Ferrari is het sterkste merk ter wereld
De wereldberoemde Nederlandse DJ Afrojack reedt deze week zijn gloednieuwe Ferrari in de prak. Maar toch is Ferrari door reclamespecialisten uitgeroepen tot het sterkste merk ter wereld. Daarmee verslaat het grootmachten als Google, Coca Cola en Apple. Het bedrijf Brand Finance zette het Italiaanse automerk op nummer 1 in haar lijst van 500 sterke merken.
Het gaat hier specifiek om de kracht van het merk en niet om de merkwaarde. Daarin speelt Ferrari geen rol. Er werd juist gekeken naar nettomarges, de gemiddelde omzet per klant, het marketingbudget (wat dus laag is bij Ferrari) en de merktrouwheid van klanten. Na een ingewikkelde rekensom is de merkkracht van Ferrari dan het hoogste van alle merken op de lijst.
Dit is volgens Brand Finance de top 5 van meest krachtige merken. De merkwaarde staat erachter vermeld.
1. Ferrari. $3.6 miljard
2. Google. $52.1 miljard
3. Coca Cola. $34.2 miljard
4. PwC. $16.4 miljard
5. Hermes. $4.5 miljard
2012 recordjaar voor Ferrari
2012 was een geweldig jaar voor de Italiaanse autobouwer. Het verkocht meer auto’s dan ooit, 7.318 maar liefst. De omzet steeg met 8% tot 2,433 miljard euro. De netto winst steeg zelfs bijna 18%.