Italiaanse auto'sNieuwsstileStile Italiano

Ferrari viert 75-jarig bestaan

Ferrari viert het 75-jarig jubileum dit jaar, onder andere met een speciaal logo en veel aandacht voor de successen uit de rijke historie.

Enzo Ferrari opende zijn kleine fabriek in Maranello in 1947. Daarvoor was hij al sinds 1929 actief met het raceteam Scuderia Ferrari als werknemer van Alfa Romeo. Het leek destijds verleidelijk om modellen te maken voor de gewone man, de automarkt stond wereldwijd op doorbreken. Maar Enzo was eigenwijs. Hij wilde tegen de stroom in en maakte zijn droom waar om raceauto’s te bouwen. Al het geld en energie ging in het ontwikkelen van de 125 S, een auto die een standaard zette voor technologische innovatie en Ferrari‘s eigen race-ambities. Een lange lijst met overwinningen volgde.
Het toonaangevende Brand Finance riep de afgelopen zeven jaar Ferrari uit tot meest waardevolle automerk ter wereld.

Ferrari viert 75-jarig bestaan
De allereerste Ferrari met, vinden wij, opvallend eigentijdse gril

Jubileumlogo

Het merk viert het jubileum onder andere met een speciaal logo dat onlangs werd onthuld. Verder werd een sculptuur gepresenteerd waaraan de hele fabriek met materiaal had bijgedragen. De grote Ferraribaas John Elkann liet tijdens de onthulling weten dat beide een symbool zijn van de Ferrari-familie in Maranello en de hele wereld. Hij benadrukte dat de mensen die bij het bedrijf werken het grootste kapitaal zijn en altijd op de eerste plaats staan.
Er werken ongeveer 4500 mensen bij Ferrari waarvan de meeste in Italië. De omzet is drieënhalf miljard euro, jaarlijks verkoopt het merk ongeveer 9.000 auto’s.

Paard van Porsche en Ferrari

Het beroemde logo met paard werd geïnspireerd door een bevriende piloot die in de Eerste Wereldoorlog met een zwart paard op zijn vliegtuig vloog. De ouders van de omgekomen piloot gaven het schildje dat op het vliegruig zat als eerbetoon, toen Enzo namens Alfa Romeo een race won. Later gaf hij het een gele achtergrond omdat dat de kleur was van zijn geboortestad Modena.

Ferrari viert 75-jarig bestaan

Overigens zeggen de geleerden dat het paard van Porsche en Ferrari dezelfde oorsprong hebben, de stad Stuttgart. Het paard is namelijk symbool van die stad en daarom gebruikte Porsche het al in het logo. In de Eerste Wereldoorlog voerde de eerdergenoemde piloot gevechten met de Duitsers. Hij haalde een vliegtuig neer waarop de piloot een paard had bevestigd, als eerbetoon aan zijn stad Stuttgart. Die trofee hing de Italiaan vervolgens op zijn eigen kist, dat zou geluk brengen.

Het enige mysterie blijft waarom de staart van het paard van Ferrari en die in het wapen van Stuttgart omhoog is, terwijl die van piloot omlaag hing. Daarom zijn er ook theorieën dat hij gewoon van paarden hield en dat hij ooit bij de cavalerie had gezeten.

Onderdeel Fiat

Tegenwoordig is Ferrari onderdeel van het grote Fiat Chrysler concern. Piero Ferrari, de vicevoorzitter en zoon van oprichter Enzo Ferrari heeft nog steeds 10% van de aandelen in handen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button