Italiaanse auto'sNieuwsStile Italiano

Beleggen in klassieke auto’s

Nu de rente lager is dan laag en onze daalder zelfs beter af is in een ouwe sok, klinkt in ‘Italiaanse’ kringen meer en meer de nieuwsgierigheid naar de mobiele belegging. “Zo’n klassieke Spider, zou die straks nog wat centjes opleveren?” Dat is heel goed mogelijk, maar niet één-tweehuppekee. Nee, voor de automobilia moet je eerst het hart op de juiste plaats hebben. Uno-due-la passione!

Beleggen is het nieuwe sparen. Was het voorheen uitsluitend weggelegd voor de nouveau riche en Quote-abonnees, tegenwoordig mag het ook een nouveautje armer zijn en zijn zelfs Il Giornale-lezers geïnteresseerd.

Los van het vastgoed en de bitcoin, kunnen we onze spaarcenten namelijk ook eenvoudig kwijt in de geneugten des levens, zoals wijn, sport en kunst. Dat spreekt in ieder geval meer tot de verbeelding dan een stapel bakstenen, niet waar? In dat geval is een tweede auto uit de oldtimer- categorie een populaire optie. Zo rijd je nu ieder weekend met een lach op je gezicht en kun je straks lachend je paradepaardje stallen in de garage van een andere liefhebber. Twee vliegen…

Maar wanneer we het magazine CorsaItalia mogen geloven, zijn de Italiaanse klassiekers de afgelopen jaren wel wat duurder geworden. Niet alleen de bijzondere oldtimers stegen in prijs, ook de midden-categorie van auto’s tussen de € 20.000 en € 50.000 ging omhoog.

Kan ik nog ergens terecht met tien mille, was de concrete vraag. Om de lezers lekker te maken, presenteerde Corsa enkele (betaalbare) juweeltjes, zoals de Lancia Beta Coupé 1300 uit 1979. Te koop bij Witmer en Odijk, met 55.000 km op de teller voor ‘slechts’ € 9.950,-. Tja, want als er één merk is dat stijlvolle klassiekers heeft voortgebracht dan is het wel Lancia. Het is een echte klassieker; schitterende vormgeving, sportieve rijeigenschappen tegen fatsoenlijke onderhoudskosten. De Beta is jaren ondergewaardeerd geweest doordat de Fulvia nog betaalbaar was, maar die tijd is voorbij. Topexemplaren zijn lastig( er) te vinden.

En wat te denken van een Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA uit 2003? Hij telt al 169.000 km en Sam van Dalen biedt hem aan voor € 8.900. Deze GTA is sinds de introductie al geliefd bij Alfaliefhebbers. Het is dan ook een klassieker in wording met een waanzinnige motor, prachtige carrosserie en mooi interieur.

Hart voor auto’s

Bij een bezoek aan de garage van Jan Steutel in Almkerk, tref ik vooral een lachende eigenaar als ik het thema beleggen ter sprake breng. “Haha, daar ben ik niet van. Ik wens dat soort klanten ook altijd een goeie reis, want dan hebben ze hier niet zoveel te zoeken. Weet u, de aanschaf van een klassieke auto als belegging voor je pensioen is wel een beetje voorbij. In 2016 en 2017 kon je nog wat, maar die tijd is naar mijn idee voorbij. Ik zeg niet dat die tijd niet terugkomt, want ook die markt kent golfbewegingen, meneer.”

Steutel runt zijn garagebedrijf, last, onderhoudt, restaureert, koopt en verkoopt al tientallen jaren vooral Italiaanse klassieke automobielen. Zijn liefde voor auto’s begon toen hij rond zijn 13de van zijn vader zijn eerste auto cadeau kreeg: een oude Fiat Topolino, uiteraard met een ‘beetje werk’. Met een totale restauratie van een Giulietta Spider was de hobby een beroep geworden en de passie voor Italiaanse klassiekers onafwendbaar.

Menigmaal moest Steutel op en neer naar het zuiden voor plaatwerk en andere benodigde onderdelen. Hij zocht en hij vond. En de passie is er nog altijd. “Diezelfde passie moet je hebben wanneer je je geld stopt in zo’n oude Lancia en Alfa. Koud beleggen gaat echt niet werken. Je moet iets hebben met deze auto’s, je moet lief voor ze zijn en goed voor ze zorgen. Alleen dan zul je terugbetaald worden. Maar ja, is het je dat waard en kun je straks deze grote liefde weer verkopen?”

Fluctuerende prijzen

Beleggingsexperts erkennen de door Jan Steutel geschetste golfbeweging. Zo meldt adviesbureau Knight Frank dat de prijs van een topklassieker in de afgelopen tien jaar met 289% is gestegen. Ook in 2018 ging de auto-index opnieuw omhoog, maar al wel op een gematigder niveau dan in het decennium ervoor. En in 2019 was de groei er nagenoeg uit. In de periode juli 2017 tot en met juni 2019 is een gemiddelde klassieke auto met meer dan 6% in waarde gestegen. De beste koop was een Ferrari die 8,8% in waarde is gestegen, daarna de Porsche met 7% waardestijging en op nummer drie de Mercedes met 1,3%. De auto’s met een bouwjaar uit de jaren vijftig en zestig zijn het meest in prijs gestegen, terwijl vooroorlogse auto’s het minst in trek zijn gezien de prijsontwikkeling. Er rijden dan ook steeds meer klassieke auto’s op de weg in Nederland.

Top en flop

In de zogenoemde boven-categorie valt nog wel wat te verdienen, maar ja, deze klasse apart vraagt wel een stevige investering. In die doelgroep is pensioenopbrengst geen optie. Het Britse JBR Capital, dat zich bezighoudt met de financiering van exclusieve auto’s, heeft gekeken welke auto’s van de afgelopen tien jaar de beste investering zijn gebleken. En de slechtste. Ze namen daarbij als uitgangspunt dat de auto’s tijdens de Autosalon van Genève gelanceerd moeten zijn.

De winnaar is de Lamborghini Veneno uit 2013, waarvan slechts drie exemplaren gebouwd zijn. Voor deze Veneno moest maar liefst 3,6 miljoen euro neergeteld worden. De auto zou nu bijna 8,5 miljoen euro waard zijn, wat neerkomt op ongeveer 2,5 keer de initiële investering (180% stijging). Ook de Ferrari LaFerrari uit 2013 is een goede investering gebleken. De auto is nu twee keer zoveel waard (2,4 miljoen pond). Onderaan de lijst vinden we de Maserati Quattroporte. Deze sportwagen zou in vergelijking met 2013 nu 71% minder waard zijn.

Classico numero uno

Alfa Romeo heeft van alle automerken misschien wel de meest verleidelijke klassiekers op zijn naam staan. Dat is mede te danken aan de sportwagenraces waarin Alfa jarenlang investeerde. Fans en autospecialisten zijn het erover eens dat de Alfa Romeo 2000 Sportiva 1954 het ultieme paradepaardje onder de klassiekers is. De Sportiva is eigenlijk een conceptauto, aangezien er in totaal maar vier complete showauto‘s zijn gemaakt; twee coupés en twee spiders. Hoewel hij nooit het productieproces heeft bereikt, wordt de auto nog steeds beschouwd als één van de beste sportwagens die werd gebouwd in de jaren vijftig. Hoeveel spaarcenten heeft u hiervoor over? Stop maar met tellen…  

Mille Miglia

Heb je een hart voor Italiaanse klassiekers dan moet je zeker de Mille Miglia een keer bezoeken,of, het allermooiste, rijden! Lees het verhaal van Ronald die al een paar keer mee mocht doen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button