NieuwsRomeStedenVakantie

Gaat de fietsrondweg in Rome er komen?

In Rome heeft het stadbestuur het ambitieuze plan voor een 45 kilometer lang fietspad als ring om het centrum van Rome. De vraag is of de GRAB zoals het project heet een grap wordt of er echt helemaal gaat komen. Binnenkort wordt een nieuw stadsbestuur gekozen en dan zal blijken of het paradepaardje van burgemeester Raggi het overleeft.

Dat Rome aantrekkelijker wordt met minder auto’s zal iedereen beamen. Alleen is de infrastructuur in de stad nog lang niet ingericht op ander vervoer dan auto, bus of voet. En zelfs daarmee is het nog behelpen over de soms erbarmelijke wegen. Aan een op zich interessant alternatief als de elektrische deelsteps ergert men zich inmiddels groen en geel. Duizenden exemplaren slingeren overal rond. Aanpassingen in de eeuwige stad gaan langzaam door de trage bestuurscultuur maar zeker ook door de complexe archeologische situatie die geen lange-halen-snel-thuis aanpassingen toelaat.

De 45 kilometer langs route voert langs bekende bezienswaardigheden als het Vaticaan en het Colosseum maar ook door mooie wijken net buiten het centrum.

Vaker de fiets

Het idee voor de GRAB (Grande Raccordo Anulare delle Bici) dat al in 2015 werd gelanceerd is dus zeker niet gek. De Romeinen pakken zelf steeds vaker de fiets, vrijwillig maar ook vaak financieel of door corona gedwongen. Daarnaast is ook het fietstoerisme in opkomst. De ring rond Rome kan de massa een beetje uit het drukke centrum trekken waar genoeg te beleven valt qua natuur en cultuur.

Er ligt in principe al tweederde van het beoogde parcours langs talloze monumenten. Maar het fietsen zelf laat nog te wensen over. Slecht wegdek, geen vrijliggend pad, lang wachten voor de oversteek bij grote kruispunten of te veel ander verkeer. Dat andere verkeer kan ook nog een probleem worden want het is de bedoeling dat het pad door fietsers én voetgangers gebruikt wordt.

Niet op één dag gebouwd

Het hele project had al in 2018 klaar moeten zijn maar dat is het verre van. De aandacht gaat nu vooral uit naar het repareren van bestaande wegen. Zo vervangt men na honderden jaren de bekende kinderkopjes voor glad asfalt op een aantal grote verkeersaders. Van de delen die wel af zijn moet je je niet altijd veel voorstellen. Het gaat dan om een simpele witte streep op de bestaande hobbelweg die het ‘fietspad’ markeert. De Romeinse automobilist heeft daar nog weinig respect voor. Ook is het zo dat nog maar 0,6 procent van de Romeinen af en toe de fiets pakt. Ondanks de maximaal 500 euro subsidie die ze konden krijgen op de aanschaf van een nieuwe fiets of elektrische scooter.

Naast de 45 kilometer GRAB kondigde burgemeester Virginia Raggi vorig jaar nog 150 km nieuwe fietspaden aan. Het totaal zou dan op 500 kilometer fietspad of wat daarvoor doorgaat moeten komen. Net zoveel als in Amsterdam, dat wel in oppervlakte een factor zes kleiner is. De belangrijke milieufederatie Legambiente klaagt echter dat er nog maar 15 km is afgelegd.

Voordat het ‘mooiste fietspad ter wereld’ klaar is moeten we dus nog even wachten. Maar Rome is dan ook niet in een dag gebouwd….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button