Hippe Italiaanse restaurant interieurs horecatrend
Een Fiat 500 aan de muur, kraaienborst met spitskool op je bord; Italiaans dineren is al lang veel meer dan een goed bord pasta. Ook de Italianen zijn maximaal aan het vernieuwen. Van hysterische, bijna psychedelische interieurs en food gepaard met film of muziek tot gerechten bereid met hyperlokaal gewonnen ingrediënten. Il Giornale spreekt met de initiators van de meest inspirerende, Italiaanse horecaconcepten van het moment. Interieur on steroids
We trappen af met misschien wel de meest overduidelijke, vernieuwende trend in horecaland; die van de hysterische inrichting. We zien ‘m terug in nieuwe horecazaken door heel het land (restaurant Goud in Rotterdam, Ruby Rose in Utrecht, By Ami in Den Haag, The Peacock in Zwolle, Dolle Diva in Amersfoort) maar de Italianen lijken erin uit te blinken. Denk aan La Nostra Gigi in Amsterdam met een bombastisch jaren zeventig interieur van kleurrijke lampen, veren, franjes, regenboogprints, panterkussens en discoballen. Ook bij Ciao Belli in Breda is het extravagant Italiaans dineren in de roodfluwelen banken, omringd door neon inrichting, grote spiegels, een overvloed aan bloemen en planten plus een toilet met, jawel, twintig discoballen. Restaurant Lolo in Amsterdam heeft naast prikkelende dierenprints, kleurrijke bloemenbehangetjes en een Italiaanse tuin met fonteinen zelfs gouden toiletten met een geheime champagnebar.
Noord gestoord

Van dezelfde eigenaar is het in oktober 2023 geopende Gio’s by the River aan de NDSM-kade in Amsterdam-Noord. Eveneens een flamboyante zaak waar la dolce vita centraal staat en die de kroon spant als het gaat om eclectische inrichting. Gigantisch hoge plafonds met Italiaanse patronen en een enorme regenboog als room divider. De voorliefde voor Italiaanse filmdecors druipt van het Gio’s interieur af. In tegenstelling tot de menukaart, die juist uitblinkt in simpele doch verfijnde gerechten. Eigenaar van in totaal 28 horecazaken en Gio’s-oprichter Roberto Barsoum licht het concept toe: “De horeca kent altijd al bepaalde trends. Tien jaar geleden was een robuust interieur populair, nu is het dat flamboyante, bijna amicale.”
Zoektocht naar balans
Hospitality is Roberto met de paplepel in gegoten: “Mijn opa en oma hadden in de jaren zestig al een Italiaans restaurant in Amsterdam, dus ik ben geboren tussen de pasta en pizza en ik vind niks leuker dan telkens weer vernieuwende horecaconcepten uitrollen.” Gio’s heeft hij bijna op de rit. “Ik ben blij hoe het gaat, maar het duurt vaak wel een jaar voordat een zaak precies loopt hoe je het wilt. Het is nog even zoeken naar de juiste balans tussen service en betaalbaarheid. Je kunt iemand wel een 5-sterren service geven, maar als diegene maar voor twee tientjes komt eten, houd je dat niet vol.” Italianen in de bediening is in principe het devies bij Gio’s, “Maar,” zegt Roberto, “het is wel een apart volk. Ze zijn emotioneler, Nederlanders zijn nuchterder en je kunt er betere afspraken mee maken. Cliché maar waar.” Het hysterische interieur van Gio’s weet in ieder geval een brede doelgroep aan te spreken. Roberto: “Ons publiek is heel gemêleerd. Mensen die wat komen vieren of toevallig in de buurt zijn, toeristen in Noord, mensen buiten de stad die ons kennen via Instagram. Als er maar genoeg reuring is, ben ik blij.”
Slowflow
Langzaam en dichtbij huis

Een Italiaans restaurant, dat bij de opening vierentwintig jaar geleden al zó vooruitstrevend was dat het nu nog altijd vernieuwend is, is Pianeta Terra. Bij dit restaurant, gevestigd in het centrum van Amsterdam, wordt namelijk biologisch gekookt en draait alles om Slow Food. Chef Fabio Antonini ligt toe hoe het motto en de missie van Pianeta Terra – creatief koken met Italiaanse soul – nu nog even actueel is als bij de start in 2000. “Toen we net begonnen waren we één van de weinige restaurants die zich puur op biologisch eten richtten. Slow Food in Nederland stond nog in zijn kinderschoenen. Het was toen ontzettend moeilijk om aan onze ingrediënten te komen. Inmiddels begint het landschap te veranderen en stappen steeds meer restaurants over.”
Met het seizoen mee koken
Vernieuwend maar tegelijkertijd eigenlijk ouderwets is het met-het-seizoen-mee-koken wat ze bij Pianeta Terra al vanaf het begin doen. “Al onze hoofdingrediënten komen van kleine producenten uit Amsterdam en omstreken (hyperlokaal). We koken biologisch; van onze groenten en het vlees tot de kruiden die we gebruiken. Onze gasten hebben wel keuze uit een x aantal gerechtjes, maar we zijn geen Italiaans restaurant waarbij standaard spaghetti bolognese en tiramisu op het menu staan”, aldus Fabio. Wat Pianeta Terra dan toch zo Italiaans maakt, is een stukje Italian soul. Fabio: “We bereiden alles met een Italiaans gevoel. Dit zit ‘m in de manier waarop we onze ingrediënten behandelen, in het feit dat we pasta en brood dagelijks zelf vers maken, maar ook in onze Italiaanse gastvrijheid. Zelfs als mensen sushi bij ons eten, gaan ze weg met het gevoel lekker Italiaans te hebben gegeten.”
Uitleg aan tafel
Behalve dat je er heerlijk eet, loop je bij Pianeta Terra tevens met een bak aan kennis de deur uit. Fabio: “We zijn aangesloten bij de Slow Food alliantie en zien het echt als onze taak om de gasten in ons restaurant te informeren over wat ze eten en waar het vandaan komt. Hoe we dat doen? Simpelweg door aan tafel heel veel te vertellen. Achter elk ingrediënt gaat een verhaal; een persoon of een gebied schuil.”
Dichtbij het voedsel
Hoe de toekomst eruitziet voor Fabio en zijn collega’s? “Mensen zijn steeds bewuster, dus onze markt blijft groeien en steeds meer mensen ondersteunen onze missie/visie. Voor de toekomst hoop ik dat we de vrijheid houden om op deze koers verder te gaan. Verwacht geen resolute veranderingen, maar juist dat we super dicht bij onszelf en ons voedsel mogen blijven staan.”
Food & film pairing
Prikkel je zintuigen

Vergeet food & wine pairing, bij het Amsterdamse Bellezza zijn ze al lang verder. Daar kom je namelijk voor de ultieme experience deluxe; gerechten gecombineerd met filmfragmenten en muziek. Oké, en goede wijnen. In het relatief kleine restaurant nemen alle gasten tegelijk plaats aan een lange, kronkelende, goudkleurige tafel, waarna 360 graden om hen heen beelden worden vertoond in de bijzondere ‘mirror room’. Bij elk gerechtje wordt een ander fragment vertoond, dat aansluit bij de ingrediënten. Een compleet nieuw horecaconcept in Nederland in 2022 gelanceerd door Melcher de Wind. Geïnspireerd door de Italiaanse filmklassieker La Grande Bellezza over de zoektocht naar de grote schoonheid van het leven.
Melcher: “Ik heb al jaren een video en entertainmentbedrijf, maar als kind droomde ik ervan om chef te worden. Met Bellezza komen die twee werelden samen. Met Bellezza kan ik verhalen vertellen en mensen bij elkaar brengen om samen mooie herinneringen te maken. Vandaar ook de lange tafel waar je met z’n allen aan zit.” Elk avondprogramma bij Bellezza bestaat uit acht tastings en elke gang begint met een custom made film passend bij dat gerecht en het thema. “Elke drie maanden wisselen we van thema. In oktober starten we met Spectacle of the Sense geïnspireerd door de film Poor Things. Aan de start van een nieuw thema ga ik samen met mijn chef en een filmmaker zitten om alle beelden en gerechten te bedenken en zo op alle vlakken de mooiste verhalen te kunnen vertellen.”
Theatraal Italiaans

De gerechten zijn niet per se Italiaans, maar alles bij Bellezza heeft een zweem van Italië over zich. Melcher: “Dat is het theatrale, de Italiaanse gedachte, maar ook de werkwijze van de chef en onze Italiaanse bediening. Veel mensen denken bij een Italiaans restaurant direct aan de klassieke mamma restaurants waar naar de recepten van oma wordt gekookt, maar er is zo veel meer mogelijk.” Melcher denkt dan ook graag groots en zelfs over de grens. “Ik sluit niet uit dat we dit concept ooit internationaal uitrollen. Ik zie ons wel een Bellezza in Milaan openen.”
Vernieuwing all around
Out of the box

Natuurlijk wordt er op nog veel meer vlakken geëxperimenteerd en vernieuwd.
- Bij restaurant Pavarotti hebben ze een pastalaboratorium waar ze dagelijks nieuwe pasta’s ontwikkelen. Ook kun je er karaoke zingen. Een beetje een willekeurige combi, maar zeker vernieuwend.
- Discoballen lijken zo waar een thema onder de Italianen. Bij het roze gekleurde Giorgio in Parijs at ik mijn pizza onlangs uit een steenoven bespiegeld als discobal.
- Bij Miss Rose in Brussel ontwikkelde de chef pastelle, een combinatie van pasta en pizza. Ook eet je hier pasta uit een wijnglas. Gegarandeerd een hit op TikTok.
- Bij Don Angie in New York serveren ze karamel pasta.
- Een pizzeria in Rome ontwikkelde de trapizzino, een inmiddels wereldberoemde pocket pizza.
- Roscioli in New York heeft een eigen indoor salumeria en überhaupt verkopen steeds meer Italianen alimentari in hun ristorante, zodat klanten de smaak van hun lievelingsgerecht en de ambachtelijke bereiding van de chefs mee naar huis kunnen nemen.
- Een andere internationale trend: de combinatie van de Italiaanse en Japanse keuken, bekend als wafu (met Japanse stijl).
- Restaurants koken tegenwoordig voor alle soorten diëten en allergieën. Glutenvrije sauzen, toetjes, broden en pasta? Naturalmente! Tegelijkertijd werd het Mediterrane dieet met haar vele gezondheidsvoordelen nog nooit zo bejubeld als nu.