Chiara Cappellano: “Ook in de provincie maak je met TikTok slimme promotie voor je zaak”
Chiara Cappellano (27) startte tijdens Corona samen met haar vader Fabio (55) een TikTok account voor hun winkel annex restaurant Il Tartufo in Delft, en niet zonder succes. De gelikte video’s van de ‘broodjes van de week’ werden zo’n hit, dat mensen van heinde en verre naar Delft trokken. Sommige filmpjes werden miljoenen keren bekeken. Il Tartufo ging daardoor van 100 naar 900 broodjes per dag en dat legde geen windeieren. Chiara begon dit jaar met steun van papa haar eigen zaak Il Limone in Breda en daar herhaalde ze het kunstje. Haar geheim deelt ze graag met andere ondernemers in dit interview.
Als we vader en dochter begin augustus tijdens de piek van de vakantieperiode spreken, zit de zaak op een doorsnee woensdag om elf uur al bijna vol. Op het terras drinken mensen koffie met een Siciliaanse cannolo, in het winkeldeel kopen mensen een goede olijfolie of pasta. De met mooi wit tafellinnen gedekte tafels (“Moest van papa”) van het restaurantgedeelte, zijn allemaal voor de lunch gereserveerd. Jong en oud voelt zich thuis in het door meubelmakers uit La Spezia buitengewoon stijlvol ingerichte pand. De fotolijstjes ontbreken niet aan de wand, op de vloer ligt marmer uit Carrara. De uitstraling is modern maar toch authentiek Italiaans en met de familiewortels in het Siciliaanse Syracuse, is daar niets aan gelogen.
TikTok succestool voor restaurant
Dat TikTok een effectief middel is om mensen naar een winkel of restaurant te trekken staat onomstotelijk vast. In Amsterdam kwam het dit jaar tot een rechtszaak tussen de gemeente en Fabel Friet. Het bedrijf was door TikTok zo populair was geworden, dat op straat rijen van meer dan honderd meter lang stonden. De gemeente en de buren vonden dat te veel overlast geven en stelde een maximum van tien wachtenden buiten. De snackbar won de zaak dit voorjaar echter omdat het volgens de rechter al veel maatregelen had genomen zoals het aanstellen van ‘crowdmanagers
Niet alleen voor hippe Randstad
Ook in andere grote steden zitten nieuwe zaken al vanaf de opening vol omdat er een professionele social mediacampagne is gevoerd. Onze eerste vraag aan Chiara is dan ook of dit fenomeen alleen iets is voor de hippe randstad en horecaondernemers met diepe zakken.
Chiara: “Nee, beide niet. Wij zijn kleine ondernemers in niet bepaald wereldsteden en daar is het ook gelukt. We zijn gewoon begonnen en hadden het tij wel een beetje mee omdat we tijdens Corona meer tijd hadden, ons type winkel open mocht zijn en mensen een bezoek aan Delft en onze zaak als een uitje zagen dat nog wél mogelijk was. Toen we vorig jaar aankondigden Il Limone te openen in Breda, merkten we bij onze volgers die er wonen een bepaalde trots dat we naar hun stad kwamen”.
Fabio vult aan: ”Juist in kleinere gemeenten buiten de Randstad kan TikTok een uitkomst zijn. Vanuit grote steden is er nu al bijna een overkilI op het platform maar ook in de provincie is iedereen online. Dit platform is al lang niet meer voorbehouden aan kinderen, de leeftijd schuift verder omhoog. In dorpen waar normaal gesproken niet zoveel te doen is, kan je met opvallende video’s juist laten zien dat er iedere dag een boeiend ‘event’ is in je zaak, waar je echt bij moet zijn en waar je je sociale omgeving kan ontmoeten. Als zo’n video goed ‘viral’ gaat, trekt dat ook gasten uit de wijde omtrek die je anders veel moeilijker bereikt.”
Maar Pizzeria Bella Roma uit Panningen zal doorgaans toch niet zo snel een paar ton investeren in dure marketingbureaus?
Chiara: “Dat hoeft ook helemaal niet. Ik adviseer andere ondernemers altijd om één van je jonge personeelsleden ermee te laten beginnen. Die zijn er vertrouwd mee, kennen de zaak, de gasten en omgeving en snappen wat leuk is om te posten. Die posts zijn dan ook oprecht en authentiek. Deze methode kost maar een fractie en jonge mensen vinden het nog leuk ook. Via hun netwerk kan je op deze manier ook weer nieuw personeel aantrekken. Volgens ons is TikTok echt uitermate geschikt voor alles wat met F&B te maken heeft”.
Beeld is belangrijk in de manier waarop de zaak zich uit. De website van Il Limone opent met een zeer professioneel gemaakte video van vader en dochter op Sicilië. Die hebben jullie niet zelf gemaakt toch?
Fabio: “Nee, daarvoor hebben we inderdaad een filmmaker ingehuurd. Dat was een forse éénmalige investering maar ik ben er van overtuigd dat die zich terugbetaalt. Online moet de eerste indruk van je zaak goed zijn. De foto’s en video’s kan je ook nog heel lang gebruiken voor andere media en dan heb je altijd een goede uitstraling.”
The place to be
De zaak aan de Wilhelminastraat 16 is in trek. Naast beschaafde ouderen zien we een goed gekleed jong publiek en in onze ooghoek spotten we een bekende Bredase voetbalanalist. Dit is the place to be zo lijkt het en dat heeft niet alleen met flitsende filmpjes te maken. Chiara serveert ons een met aandacht gemaakte ravioli gevolgd door een smakelijke Pinsa. De elegante witte wijn die we drinken komt van een klein wijnhuis uit de buurt van Marsala, vertelt Fabio.
De verbouwing van het pand duurde iets langer dan gepland maar daar deden de ondernemers online juist hun voordeel mee. “Op TikTok hebben we steeds video’s geplaatst van het verbouwingsproces. Mensen vinden het leuk om een dergelijk verhaal te volgen. Je creëert voor de opening een soort spanning en betrokkenheid, waardoor als het zover is mensen nieuwsgierig zijn hoe het er in het echt uitziet. Iedere horeca- en retailondernemer kan dit soort verhalen vertellen over zijn dagelijkse business.”
Voordat we vertrekken willen we van Chiara weten of ze nu met haar eigen zaak nog wel toe komt aan het maken van de tijdrovende video’s.
Chiara: “Mooie video’s scoren veel beter en die kosten inderdaad vrij veel tijd om te maken. Nu ik het een stuk drukker heb wordt het lastiger, dat geef ik toe. Daarom is het belangrijk om het maken van zorgvuldig samengestelde video’s structureel in te plannen in de werkweek. Uiteraard ga ik er wel mee door. Overigens gebruik ik naast TikTok ook nog Instagram. Ik merk dat dat meer geschikt is voor de lokale omgeving. Waar voor we TikTok nog maar één account gaan gebruiken voor de twee zaken, laten we de twee Instagram accounts los van elkaar bestaan. De stories die ik op Instagram plaats maak ik veel sneller en hoeven minder strak gestyled. Dat past makkelijker tussendoor”.
Chiara Cappellano Ook in de provincie maak je met TikTok slimme promotie voor je zaak
Chiara Cappellano Ook in de provincie maak je met TikTok slimme promotie voor je zaak