NieuwsVakantie

Deel Italië verboden voor Euro 5 diesels

Inrijverboden en milieuzones zijn zeker niet nieuw in Italië maar nu streeft men in sommige delen van het land de meest strenge Nederlandse regels zelfs voorbij. In de regio Lombardije, waar ook Milaan onderdeel van is, mag je met een Euro 5 diesel geen stad of dorp meer in. Piemonte voert later dit jaar een soortgelijke maatregel in.

Milaan sloot al eerder delen van het centrum voor dieselauto’s van categorie Euro-5 of lager en daar komen nu dus alle andere plaatsen in de regio bij. Dat zijn in totaal 209 gemeenten. Op de snelweg en provinciale wegen mag je met dit type motor in je auto nog net wel rijden. Maar de centra van dorpen en steden zijn nu verboden toegang. Daarbij geldt hoe groter de plaats, hoe verder van het centrum je de auto moet laten staan. Per se met de auto het centrum van Milaan in? Bestudeer dan deze site goed of lees even het artikel dat we al eerder over autorijden in Milaan schreven.

De regio Piemonte voert vanaf 1 oktober 2025 een soortgelijke maatregel in. Als het aan de stadsbestuurders lag, hadden ze dit in 2023 en 2024 al willen doen maar na protest volgde aan aantal keer uitstel.

De controle op de verboden doet men trouwens geautomatiseerd met camera’s die je kenteken lezen.

Wirwar aan regels, verschillen per stad

Deel Italië verboden voor Euro 5 diesels

Wie zich even verdiept in alle regelgeving rondom verkeersverboden voor auto’s met een verbrandingsmotor, kan gerust een dag vrij nemen. De verschillen per stad zijn niet meer te volgen. Is er veel smog zoals begin deze maand rond Milaan, dan geldt bijvoorbeeld al per direct een totaal rijverbod van dieselauto’s van Euro-4 en lager samen met maatregelen zoals het verbod op houtstook. Dit soort acute verboden waren er overigens al veel langer in verschillende Italiaanse steden.

Soms is er dus sprake van een algeheel rijverbod, soms op een bepaalde weg en soms alleen voor bepaalde tijdstippen op een dag gedurende een bepaalde periode per jaar. De verboden wordt opgeschaald door middel van een kleurensysteem van groen naar geel en rood. Elke kleur staat voor een strenger verbod naar gelang de luchtkwaliteit slechter is.

Nu hebben we het dus alleen nog maar over beperkingen voor het personenvervoer. Ook die van het vrachtvervoer zijn talrijk, overal anders en ze veranderen snel.

Hoe zuidelijker, hoe soepeler

Wat betreft de verboden geldt over het algemeen, het zuidelijker, het minder streng het beleid nog is. In Rome mag je vanaf 1 november niet meer met een Euro-4 diesel of lager de stad in. De stad kent al veel langer een soort autoloze zondag waar de stad nagenoeg gesloten blijft voor de auto. Voor 2025 is dat:

  • 26 januari 2025
  • 16 februari 2025
  • 23 maart 2025

ZTL zone

Deel Italië verboden voor Euro 5 diesels

Iedereen die wel eens in Italië komt kent al veel langer de ZTL Zones in binnensteden die je niet met de auto in mag. Dat heeft geleid tot enorme borden met het verbod en vervolgens een enorme reeks uitzonderingen. Met de nieuwe maatregelen voor auto’s met een brandstofmotor worden die borden alleen maar groter. De kans dat je van geen kwaad bewust toch een bon thuis krijgt groeit daardoor zeker net zo snel.

Wat dan?

Tja, wie naar Italië met de eigen auto wil gaat sowieso al een uitdaging aan. Wie zich daarover minder zorgen wil maken kan eens denken aan onze treinreizen met een elektrische huurauto als je eenmaal op je bestemming bent.

2 reacties

  1. het verbod is sinds enige tijd ook geldig in delen van mijn woonplaats, Florence; een uitzondering werd -tijdelijk- gemaakt voor chauffeurs boven 75 jaar.
    Ondanks dat rijd ik (noodgedwongen) toch op die plekken; tot nog toe gelukkig geen enkele boete ontvangen…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button