33 jaar Caffè Tiramisu. Koffiekenners in Hilversum en Harderwijk

Nederlanders en Italianen hebben een gezamenlijke traditie hoog te houden: koffie. Zo weten we beiden al eeuwenlang goed te handelen in het zwarte goud. Wie kent niet Egbert Douwe uit Joure? Maar waar de Nederlandse koffie door de jaren heen verworden is tot ‘bakkie leut’, wisten de Italianen het goud veel beter om te zetten in klinkende munt en, niet onbelangrijk: gerespecteerd vakmanschap, en dat al sinds 1901. Neem de familie Mascilongo…  

Er is nog een verschil. Zo hebben we in Nederland een naam bedacht voor veeldrinkers: koffieleuten. Omdat het in Italië niet gaat om de kwantiteit, maar om de kwaliteit, hebben ze daar alleen namen voor specialisten. Een barista bijvoorbeeld, is in principe niet meer dan een barman maar wel een die de mooiste espresso’s en cappuccino’s kan creëren en daarnaast ook zijn machinerie op de juiste wijze weet te beteugelen. Of een espressionist; iemand die specifiek de boon, de machine en de koffiedrank begrijpt. Ja, zij weten het ambachtelijk vakmanschap om te zetten in meesterschap. Sandro Mascilongo is er zo eentje, een meester in de koffiebonen.

Sandro Mascilongo

Zoon van een Barista

Voor een nadere kennismaking hoeft ondergetekende (helaas) geen retourtje te boeken naar Catania, maar volstaat een half uurtje in de auto. Mascilongo resideert immers in Harderwijk en Hilversum. De ‘schuld’ van pappa Gabriele, zo blijkt. “Mijn vader kwam ooit als barista naar Nederland en bleef hangen in Rotterdam en later in Harderwijk. Op de Vischmarkt om precies te zien, waar hij een restaurant had geopend: Da Gabriele. Een origineel Italiaans restaurant met onder andere uit Florence overgevlogen chefs.

Het was een alibi voor zijn liefde voor Italië, die altijd is gebleven. Voor de echte Italiaanse koffie ook, net zo belangrijk als de originele keuken. Ik vermoed zelfs dat Mascilongo’s zwart bloed hebben, want ik heb het geërfd en ook mijn zoon Ruggero volgt in onze voetsporen, haha.”

Mens en machine

Het was niet alleen de liefde voor koffie, maar ook de neus voor handel, die dertig jaar geleden leidde tot de start van Caffè Tiramisu. Sandro Mascilongo levert espressomachines, molens en koffiemelanges, maar het is meer dan dat. Caffè Tiramisu is namelijk ook ervaring, traditie en passie.

“Wij noemen ons bedrijf ook wel La Casa del Caffè en dat is niet voor niets. Ik zal je uitleggen waarom. Hier draait alles om lekkere Italiaanse koffie, maar die koffie is voor ons meer dan een product. Natuurlijk is het een cliché om Italiaanse waar te koppelen aan passie, maar voor ons is koffie echt een liefhebberij. Ons hart zit erin en die beleving willen we heel graag overdragen op onze klanten, begrijp je? Ik zeg nadrukkelijk we, omdat we het samen doen.

Familiebedrijf

Met mijn zoon Ruggero als opvolger kan ik met trots zeggen dat Caffè Tiramisu een familiebedrijf is. Maar we hebben hier in Harderwijk en Hilversum nog meer gepassioneerde mensen werken. Daarnaast hebben we trouwe partners in Italië, waar we altijd op kunnen bouwen. Ja, ik durf wel te zeggen dat we de beste contacten hebben in Italië, ook door onze Italiaanse ‘carote’ natuurlijk.

Die combinatie van passie, ervaring en de mensen maakt dat we al dertig jaar bestaan. Het is eigenlijk net zoals bij koffie: die is pas goed met de juiste boon, de juiste branding, de juiste machine en de juiste mensen. Het moet al-le-maal kloppen om de beste kwaliteit te krijgen.”

Ruggero Mascilongo

Een Barista?

In 1988 was Nederland nog volledig in de ban van de filterkoffie. De doorgelopen maling van Douwe Egberts stond gerust een uurtje te verbitteren op de warmhoudplaat. Slobberbakken dronken we hier. Op een enkeling na. Die had, waarschijnlijk tijdens een vakantie in Italië, gezien dat de koffie daar van een andere orde was. Hmm.. cappuccino bij het ontbijt, espresso aan de bar. Ook de betere horeca in ons land had lucht gekregen van deze cultuur uit den vreemde en kwam in actie. Sandro Mascilongo greep zijn kans.

“Je moet begrijpen dat in die tijd eigenlijk nagenoeg niemand in Nederland ooit had gehoord van een barista. Er waren in de toprestaurants alleen nog maar sommeliers, die verstand hadden van wijn. Zij deden de koffie er vaak een beetje bij. Eigenlijk ben ik dertig jaar geleden als een soort ambassadeur begonnen met uitleggen en adviseren. En ik ben niet meer opgehouden, haha. Het klinkt misschien gek, maar feitelijk vertel ik nog steeds hetzelfde verhaal als toen. Alleen is de techniek van de machines sindsdien natuurlijk erg verbeterd. We weten ook meer en kunnen veel meer aanbieden.”

Rondje van de zaak

Terwijl Sandro zich meer richtte op de huisconsument, is zoon Ruggero erg thuis in de horeca. Gezegend met hetzelfde enthousiasme nodigt hij ons uit voor een rondgang door de indrukwekkende winkel. Tientallen machines krijgen even aandacht, van Izzo tot Bezzera, en hier en daar valt een aanbeveling of compliment. “Het is echt niet zo dat we iedere klant een machine willen aansmeren, hoor. Integendeel, zou ik bijna zeggen. De beleving van koffie is vaak heel persoonlijk. Daarom hebben we ook een reparatieafdeling, zodat we oudere machines kunnen redden, zeg maar.

Echt waar, er komt wel eens iemand binnen met een machine van 25 jaar oud. Die wil hem voor geen goud inwisselen, maar wel laten onderhouden. Nou, dat doen wij ook met alle plezier.” “En hier staan bijvoorbeeld ook gebruikte apparaten, die het nog perfect doen en wat goedkoper zijn. Daar zijn ook klanten voor. Wat we eigenlijk tegen al onze klanten zeggen is dat ze zich niet moeten laten misleiden door de buitenkant. Hoe chique een machine ook mag overkomen, de kwaliteit zit aan de binnenkant. Vergelijk het maar met een auto. Blingbling is geen garantie voor succes en bovendien: 

De winkel in Harderwijk

Blinkend is ook het koffieaanbod. Caffe Tiramisu is importeur van espressomelanges van onder meer Mokador, Caffè Gioia, BrasilOro (op hout gebrand), MarCafe, Caffè Giuliano en nog een aantal ‘Torrefazioni’.

Door de bonen het bos

Dat roept de vraag op: zie je door de bonen de koffie nog? Sandro resoluut: “Absoluut! De melanges die wij aanbieden, zijn stuk voor stuk heel zorgvuldig geselecteerd op prijs en kwaliteit. Ook die combinatie moet wat ons betreft kloppen. Daarom hebben we bijvoorbeeld ook naast de gereputeerde leveranciers een eigen huismerk in diverse smaken. Weet u, met koffie is het als met wijn. Er zijn vele soorten en smaken, dus voor elk wat wils. Daarom bieden we een zo breed mogelijk smakenpalet en geven we tekst en uitleg. Natuurlijk moet er ook worden geproefd. Daarom moet je ook even de tijd nemen als je ons bezoekt. Of als we naar de klant komen, want we geven ook cursussen, trainingen en doen aan catering. Het is dus echt al-le-maal koffie in La Casa del Caffè.”

Meer informatie op tiramisu.nl

Lees meer artikelen over Italiaanse koffie.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*