Record aantal Nederlanders in negentigste Mille Miglia

Rijdend automuseum jongensdroom voor Ronald Brouwer

Ons land is uit de crisis en dat merken ze ook bij de Mille Miglia, de meest exclusieve autorally ter wereld die 18 mei zoals altijd start in Brescia. Van de 440 deelnemers komt een kwart dit jaar uit Nederland, het meest van alle landen buiten Italië. Met een entreegeld van 7300 euro en hoge kosten voor de deelnemende wagens is het niet vreemd dat we veel Nederlandse namen terugzien in de Quote 500. Maar er doen ook enthousiaste ON-ers mee, zoals Ronald Brouwer uit Zeist. 

De bijna mythische race voert in vier dagen van Brescia naar Rome en weer terug. 1000 (mille) Romeinse mijlen (miglia), ongeveer 1500 kilometer. Het is een grandioos spektakel met onderweg gigantisch veel opgewonden toeschouwers. De historie van de Mille Miglia, die dit jaar voor de negentigste keer wordt verreden, is roemrijk.

Tussen 1927 en 1957 ging het echt om de eindtijd. Naar mate de auto’s sneller werden gebeurden er alleen steeds meer ongelukken, met 12 doden in 1957 als tragisch dieptepunt. Daarom stopte de organisatie met de rally maar in 1982 werd hij in ere hersteld, echter, alleen voor klassieke auto’s en zonder blind gejakker. Het record van Sir Stirling Moss wordt daarom niet meer verbroken. De Engelsman reed de afstand in 1955 in 10 uur 7 minuten en 48 seconden, bijna 160 km per uur gemiddeld!

De route

Strenge regels

De regels zijn tegenwoordig streng. Er mogen uitsluitend auto’s deelnemen die ook de oude Mille Miglia reden. De wagens moeten tussen 1927 en 1957 gemaakt zijn en het aantal deelnemers is gelimiteerd. Dit maakt het een aantrekkelijk evenement voor de ‘rich and famous’ die kosten nog moeite sparen om goed voor de dag te komen.

Sommige wagens zijn miljoenen waard. Zo zagen we in het verleden de Oranje prinsen onder de Italiaanse zon toeren, oud-premier Jan-Peter Balkenende en veel topmensen uit het bedrijfsleven. De Italianen malen er niet om en kijken ieder jaar uit naar de optocht van de iconische modellen. Die rijden door de mooiste steden maar ook bijzondere locaties zoals vorig jaar het Formule1-circuit van Monza en dit jaar de startbaan van de luchtmachtbasis Ghedi vlakbij Brescia.

Ronald brouwer en Jack Gosselink tijdens de Mille Miglia in 2016 jaar met de Goliath GP700

Ronald Brouwer uit Zeist is een van de 104 Nederlandse equipes. Samen met bijrijder Jack Gosselink reed hij in 2016 al mee in een bijzondere wagen, een Goliath GP700 uit 1954, waarvan er in Nederland slechts één rondrijdt. Hij vertelde ons toen dat de kleine tweetaktmotor van 25 PK soms spannende momenten opleverde. Bijvoorbeeld op het Formule1-circuit van Monza(!) waar ze maar net een grote heuvel op kwamen om vervolgens met een voor de oude auto veel te hoge snelheid de afdaling van het circuit te nemen. Wij spraken Ronald dit jaar weer en vroegen naar zijn passie voor het evenement en zijn nieuwe auto. 

Wat maakt de Mille Miglia zo bijzonder voor jou?

Het is altijd een droom geweest om mee te doen, ik ging al jaren als toeschouwer kijken. De entourage is geweldig, de sfeer, het landschap, de toeschouwers, ongelofelijk. En dat je met je auto bijvoorbeeld knalhard door het centrum van Siena mag scheuren waar normaal alleen voetgangers lopen, dat is iets dat je voor altijd bijblijft.  

Hard rijden? De race gaat toch niet meer echt om snelheid?

Nou, voor de Italianen wel hoor, die stimuleren dat juist! Ze staan langs de kant met spandoeken dat je extra hard moet want dan komt er meestal ook nog een mooi geluid uit de oude motoren. Vorig jaar reden we met hoge snelheid door een soort park waar de beplanting door de lucht vloog en iedereen vond het schitterend. Zijwegen worden ook speciaal afgesloten op het parcours.

Hoe vaak heb je nu meegedaan?

Dit is de tweede keer.

Kan iedereen in principe meedoen?

Ja, iedereen kan zich inschrijven mits je een auto hebt die aan de eisen voldoet. Maar er zijn wel 3000 aanmeldingen voor maar 440 equipes. De regel is dan dat alleen de originele wagens die daadwerkelijk hebben deelgenomen altijd toegang krijgen. Heb je een auto waarvan het model ooit deelnam maar je eigen auto niet, dan moet je soms wachten op een volgend jaar. Ik heb nu zo’n originele wagen en mag daarom altijd meedoen. Je moet van tevoren wel allerlei bewijsstukken overleggen en er is vlak voor het evenement nog een keuring.

Waarom is het Inschrijfgeld zo hoog?

Dat weet ik eigenlijk ook niet. Alles bij elkaar komt het op zo’n 10.000 euro maar daarvoor krijg je wel alle hotels en diners en een heel exclusief horloge van het merk Chopard met je eigen startnummer er op. Dat horloge is al bijna net zoveel waard als het inschrijfgeld.  

Chopard maakt slechts 1000 van deze exclusieve Mille Miglia 2017 modellen. Alle deelnemers krijgen er eentje gratis met hun startnummer. Ook los te koop voor 6.840 euro

Wordt er ook echt gestreden om de winst?

Jazeker, dat telt. Er zijn bijvoorbeeld proeven waarbij je 400 meter precies 43,6 km/u gemiddeld  moet rijden en de volgende 600 meter 23,8 km/u. Dat wordt allemaal gemeten en daar krijg je punten voor. Je krijgt strafpunten als je te vroeg of te laat aan de finish komt.  

Is de race ook zwaar?

Voor ons vorig jaar wel omdat we niet zo’n snelle wagen hadden. Daardoor kwamen we vaak pas om drie uur ‘s nachts in het hotel en om zeven uur ging de wekker weer. We hoorden van iedereen dat de diners zo geweldig waren maar daar hebben we toen niets van meegekregen. Zelfs de hotelbar was al dicht als wij aankwamen!  

Moet je onderhoud ook zelf doen tijdens de race?

Nee. Er is een Nederlands onderhoudsteam dat een aantal Nederlandse deelnemers ondersteunt als er iets kapot gaat.

Hoe hebben jullie het publiek vorig jaar ervaren?

Dat was dus geweldig. Vergelijk het met de Tour de France, mensen met spandoeken en campers langs de kant. Een dan reden wij vaak nog achteraan omdat we toen niet zo’n snelle wagen hadden.

Je hebt nu een nieuwe auto, een Fiat 500 C Sport ‘Mor & Sca’. Die we online zien staan met een waarde van €150.000. Waarom deze wagen?

Ten eerste heb ik er niet zoveel voor betaald want ik kocht hem op advies van een vriend die in Italië woont. Die ontdekte deze auto op een onbekende veiling waar er nauwelijks vraag was. Het mooie aan deze auto is dat hij in de startplaats Brescia gebouwd is en dat is op zich al bijzonder omdat de meeste autofabrieken in Turijn waren. Er is er maar eentje van op de wereld.

De Fiat 500 C Sport Mor & Sca waarmee Ronald de Mille Miglia dit jaar rijdt

In de tijd van oorspronkelijke Mille Miglia namen ook zelfbouwauto’s deel, dat was zelfs een speciale categorie. Dit is zo’n auto. Die werden vaak speciaal voor de rally gebouwd op basis van het chassis  van de bekende Fiat Topolino. Daar werd dan een ander koetswerk op gezet. We zijn nu druk bezig met onderzoek naar de historie van de auto en daarvoor doen we zelfs oproepen in de media in Brescia. We zoeken bijvoorbeeld familie van de oorspronkelijke coureurs die inmiddels zijn overleden en hopen dat die meer kunnen vertellen. Boccardi en Schreiber reden met deze wagen de Mille Miglia in 1949 en 1950. Met deze nieuwe auto hopen we dit jaar hoger te eindigen want toen werden we 314e. Nadeel is wel dat dit een open auto is dus als het regent worden we kletsnat!

Coureurs Boccardi en Schreiber in 1949 in dezelfde wagen

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*