Duurzaam toerisme en LHBTQ-markt nieuwe speerpunten toerisme Italië

Duurzaam toerisme, outdoor vakanties, landelijke gebieden én, de LHBTQ-markt. Daar zal Italië zich op richten als het toerisme weer is opgestart. Minister van toerisme Massimo Garavaglia liet dat weten op de grote ITB toerismebeurs in Berlijn, die vandaag van start ging.

Onzekerheden zijn er nog genoeg, maar de hoop van de Italiaanse toeristenindustrie, is dat in juni het seizoen weer echt van start kan. Dat zou een maand eerder zijn dan vorig jaar, toen het land pas in juli de grootste aantallen bezoekers verwelkomde. Er wordt hard gewerkt aan veilige manieren van reizen. Zo kijkt men bijvoorbeeld naar afgeschermde reiscorridors, met speciale afspraken met het land van herkomst van de bezoeker. De cruisemarkt lijkt langer te moeten wachten om weer een volledige herstart te kunnen maken. Aldus het Italiaans toerismebureau ENIT.

De marketingdirecteur van het toerismebureau Maria Elena Rossi (foto), liet weten dat outdoor- en fietsvakanties in de landelijke gebieden van Italië gecombineerd met duurzaam reizen, nog steeds een belangrijk onderwerp zijn in de promotie. Daarnaast liet ze ook weten speciale aandacht te hebben voor de millennials die een eerste vakantie naar Italië overwegen.

De pandemie heeft de oplossing voor sommige ontwikkelingen misschien wel de goede richting in geduwd. Zoals de problemen met het massatoerisme in sommige steden. Italië werkt al langer aan de spreiding van toeristen over het land. Toeristen zoeken als gevolg van de pandemie nu minder de drukte op. Gebieden, reisaanbieders en accommodaties springen daarop in, met innovatieve faciliteiten en nieuwe infrastructuur voor bijvoorbeeld wandelen, trekking en mountainbiken.

LHBTQ website voor Italiëvakanties

Een aantal Italiaanse steden en strandgebieden zijn al hip and happening bij de LHBTQ-toerist. Maar nu erkent het Italiaanse toerismebureau dit ook als nieuwe doelgroep waarop ze zich wil richten. De Italianen zien dat wereldwijd 35 miljoen LHBTQ-ers tijdens hun reizen meer dan 200 miljard euro uitgeven. Daar pikt men graag een graan van mee. De teller voor Italië staat naar verluidt al op 2,7 miljard euro per jaar. De L’Associazione Italiana Turismo Gay e Lesbian, was dan ook een van de partners van de ENIT tijdens de ITB Berlin.

Er komen speciale reizen en nieuwe rondleidingen voor veel bekende culturele hoogtepunten. Veel verhalen zijn nog niet eerder verteld. Zo kan je in de Vaticaanse musea in Rome, horen van de ideeën van Michelangelo over de perfectie van het mannelijk lichaam en zijn homoseksuele gevoelens. Soortgelijke rondleidingen zijn er in het Colosseum waarin het dagelijks leven van de gladiatoren wordt belicht. In de prachtige Villa Adriana wordt over de liefde van keizer Hadrianus voor Antinous verteld. In Pompeï, Herculaneum en Paestum zijn speciale rondleiding over het dagelijkse leven van LHBTQ-ers in de Romeinse tijd.

De rondleidingen maar ook tips voor hotels, restaurants en bars staan op de het nieuwe reisportaal queervadis.com.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*