Italiaanse zonnebril merken
Italianen en zonnebrillen, ze staan er mee op en gaan er mee naar bed, af gaat hij zelden. Of het nu dag of nacht is, buiten of binnen, hooguit wordt het exemplaar iets omhoog geschoven om dienst te doen als haarband. De zonnebril is veel meer dan oogbescherming, het is een ‘fashion statement’, een statussymbool waarmee de Italiaan zich onderscheidt. Opvallend moet hij zijn en duur, en in ieder geval van een bekend merk.
De cursus ‘hoe ga ik als Italiaan gekleed` begint dus altijd met de bril. Geen wonder dat er ook veel zonnebrillen in Italië worden gemaakt, heel veel zelfs. 90% van alle (zonne)brillen in de wereld wordt in Italië gemaakt. Het bedrijf Luxottica, tegenwoordig met het hoofdkantoor in Milaan, heeft zo’n beetje alle bekende merken in handen. Groot werd het met Persol (per il sole = voor de zon) Ray-Ban, en Oakley en licentiemerken als Chanel, Dolce & Gabbana, Bvlgari, Prada en Ralph Lauren.
Luxottica
Luxottica werd in de jaren 60 van de vorige eeuw opgericht maar expandeerde pas echt toen het in de jaren 80 naar de beurs in Milaan en New York ging. Met dat geld kocht het bedrijf al zijn concurrenten op en heeft het nu bijna een wereldwijd brillenmonopolie. Het bezit namelijk ook de grootste winkelketens voor brillen.
Een concurrent is er nog wel, ook een Italiaans bedrijf en ook met een miljardenomzet, Safilo Group uit Padova (bij Venetië). Dit bedrijf kent een langere geschiedenis en maakt bekende merken als Carrera en Polaroid.
In 2017 fuseerde Luxottica met het Franse bedrijf Essilor, bekend van de Varilux glazen. Oktober 2018 was de nieuwe holding EssilorLuxottica een feit. In totaal werken daar nu 140.000 mensen.
In August 2018 ronde Luxottica de restauratie van de Accademia brug in Venetië af. Veel grote Italiaanse bedrijven investeren de laatste jaren in het behoud van het cultuurgoed.
Strandverkopers
Nog een concurrent, maar dan van een heel andere orde, zijn de Afrikaanse verkopers. Die zie je zo’n beetje op alle Italiaanse stranden en steden Ze lijken een inkoopcollectief te hebben gevormd. Ogenschijnlijk kunnen onwaarschijnlijk lage prijzen bij de producenten afdwingen. Een schijntje betaal je slechts voor een echte D&G of Pradabril. Hoe is het mogelijk! Een Italiaan zie je er niet mee lopen maar veel toeristen zijn maar wat trots met een echte merkbril voor €10,- , die ze uiteindelijk met stevig afdingen op de kop hebben getikt.
Nadere bestudering van de bril leert al snel dat het exemplaar niet in een van de Luxottica-fabrieken is gemaakt. Echt lekker voor je ogen zijn ze ook niet want de plastic glazen bieden vaak geen enkele UV-bescherming. De kous op de kop volgt als de Italiaanse politie je aanhoudt. Sinds enige tijd is het strafbaar deze nep-artikelen te kopen. Ook op Schiphol gelden er regels voor de invoer van dit soort nep-artikelen (lees ons artikel over wat wel en niet mag)
Scherp geprijsde bril
Een goede merkbril is dus niet goedkoop en de Italianen worden dan ook vaak beschuldigd misbruik te maken van hun monopoliepositie door de prijzen hoog te houden. In Duitsland begon het bedrijf Brille24 in 2007 daarom met een missie om kwaliteitsbrillen online te verkopen en zo de concurrentie met de opticiens aan te gaan. Het bedrijf is inmiddels actief in zes landen en marktleider in Europa in online brillenverkoop. Voordat je in de auto stapt naar de Italiaanse zon is de Nederlandse website van het bedrijf, www.brillen24.nl, dus zeker de moeite van het bezoeken waard!
Italiaanse zonnebril merken
Italiaanse zonnebril merken