Horlogemerken uit Italië, even een mannending!

Vijf minuten vertraging, tien minuten te laat, een half uur overtijd. Nee, dit zijn niet de aankomsttijden van de NS op station Rosmalen. Dit noemen we Italiaanse precisie. Klokkijken is aan de Italianen namelijk niet besteed. Klokken maken echter, kun je wel aan ze overlaten. Sterker: horloges maken de man, mannen maken het horloge.

Italianen zijn de best geklede mannen van Europa. Dat weten we al een tijdje, na een enquête onder ruim 12.000 Europese vakantiegangers. Maar liefst 35% van de ondervraagden viel voor de fashionable Italiano. Ter vergelijking: de Nederlandse man eindigde op plaats acht en de Polen sluiten de rij. Het mag dus duidelijk zijn dat een beetje aandacht voor het uiterlijk loont, al is ‘een beetje’ in Italië een understatement.

Uiterlijk vertoon gaat daar verder dan een strak lijf en een gelikt kapsel. Italiaanse mannen hebben – van boven naar beneden – de juiste coupe, een getrimd baardje, slim fit hemd, moderne das, een broek op snit, een riem van leer, gepaste kousen en gepoetste schoenen. Klaar? Nee, in de binnenzak wacht de nieuwste zonnebril en onzichtbaar is zijn onweerstaanbare aftershave. Zo zien (en ruiken) wij de man het liefst! Het gevaar is echter wel dat deze man te vaak in de spiegel kijkt en in zichzelf gelooft. Arrogantie ligt op de loer, of beter gezegd: de weerstaanbare man. Dat moeten de vrouwen weer niet hebben.  

Precisie

Onvermeld in het hoofd-schouder-knie-enteen- overzicht bleef de pols des man. Een beetje Italiaan kan niet voor de dag komen zonder goede klok. Dan kan hij meteen zien hoeveel tijd er verloren ging in de badkamer, maar dat terzijde. Horloges zijn in de afgelopen eeuw verworden tot een statement. Het is niet alleen bling-bling, het werpt ook een visitekaartje van het karakter vooruit: ‘Jazeker, ik heb smaak en kies voor kwaliteit’. Het spreekt uiteraard vanzelf dat de rest van de outfit dit bevestigt, want een vlag op een modderschuit maakt geen indruk. De voorkeur voor smaak en stijl gaat vaak hand in hand met chauvinisme.

De kwaliteit van een Italiaans horloge is uitstekend, net als het vakmanschap

De kans is dus groot dat de geschetste ‘statusman’ zich smaak- en stijlvol Italiaans kleedt, zoals hij ook Italiaans rijdt, kookt, shopt, drinkt, enzovoort. Het horloge vormt daarop geen uitzondering en het is dus geen wonder dat de etalages van Italiaanse juweliers vol liggen met klokjes van nationale makelij. Met alle respect voor de Zwitserse precisie, Italianen mogen misschien met de tijd een loopje nemen, dat doen ze niet met het ambacht. Panarei, Locman, Breill, maar ook Gucci, Ferrari en Alfa Romeo weten schitterende horloges te maken.

Respect voor ambacht en kwaliteit is niet uitsluitend een gebaar van chauvinisme. Het wordt ook buiten Italië bevestigd. De kwaliteit van een Italiaans horloge is uitstekend, net als het vakmanschap. Veel horlogemakers beroepen zich bovendien op de diepgewortelde geschiedenis. Twee, drie of zelfs vier generaties gingen ze voor, waarmee het ambacht met de generaties kon worden geperfectioneerd en een signatuur kon worden ontwikkeld.

De Torre dell’orologio in Udine

Veel Italiaanse merken worden dan ook beschouwd  als kunstmerken met kunstwerken. Kenners onderscheiden de merken direct bij een eerste blik, maar het is de ontwerpers dan ook te doen om unieke horloges af te leveren, in materiaal, design en kleur. Horloges werden oorspronkelijk voor vrouwen gemaakt, want de mannen hadden hun navigatieapparatuur. Die tijd is voorbij, maar opvallend genoeg denken veel mensen nu dat Italiaanse horloges alleen voor mannen worden gemaakt. Dat is pertinent niet waar, maar er is wel een groot verschil. Zo hebben mannen meestal een metalen horloge om de pols, gemaakt van goud en roestvrij staal, dat best opvallend mag zijn. Het is namelijk vaak het enige dat zij dragen.

Bij vrouwen is het ontwerp meestal bescheiden, want dit klokje moet vaak concurreren met kettingen, ringen en oorbellen. Deze horloges zijn bovendien wat sierlijker van vorm vanwege de smalle polsen. Hoog tijd om enkele bekende merken nader aan u voor te stellen…

Bekende Italiaanse horloges

Panerai

Het nieuwste model van Panerai is de € 139.000 kostende Lo Scienziato.

Panerai is een merk met een sterke eigen identiteit, gebaseerd op een historie van ruim 150 jaar, maar het is ook een innovatief merk. Dat blijkt vooral uit het opvallende materiaalgebruik en de eigen uurwerken die Panerai in hoog tempo ontwikkelt. Zelfs als de merknaam niet op de wijzerplaat zo u staan, zou iedereen die ook maar iets van horloges weet meteen zien dat het een horloge van dit merk betreft.

Giovanni Panerai voor zijn winkel in 1860

Het begon allemaal in 1860 toen Giovanni Panerai een orologeria (horloge-werkplaats) opende in het centrum van Florence. Het atelier aan de Ponte alle grazie leverde in de eerste jaren vooral precisie-apparatuur aan de marine, maar groeide uit tot de eerste opleiding voor horlogemakers in Italië. De nazaten van Giovanni hebben zich daarna bovendien gespecialiseerd in het maken van bijzondere horloges met een stoere en sportieve uitstraling. Tipje voor de verlanglijst: het nieuwste model van Panerai is de € 139.000 kostende Lo Scienziato. Dit klokje is uitgevoerd in carbon en weegt minder dan honderd gram.  

Locman

Locman mag dan in Nederland minder bekend zijn, bij de juwelier in Italië kunnen de gekleurde en karakteristieke horloges u niet ontgaan. Ze komen van Elba, dat eiland van Napoleon. De ontwerpers van Locman creëren verrassend vormgegeven horloges en als één van de eerste producenten werden alle modellen in aluminium uitgevoerd. Ze zijn er in een sportieve uitvoering, maar ook elegant en met diamanten belegd.

Gucci

Gucci is een absolute leider in de high-fashion en de horloges doen hier niet voor onder. Het merk is wereldwijd bekend en staat voor klasse en luxe. Het was Guccio Gucci, de zoon van een Italiaanse handelaar, die begin vorige eeuw het Huis van Gucci oprichtte in Florence. Hij begon al vrij snel met de verkoop van luxe goederen en enkele jaren later de opening van boetieks, de eerste in Rome.

In 1972 werd Gucci het eerste modehuis dat zijn vleugels uitspreidde naar de wereld van horloges. De combinatie van eigentijds, fashion en elegantie maakte het tot succesvolle modellen. Sinds die tijd staan Gucci horloges voor Zwitserse kwaliteit en Italiaanse klasse, hoewel het modebedrijf inmiddels in Franse handen is. Oeps.  

Breil

Breil is, net als Gucci en vele andere modehuizen, geen expliciete horlogemaker, maar heeft wel een indrukwekkende naam in dit segment opgebouwd. Het bedrijf werd opgericht in 1939 in Milaan en na een collectie wekkers werd in 1942 het eerste horloge geïntroduceerd. Modieus en betaalbaar bovendien, waarmee Innocenta Binda het verschil wilde maken. Breil haalde vaker de media door bijvoorbeeld horloges van de Eiffeltoren te gooien om de kwaliteit aan te tonen. Ook werden beroemde vrouwen ingezet bij reclamecampagnes. Het legde de klokkenmaker geen windeieren.

Officina del Tempo

Officina del Tempo is van recenter datum. De broers Giorgio en Roberto Emilli begonnen dit bedrijf in 2000 uit pure passie. Ze onderscheiden zich met robuuste ontwerpen en een strak design. Waar andere horlogemakers nog wel eens jokken, garandeert dit duo ‘Made in Italy’. Dat houdt in dat de Officina del Tempo horloges compleet worden vervaardigd op Italiaanse grond en in het bijzonder in één fabriek. Zo kunnen ze een beetje toezicht houden op het complete productieproces.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*