchtvaart de grootste dip ooit. De meeste Italiaanse luchthavens zijn wat betreft het aantal passagiers weer terug op het niveau van voor de coronacrisis.
Rome Fiumicino is nog steeds de grootste luchthaven van Italië met 40,5 miljoen passagiers in 2023. Dat is nog wel drie miljoen minder dan in 2019, het laatste ‘normale jaar’ voor de luchtvaart. Ook Milaan Malpensa mist nog een kleine drie miljoen passagiers. Wellicht dat die tegenwoordig vliegen van en naar de stadsluchthaven Linate dat afgelopen zomer een veel betere verbinding met het centrum kreeg. In maar twaalf minuten brengt de metro je naar de prachtige winkels. Linate kent een enorme groei naar bijna 10 miljoen passagiers.
In Palermo kwamen in 2015 vier miljoen mensen aan op de luchthaven en in 2023 al acht miljoen. Wellicht heeft dit te maken met het grote aantal emigranten uit Zuid-Amerika dat tegenwoordig de roots op het eiland willen ontdekken en een vlucht kunnen betalen. Dit jaar kan je zelfs van New York rechtstreeks naar Palermo vliegen.
De fraaie luchthaven van de grote stad Turijn staat opvallend genoeg niet in de Top10 maar doet het wel weer beter dan in 2019. De nieuwe en betere treinverbinding met de stad zal dit jaar zeker bijdragen aan de groei.
Grote en kleine luchthavens in Italië
Onderstaand kaartje laat ziet waar de Internationale luchthavens in Italië zijn, die onder andere de bekende low-cost airlines bedienen. Salerno (bij Napels) staat daar nog niet op, maar zal zich deze zomer melden met commerciële internationale vluchten.
Italie kent ook nog een groot aantal regionale vliegvelden die voor militaire, binnenlandse of niet commerciële vluchten worden gebruikt.
Italiaanse luchthavens deels terug op pre-Covid niveau nog drie woorden er bij
Italiaanse luchthavens deels terug op pre-Covid niveau