NieuwsPastaSmakenZakenZakenkrant

Barilla pasta voor Max Verstappen

Barilla is de nieuwe pastapartner van de Formule 1 en dan prikt Max vast een vorkje mee. De Italianen tekenden een meerjarige samenwerkingsovereenkomst. Als officiële partner zie je het merk binnenkort zowel op als naast de baan. In de Paddock plaatst het wereldberoemde merk de Barilla Pasta Bars, het maakt reclame langs de baan en komen er allemaal leuke acties voor de fans.

Geheel toevallig is deze samenwerking misschien niet. Familietelg Paolo Barilla is tegenwoordig de Vice President van de Barilla Group. Deze Barilla won ooit de 24 uur van Le Mans en reed 15 keer een Formule 1 race. Hij deed dat in een auto van het team van Minardi. Na zijn autosportcarrière  ging werken bij het familiebedrijf. Samen met zijn broers bezit hij 51% van de aandelen. Paolo zit op onderstaande foto aan de rechterkant.

Max en Italië

Goede pasta is voor Max niet onbekend denken wij. Hij begon ooit bij het Italiaanse team van Torro Rosso. Dit opleidingsteam van Red Bull (de naam is de Italiaanse vertaling) kwam voort uit het eveneens Italiaanse Minardi, dat lang in de Formule 1 actief was. Grappig is onderstaande video uit 2018 waarin hij samen met Daniel Riccardo zijn Italiaans oefent.

Italiaans superjacht

Barilla pasta voor Max Verstappen
Max deed zichzelf een Mangusta Gransport 33 cadeau

Begin dit jaar deed Verstappen zichzelf een superjacht van Italiaanse makelij cadeau. Het schip genaamd Mangusta Gransport 33 en precies 33 meter lang. Dat is natuurlijk geen toeval gezien zijn oude startnummer.

Races in Italië dit jaar

Ook dit jaar is Verstappen weer twee keer op een Italiaans circuit te zien. 18 mei rijdt hij de GP Emilia-Romagna op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari. Na de grote prijs van Zandvoort volgt op 7 september de Gran Prix van Italië op het Autodromo Nazionale in Monza.

Sinds 1877

Barilla pasta voor Max Verstappen
Formula 1® CEO Stefano Domenicali (l), Ilaria Lodigiani, Barilla Chief Category & Marketing Officer (midden) Paolo Barilla, Vice President of Barilla Group (r). Foto: F1

Barilla werd in 1877 in Parma opgericht door Pietro Barilla. Destijds was het enkel een broodbakkerij met winkel die ook pasta verkocht. In de jaren vijftig van de vorige eeuw stopten ze met het brood. Inmiddels verkoopt het concern weer broodproducten onder andere merknamen en nam het in 1999 de bij ons bekende crackerproducent Wasa uit Zweden over.

Lang bleef het bedrijf gericht op de Italiaanse markt maar in de jaren negentig begon de internationale expansie. Toen volgden onder andere veel overnames en nieuwe fabrieken in de VS waar het nu een groot deel van de markt in handen heeft.

Vandaag de dag is Barilla de grootste pastaproducent ter wereld met een omzet van vijf miljard euro, 20 merken, 9.000 medewerkers in dienst en veel fabrieken in Europa en de VS. Het is een van de allersterkte merknamen wereldwijd.

Guido, Luca en Paolo Barilla leiden nu het bedrijf, zij vormen de vierde generatie na oprichter Pietro. Het bedrijf is nog steeds in Parma gevestigd. De CEO van het bedrijf is sinds twee jaar Gianluca Di Tondo (CEO) die voorheen carrière maakte bij Heineken in Amsterdam. Het kantoor voor de Nederlandse markt is onlangs van Utrecht naar Amsterdam verhuisd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button