Italiaanse auto'sItaliaanse samenlevingNieuwsStile Italiano

De vrouwelijke autocoureurs van Alfa Romeo

Ter gelegenheid van Internationale Vrouwendag, eerde Alfa Romeo haar vrouwelijke autocoureurs, onder wie ook de Nederlandse Liane Engeman. Zij reed begin jaren 70 van de vorige eeuw voor het Alfa Romeo Benelux-team.

Powervrouwen mogen we ze gerust noemen. Ze komen uit verschillende perioden van de racegeschiedenis en verschillende landen. Allemaal deelden ze een pioniersgeest en passie voor racen. Eerste prijzen wonnen ze maar hun grootste winst was het overwinnen van de vele vooroordelen en barrières. We delen graag de mooie samenvatting die het Italiaanse automerk maakte.

Christine Beckers & Liane Engeman

De Nederlandse Liane Engeman racete voor Alfa Romeo

De jaren zestig waren het tijdperk van de Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Dit model behaalde veel overwinningen en kent daarom een prominente plek in de geschiedenis van het merk. Minder bekend zijn echter de prestaties van de (supercharged) Alfa Romeo GTA-SA. Tien exemplaren werden geprepareerd voor groep 5 en uitgerust met twee hydraulisch aangedreven ‘centrifugaalcompressoren’ die het vermogen opvoerden tot 220 pk. Dat resulteerde in een topsnelheid van 240 km/u.

Het leidde tot topprestaties, maar zoals de testrijder van Autodelta Teodoro Zeccoli uitlegde, had de GTA-SA “een onvoorspelbare krachtstoot die plotseling optrad. Daardoor is de SA moeilijk te beheersen in bochten of bij het manoeuvreren.”

Christine Beckers

De jonge Belgische coureur Christine Beckers won in 1968 in Houyet. Het jaar daarop leverde ze ook voortreffelijke prestaties. Ze kon de eigenwijze auto beter besturen dan wie dan ook.

Maar Beckers was echter niet de enige coureur die zich in de GTA onderscheidde. De supersnelle Nederlandse coureur Liane Engeman, die later door Alfa Romeo als model werd gekozen, excelleerde in de Alfa Romeo 1300 Junior van het Toine Hezemans-team.

Tatiana Calderon

Tatiana Calderon

De in Bogotá geboren Calderon (’93) zette haar eerste stappen in de autosport in 2005. Ze won het nationaal kampioenschap in de Easy Kart Pre-Junior-serie. Drie jaar later zou ze de eerste vrouw zijn die de JICA-klasse van de Stars of Karting Championship East Division, in de Verenigde Staten won. In 2017 werd Calderon testrijder voor het Sauber Formule1-team. Een jaar later werd ze testrijder voor het Formule 1 team Alfa Romeo Racing.

Tamara Vidali

Tamara Vidali

In 1992 won Vidali het Italiaanse toerwagenkampioenschap (groep N) in een Alfa Romeo 33 1.7 Quadrifoglio Verde. Velen herinneren ook de compleet gele Alfa Romeo 155, waarmee ze in 1994 in het Italiaanse Superturismo-kampioenschap (CIS) reed.

Maria Grazia Lombardi & Anna Cambiaghi

Anna Cambiaghi

Na Maria Teresa de Filippis in de jaren vijftig, was Maria Grazia Lombardi, bekend als Lella, de tweede Italiaanse vrouw die in een Formule 1-race reed. Ze kwam uit in maar liefst 13 GP’s. Tussen 1982 en 1984 nam ze deel aan het Europees tourwagenkampioenschap met de Alfa Romeo GTV6 2.5. Dat deed ze samen met Anna Cambiaghi, Giancarlo Naddeo, Giorgio Francia en Rinaldo Drovandi. Ze haalde meerdere titels binnen. Tot op heden is het enige vrouwelijke Italiaanse coureur, die punten heeft behaald in een Formule 1-race.

Susanna “Susy” Raganelli

Susanna “Susy” Raganelli uit Rome, was waarschijnlijk de enige vrouw die een WK-titel op vier wielen won. Ze won in 1966 het 100 cc Kart Wereldkampioenschap. Ze versloeg Leif Engstrom en de grote ster Ronnie Peterson. Raganelli verbond haar naam voor altijd aan Alfa Romeo toen ze haar carrière achter het stuur van een Alfa Romeo GTA beëindigde. In 1967 was ze de eerste Italiaanse koper van de legendarische Alfa Romeo 33 Stradale (zie foto). Volgens sommigen de mooiste auto ooit gemaakt. Er rolden slechts 12 exemplaren van de band.

Ada Pace (“Sayonara”)

Ada Pace

In de jaren vijftig van de vorige eeuw was er nog een andere vrouwelijke topcoureur van Alfa Romeo. Dat was Ada Pace uit Turijn. Gedurende haar 10-jarige carrière won ze maar liefst 11 races. , 6 in Turismo en 5 in de Sport-klasse. Ze gebruikte het pseudoniem ‘Sayonara’. De grootste successen haalde ze in de Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce en de Alfa Romeo Giulietta SZ. In dat laatste model won ze de Trieste-Opicina race in 1958.

Odette Siko

Odette Siko

In de jaren dertig van de 20ste eeuw was Alfa Romeo een van de hoofdrolspelers in de autosport. Dit was te danken aan de bijzondere auto’s maar ook aan legendarische coureurs. Het waren de jaren van Nuvolari, Varzi, Caracciola en Sommer. De laatste won de 24-uur van Le Mans in 1932 met een Alfa Romeo 8C 2300.

Odette Siko reed toen in een Alfa Romeo 6C 1750 SS en als vierde overall. Daarmee won ze de 2.0-liter categorie. De uit Parijs afkomstige Siko mocht zich als snel de ster van het circuit noemen. Ze elegant tijdens de races en in de paddock. Ze was vaak samen met Hellé Nice, een andere vrouwelijke Franse coureur. Die kwam later ook bij Alfa Romeo in beeld.

Hellé Nice

Model, acrobaat en danseres Mariette Hélène Delangle, was beter bekend als Hellé Nice. Het was een extraverte persoonlijkheid en was goed bevriend met de beroemde familie Rothschild en Bugatti. Ze reed races in Europa en Amerika en was een van de eerste coureurs die de logo’s van haar sponsors op de wagen liet plakken.

In 1933 nam ze deel aan de Italiaanse Grand Prix van Monza, in haar eigen 8C 2300 Monza. Diezelfde race verloren trouwens drie coureurs het leven. In 1936 won ze de Ladies Cup in Monte Carlo en nam ze deel aan de Grand Prix van São Paulo in Brazilië. Daar werd ze zelf slachtoffer van een ernstig ongeval. Op wonderbaarlijke wijze ontwaakte ze uit haar driedaagse coma.

Anna Maria Peduzzi

De jaren van Scuderia Ferrari zijn een cruciaal hoofdstuk in de geschiedenis van Alfa Romeo. Een van de Ferrari-coureurs was Anna Maria Peduzzi uit Como. De vrouw van coureur Franco Comotti. Ze kocht zelf een Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport van Ferrari om te racen. In 1934 won ze de 1500 Klasse van de Mille Miglia . Na de oorlog reed ze in een Alfa Romeo 1900 Sprint en de Alfa Romeo Giulietta.

Maria Antonietta d’Avanzo

Barones Maria Antonietta d’Avanzo maakte de weg vrij voor vrouwen in de autosport. Het was een echte pionier. Niet alleen hield ze van snelle auto’s maar ze was ook vliegtuigpiloot en journalist. Ze werd derde on de Alfa Romeo G1 in Brescia in 1921. In die tijd was ze een geduchte tegenstander van de toppers en racete zelfs tegen een jonge Enzo Ferrari. De Barones reisde de hele wereld over en reed tot de jaren veertig, met verschillende auto’s talloze races.

Alfa Romeo

Het trotse merk Alfa Romeo werd opgericht op 24 juni 1910. In de meer dan 100 jaar, maakte het de meest stijlvolle en sportieve auto’s uit de autogeschiedenis. En die traditie leeft tot vandaag de dag voort.

Christine Bekers

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button