8 TikTok tips voor restaurants en winkels
Waar Instagram en vooral Facebook behoorlijk is ingeburgerd bij de Italiaanse horeca en winkeliers, zijn er maar weinig op TikTok actief. De populairste video’s komen vooral van gasten. Het Italiaanse restaurant La Sicilia uit Deinze in België, plaatste vorig jaar haar eerste filmpje en dat werd meteen een hit. De video waarbij pasta aan tafel wordt geserveerd vanuit een wijnglas dat ter plekke wordt omgekeerd, werd tot nu toe meer dan 20 miljoen keer bekeken. Lees daarom even deze 8 TikTok tips voor restaurants en winkels.
Horecaplatform The Fork schrijft dat 38% van alle TikTok-gebruikers in 2022 een restaurant heeft bezocht of er iets heeft besteld, nadat ze een TikTok-video hadden bekeken. TikTok is voor veel gebruikers de favoriete zoekmachine geworden om uit eten te gaan of te bestellen, Google slaan ze over. Vooral nieuwe hotspots trekken de aandacht. Gebruikers zeggen dat ze korte video’s informatiever vinden en dat het makkelijker is om informatie te krijgen dan via Google.

Authentieke video’s met een verhaal kennen de hoogste waardering. Verder zijn zogenaamde tutorials populair en reviews van influencers. Naar nieuwe recepten, nieuwe muziek en ‘do-it-yourself-tips’ wordt het meest gezocht maar ook mode, beauty en sportief advies doet het goed.
Het platform The Fork geeft acht tips voor een succesvolle TikTok post:
- Maak video’s over aanbiedingen
- Laat de inrichting, het uitzicht of andere opvallende kenmerken van je zaak zien
- Gebruik humor
- Speel in op TikTok trends en ‘challenges’ met een eigen variant.
- Geef een kijkje achter de schermen
- Geef advies en geef tips, bijvoorbeeld over werken in de horeca of je eigen zaak
- Breng nieuwe producten en gerechten onder de aandacht
- Probeer de aandacht in de eerste paar seconden van de video te pakken.
8 TikTok tips voor restaurants en winkels
8 TikTok tips voor restaurants en winkels