Nieuws

Benzine het duurst in Italië

In Nederland klagen we veel over de hoge accijns op benzine en niet onterecht. Die is namelijk het hoogste in de Europese Unie. De benzineprijzen zijn daardoor ook hoog maar één land spant wat dat betreft echt de kroon. Dat is Italië…

Statistici van de Europese Unie berekenden de gemiddelde literprijzen aan de pomp in juli 2021. Die kwam voor Italië uit op € 1,69 voor gewone super en €2,37 voor de superplus die volgens sommige monteurs in je moderne auto moet. Dat is de duurste benzine van Europa. De gewone super is in juli 2021 het duurst in…. Nederland! Gemiddeld €1,94. Wat betreft de hoogte van de accijns staat Italië op de tweede plaats in Europa, achter Nederland.

Overigens moeten we opmerken dat de verschillen per pomp in Italië erg groot kunnen zijn. Als je even niet oplet betaal je deze zomer misschien wel twee euro voor je liter. Het loont in Italië zeer de moeite om een voordelig (onbemand) station op te zoeken.

Dieselprijs

Iedereen die wel eens diesel heeft getankt in Italië weet dat de rekening in ieder geval de eerste keer tot een kleine verrassing leidde. Diesel was altijd duur in ‘de laars’ en dat is hij Europees gezien nog steeds. Maar Nederland heeft Italië ondertussen wel ingehaald. In Zwitserland is de dieselprijs momenteel het hoogste in Europa.

Tip: Tank in Oostenrijk!

Wie op de kleintjes wil letten tijdens de vakantie doet er niet onverstandig aan de tank nog even in met name Duitsland of Oostenrijk vol te gooien. En pas daarna het ‘Beloofde land’ binnen te rijden. De prijzen van een liter benzine schelen fors. Een liter super scheelt in Oostenrijk meer dan 40 cent!

Tanken bij Como in de jaren 50 van de vorige eeuw

Toch maar LPG

Er zijn in Italië bijna 2.500 benzinestations waar je LPG kan tanken (bekijk waar deze zijn). Een speciale nippel is wel nodig. De prijzen liggen lager dan in Nederland en in de buurlanden Zwitserland en Oostenrijk. Europees gezien zitten de prijzen in de middenmoot.

Met de elektrische auto

Rij je elektrisch dan heb je van het bovenstaande geen last maar zijn er uiteraard weer andere uitdagingen. Iets meer planning is dan geen overbodige luxe. De laadpaal staat centraal en in Italië vind je die nog niet zo makkelijk als in Nederland. Hoe zuidelijker je gaat hoe minder palen. Verschillende laadpassen bij de hand dus en de route goed uitstippelen. Een extra laadstekker is ook een tip.

Laadpunten zoek met je apps als Chargemap, NewMotion, Enelx.com, Plugsurfing of eafo.eu. Bedenk dat met een vol beladen auto, in bergachtig terrein onderweg en de airco op tien, de actieradius snel daalt. De meeste snelladers in Italië vind je trouwens niet langs de snelweg maar bij grote winkelcentra aan de rand van de stad. Centro Commerciale heten die. Restaurants hebben ook steeds vaker een eigen laadpaal, een Colonnina di ricarica is het Italiaanse woord. Enel is de grote Italiaanse energiemaatschappij die veel palen in beheer heeft.  

Tanken in Italië

Tankstations zijn er genoeg in Italië maar let op, sommige dingen zijn net even anders. Veel pompen hebben nog iemand die het tanken voor je uit handen neemt. Roep: pieno! als je een volle tank wilt. Soms betaal je echter meer voor deze service, tot wel drie cent per liter. De rij voor pompen zonder de service kan soms veel langer zijn, dat is het nadeel. Let ook op dat een stoute bediende niet de dure diesel of benzine er in gooit als je dat niet wilt.

  • Euro 95 = senza piombo.
  • Superplus 98 = super senza piombo plus
  • Diesel = diesel (gasolio) of carburante diesel.
  • LPG = Gasauto of GPL.

Meer tips over autorijden in en naar Italië
Een overzicht van actuele brandstofprijzen in heel Europa van de ANWB of via deze website waarin je ze ook kunt sorteren.

Een mooi kaartje van Autotraver.ru met de verschillen in Europa juli 2021

2 reacties

  1. Hallo,

    Belangrijk om even mee te nemen is dat Italianen zelf
    veel minder wegenbelasting en BPM betalen. Mijn eigen
    diesel is in Nederland bijvoorbeeld 173 euro per mnd en
    in regio Toscane iets van 30 euro. Meer betalen per verbruik
    dus. In de meeste EU landen zit de wegenbelasting meer bij
    de literprijs in. (Die dan nog steeds lager is dan in Nederland)

    Groet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back to top button