Italiaanse auto'sNieuwsStile Italiano

Italiaan rijdt nog niet elektrisch

Het aandeel elektrische auto’s in Italië is één van de laagste in de EU. De regering protesteert dan ook tegen het besluit van Europa om in 2035 te stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor.

Italiaanse ministers hebben kritiek geuit op het besluit van de Europese Unie om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s tegen 2035 stop te zetten. Italië is daar niet blij mee. De Italiaanse auto-industrie doet het na de oprichting van Stelantis (de fusie tussen en fusie tussen FCA en PSA) net weer een beetje lekker, maar met elektrische modellen loopt het Italiaans-Amerikaanse concern achter. 2035 komt dus te vroeg vrezen autobazen en de Italiaanse leiders. Die redeneren dat met het verbod de Chinese auto-industrie in de kaart wordt gespeeld.

Weinig subsidie

In 2022 was maar 3,7 procent van de in Italië verkochte auto’s elektrisch. In Noorwegen is dat 79 procent, in Nederland 23. De verkoop daalde zelfs licht ten opzichte van het jaar daarvoor. Een belangrijke reden is de relatief hoge aanschafprijs. Consumentenonderzoek toonde aan dat de Italianen wel een stekkerauto willen, maar niet duurder dan 30.000 euro. En een model voor die prijs zie je nog te weinig op het moment. De overheid stimuleert de aanschaf matig met maar 3000 euro. Het Europees gemiddelde is €9.000 subsidie. De Italiaanse subsidie geldt trouwens alleen als je je oude benzine- of dieselauto laat slopen. Anders is het maar €1.500. Gezinnen met lage inkomens kunnen tot wel € 7.500 ontvangen maar ja, die kunnen weer geen dure auto betalen!

Italiaan rijdt nog niet elektrisch
Het populairste model in Italië, elektrische Fiat 500,

Ook de gebruikskosten nodigen de Italianen niet echt uit. Het populairste model, elektrische Fiat 500, kost 10 cent per kilometer, evenveel als een dieselauto.

En dan is er nog het probleem van de beperkte actieradius en nog niet genoeg laadpalen. Het land begon vrij laad met de investeringen in de nieuwe infrastructuur. Momenteel zijn er 36.000 oplaadpunten, tegenover 90.000 in Nederland.

De hoop is dat het Nationaal herstelplan het aantal laadpalen doet verdubbelen. Vanaf 2026 zouden er ongeveer 21.000 extra laadpalen moeten zijn.

Vanaf 2035 mogen er van Europa nog wel benzine en dieselwagens rijden. Als Italië de achterstand niet inhaalt, vreest het land Cubaanse toestanden met auto’s die tot in lengte van dagen worden opgelapt.

Verhuurbedrijven investeren

12-daagse treinreis met huurauto naar Italië

Het is wel steeds vaker mogelijk om een elektrische auto te huren. Zo investeerde het 100% Italiaanse verhuurbedrijf Sicily by Car in een grote vloot elektrische Opel Mokka’s, die rond deze tijd de weg op komen. Kijk eens naar onze duurzame reizen met treinreis in de nachttrein en zo’n hippe Opel om een prachtige rondreis te maken.

Het aantal oplaadpunten in Italië voor elektrische auto’s

Italiaan rijdt nog niet elektrisch

Italiaan rijdt nog niet elektrisch

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button