Cabrio rijden in Italië met een Italiaanse auto

Het ideale vakantieplaatje? Zonnetje aan de hemel en cipressen op een heuvel, lunch in de stad en diner aan het zwembad. Dit is het gedroomde dolce vita van Italië, maar niet zonder passend vervoer, uiteraard. Zeg het maar: de Alfa Spider of toch liever de Cinquecento? Maakt niet uit, zolang het dak eraf kan! Het is er weer tijd voor, namelijk: de cabrio mag gepoetst. 

Italianen mogen chauvinistisch zijn, ze zijn ook eerlijk als het gaat om hun wagenpark. Met trots heulen ze met hun klassieke sportmerken en hun laatste centen zouden ze steken in een eigen FIAT, Lancia of Alfa Romeo. Maar als het gaat om een cabrio uitvoering, dan kijken ze wat verder dan hun neus lang is. Porsche, Mercedes, Audi en BMW hebben immers ook juweeltjes rondrijden. Maar wees eerlijk: zelfs deze Duitse ‘daklozen’ schreeuwen om Toscane, het mooiste decor van de wereld.

De feiten liegen er niet om: de Duitsers domineren de cabriomarkt. We wíllen allemaal wel Lamborghini of Ferrari rijden, maar dat prijskaartje is van een andere (onbetaalbare) orde. En dus kiezen we eerder voor een Duits alternatief of speelse opties als Mini en FIAT500. Die laatste is al vele jaren lijstaanvoerder bij de Europese cabriodealers en de klant, dat zal u niet verrassen, is vooral jong en hip. Buiten Europa kom je de cabriolet uiteraard ook tegen, maar daar is romantiek vreemd genoeg zelden een alibi. Types als Spider, zowel van FIAT als Alfa Romeo, verschaffen met name de oudere heer enige (jeugdige) status en zijn goede handelswaar.

Uit-je-dak-vakanties

Karin en Robert Kreuze adviseren in ideale vakantieplaatjes. Het stel is geboren en getogen in Nederland, maar verruilde de Limburgse heuvels voor die van Toscane en Umbrië in Italië. Vakanties voelden hier altijd goed en dat wilden ze eigenlijk wel het hele jaar vasthouden. Zodoende werden na verloop van tijd een huis en enkele vakantie-appartementen gebouwd. En een bedrijf niet te vergeten: Cabrio Vakantie Italië.

De Kreuzes bieden toeristen de ultieme combinatie van een fijne auto in het mooiste landschap. Of ze nou door de bergen willen of langs de kust, Karin en Robert wijzen ze de Italiaanse weg. En dat la dolce vita inspirerend werkt, blijkt wel uit de reisverslagen die ze regelmatig terugkrijgen…

De tour

“Wij waren, als fervent cabriorijders, al jaren van plan om met onze cabrio in Italië rond te rijden. Via Google kwamen we op een website van een Nederlands stel dat appartementen en cabrioroutes aanbood. Twee vliegen! Uitzicht over het meer van Trasimeno en Firenze, Siena en Orvieto binnen handbereik, dat is ideaal. En niet onbelangrijk: een zeer goed aangeschreven ristorante om de hoek. We staan op en worden verwelkomd door de opkomende zon onder een strakblauwe hemel; dit is toch wat de cabriorijder wil? Vervolgens kregen we van de verhuurders een Garmin GPS mee met alle geprogrammeerde routes, dus dat scheelde een hoop gezoek en borden lezen.

Op de eerste dag hebben we Toscane I gevolgd, 222 km lang. Vanuit ons appartement zagen we de belangrijkste bestemming al liggen, Montepulciano. Over een half uur zou de route ons hier langs leiden, schitterend gelegen op een berg omringd door hectares grote wijnvelden en mooie bochtige wegen, hier en daar afgezoomd door cipressen. Na Montepulciano ging het richting Pienza, erg bekend van hun pecorino (schapenkaas).

Umbrië

Een paar kilometer verderop ligt Bagno Vignoni, een stad die is gebouwd op Thermen. Echt waar, je ziet het hete water zo uit de aarde stromen. We zaten vanmiddag te eten met uitzicht op een oud Romeins thermaal bad bij Ristorante La Terrazza. Schitterend! Een antipasto van het huis en als hoofdgerecht handgemaakte tagliatelle met tartufo, funghi e porcini, een klein glaasje rode tafelwijn en afgesloten met een Tiramisù della nonna. Wat wil je nog meer!?

Met het heerlijk zonnetje in de rug reden we na de lunch naar Montalcino, waar naar het schijnt de duurste wijnvelden van de regio liggen. Mijn Italiaans is niet geweldig, maar hier komt in ieder geval de Brunello vandaan.

Langs zonnebloemvelden en de oevers van het Lago di Trasimeno reden we uiteindelijk weer terug naar huis. Nou ja, ons vakantiehuisje. Even een duik in het zwembad en een prosecco op het zonneterras om af te koelen. Straks dineren we om de hoek bij Trattoria Lo Scoiattolo, voor de typisch Umbrische keuken en dat uitzicht over het Trasimeno-meer. En morgen? Nog meer Umbrië. En overmorgen naar Le Marche.

Beste Karin en Robert, wij gaan hier uit ons dak!” Jan en Sonja van de Kamp (bron: cabriovakantieitalie.nl)

Cabrio’s van Italiaanse merken

Alfa (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) heeft zijn tweede naam te danken aan Nicola Romeo, de zakenman die het bedrijf in 1915 overnam en kennen we vooral van de sportwagens en sportieve luxeauto’s. Het bedrijf ging door zware stormen, maar is overeind gebleven. Met een jaarlijkse productie van 150.000 auto’s is het na FIAT de grootste autoproducent van Italië.

Populairste cabrio: Alfa Spider (oldtimer) en alle varianten op de huidige modellen.

FIAT staat voor Fabbrica Italiana Automobili Torino en is veruit de meest verkochte auto in Italië, maar onder de holding vallen inmiddels ook de andere bekende automerken. Al in 1910 was Fiat de grootste autofabrikant van Italië, vooral door het brede aanbod. Het bouwde compact, zoals de Topolino tot de hele grote, zoals de 520 ‘Superfiat’.

Populairste cabrio: Fiat Spider en vooral de 500 in al zijn variaties.

Lancia begon ruim een eeuw geleden met de productie van statige modellen, die vooral onder notabelen en de overheid in de smaak vielen. Met sportieve modellen werd uiteindelijk de ‘gewone’ burger aangesproken, maar in de jaren 80 ging het bergafwaarts. Samenwerkingen met Saab, Chrysler en FIAT hebben het bedrijf niet kunnen redden. In Nederland is ze van de markt en in Italië wordt alleen nog de Ypsilon verkocht.

Populairste cabrio: Lancia Flavia.

Lamborghini komt voort uit de frustratie van Ferruccio Lamborghini. De rijke tractorbouwer werd er gek van dat de koppeling van zijn Ferrari steeds kapotging. Dat kon hij beter! Lamborghini zette zich op de kaart met revolutionaire auto’s als de wonderschone Miura uit 1966 en de extreme Countach uit 1974. Sinds 1998 is het merk eigendom van Audi en dus onderdeel van de Volkswagen Group.

Populairste cabrio: Lamborghini Huracán en Gallardo.

Maserati werd in 1914 in Bologna opgericht door vijf broers, die wilden racen. Dat lukte ze met eigen bolides in de Targa Florio in 1926 en de Indianapolis 500 in 1939 en 1940. Na de oorlog werd nog wel een Formule 1-titel binnengesleept, maar men begon zich onder een nieuwe eigenaar wat meer op straatauto’s te richten. Het gevoel voor style is altijd gebleven, zoals bij de Ghibli (1967 – 1973) en de verschillende Biturbo’s (1981 – 1994). Momenteel maakt Maserati in Modena onderdeel uit van FIAT.

Populairste cabrio: Maserati GranTurismo en alle varianten op de huidige modellen.  

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*