Driesterren hamburgers bij Italiaanse Mc Donalds
Bij Mc Donalds in Italië gaat een van de meest gerenommeerde chef-koks aan de slag. De met 3-Michelinsterren onderscheiden Gualtiero Marchesi gaat echter geen hamburgers bakken of aan het loket staan voor je Happy meal. Nee, hij heeft speciale hamburgers voor fijnproevers ontworpen. Ook wordt er tot 15 november Tiramisu van zijn hand geserveerd.
Italië is een van de weinige landen waar Mc Donalds geen doorslaand succes werd. Als tegenhanger van het fastfood ontstond in Italië zelfs de slowfood-beweging, die wereldwijd nu meer dan 100.000 aanhangers kent. De Italiaanse jongeren houden natuurlijk best van een snelle hap, maar toch grijpen ze vlugger naar een traditionele pizzapunt, een broodje porchetta of een ander culinair vluggertje, keuze genoeg uiteraard.
Eerste vestiging Mc Donalds in Italië
De eerste vestiging in Rome opende na lange discussies en een felle juridische strijd in mei 1986 aan Piazza di Spagna. Dat is vlakbij de Spaanse Trappen. Aan de opening was zelfs een referendum voorafgegaan, waarbij net iets meer dan de helft van de Romeinse bevolking instemde met de komst de hamburgerketen. De opening was niet voor iedereen een feest. Tegenstanders schreeuwden dat de uitslag van het referendum gemanipuleerd was door zwaar lobbywerk. De komst van de hamburgerketen zou het einde van de traditionele Italiaanse keuken betekenen. Woedende burgers protesteerden bij hun politici. Anti-McDonald’s-groepen organiseerden protestmarsen. De regering kreeg officiële vragen om het restaurant te sluiten.
Zover kwam het niet maar McDonald’s moest zich wel fors schikken naar de wensen van de overheid. In de buurt van monumenten – in Rome dus haast overal – werd de keten verplicht een discrete goud- of anderskleurige versie van haar felle geel/rode logo op hun gevel te voorzien. Het mocht niet opvallen in de omgeving. Behalve publicitaire beperkingen kreeg de keten ook af te rekenen met de uiterst strenge Romeinse bouwvoorschriften die zelfs bepalen welke kleur je gevel moet krijgen, wat je er eventueel aan mag bevestigen, hoe en met welke materialen je dat doet.
Wij onze Mc Kroket, Italianen de Mc Olive all’Ascolana
Maar nu is daar dus de 81-jarige Marchesi, een van de grootheden van de Italiaanse keuken, die zich met de smaak van de hamburgers heeft bemoeit. Naar eigen zeggen om een jonge doelgroep met zijn smaak te bereiken. Het past in de strategie van Mc Donalds om het merk nieuw leven in te blazen door zich te richten op locale smaken. In Italië zijn al eerder typisch regionale lekkernijen geïntroduceerd zoals Olive all’ascolana, Bocconcini di Parmigiana en gefrituurde garnalen.
De samenwerking met Marchesi heeft geleid tot twee Limited Edition burgers en een Tiramisu alle Milanese genaamd Minuetto. Op de Vivace burger ligt bacon, gebakken spinazie, uien en een mayonaise van mosterdzaad. Op de Adagio ligt gezouten ricotta, gemarineerde courgettereepjes en tomaten. Alles omsloten door een amandelbroodje. De namen van de burgers zijn volgens Mc Donalds geïnspireerd op klassieke muziek. Verschillende ingrediënten komen samen als ware het een symfonie van een meesterlijke componist. Jazeker, dit bericht gaat nog steeds over Amerikaanse hamburgers!
Ondanks de weerstand zijn er toch nog meer dan 400 Mc Donalds vestigingen in Italië. Dat is twee keer zoveel als in Nederland maar verhoudingsgewijs de helft, want Italië heeft vier keer zoveel inwoners. De echte Mc-fans reizen nu af naar de laars want de speciale burgers zijn een beperkte periode verkrijgbaar, namelijk tot 15 november 2011.
Uitbreiding Mc Donalds in Italië
De Amerikaanse hamburgergigant grijpt de economische crisis aan om flink uit te breiden in Italië. Fastfood is immers veel calorieën voor weinig. Lees meer.