Neeee, geen Mc Donalds naast de Dom!

Mc Donalds wil een vestiging openen naast de majestueuze Dom in Florence en dat is een gevoelig punt voor veel Italianen die het niet passend vinden. Het houdt de gemoederen in de kunststad al maanden bezig. De burgemeester verklaarde nog maar eens fel tegen het voornemen te zijn. Deze historische plek moet beschermd worden aldus Dario Nardella.

Italië is het enige land ter wereld waar de Amerikaanse hamburgerketen nooit echt voet aan de grond kreeg. In het land waar het slow-food denken begon is fastfood ongewenst. Er zijn natuurlijk wel vestigingen maar voornamelijk in de grote toeristensteden en die moeten aan tal van speciale eisen voldoen, met name aan de buitenkant. U zag vast wel eens de goudkleurige M, i.p.v. de gele. Italianen houden best van een snelle hap maar toch grijpen ze liever naar een traditionele pizzapunt, een broodje porchetta of een ander culinair vluggertje. Keuze genoeg en laten we eerlijk zijn, meestal veel lekkerder en doorgaans gezonder.


Mc Donalds zou een intentieverklaring van de burgemeester hebben voor een nieuwe vestiging op het Piazza Duomo maar die ontkent dat. Inwoners lanceerden ondertussen Facebookpagina die al 16.000 keer werd ‘geliket’. Het stadsbestuur wil schreeuwerige horeca ook terugdringen. De gemeenteraad drong een paar maanden geleden nog het aantal mogelijkheden voor kebabzaakjes en ‘outlet’ kledingwinkeltjes in de buurt van de Dom terug. Ook moeten nieuwe bedrijven minimaal de helft van hun waar uit Toscane halen. Mc Donalds zou zich aan die regel voor haar nieuwe vestiging willen houden aldus het concern. Door de grote weerstand nu en eerdere toezeggingen overweegt de keten, die al negen restaurants in de stad heeft, juridische stappen.

Ook andere historische steden in Italië nemen maatregelen om de ‘verkebabbisering’ van het straatbeeld in de binnensteden tegen te gaan. Volgens de burgemeester van Florence moet een commissie deze zomer een definitief besluit nemen over de vergunning.

piazza-duomo
Komt er een gele M hiernaast?

Mc Donalds in Italië

De eerste vestiging in Rome opende na lange discussies en een felle juridische strijd in mei 1986 aan de Piazza di Spagna, vlakbij de Spaanse Trappen. Aan de opening was zelfs een referendum voorafgegaan, waarbij net iets meer dan de helft van de Romeinse bevolking instemde met de komst de hamburgerketen. De opening werd allesbehalve met gejuich onthaald. Tegenstanders schreeuwden dat de uitslag van het referendum gemanipuleerd was door zwaar lobbywerk en dat de komst van de hamburgerketen het einde van de traditionele Italiaanse keuken zou betekenen. Woedende burgers protesteerden bij hun politici. Anti-McDonald’s-groepen organiseerden protestmarsen. Op straat werd zelfs gevochten. De regering kreeg officiële vragen om het restaurant te sluiten.

Zover kwam het niet maar McDonald’s moest zich wel fors schikken naar de wensen van de overheid. In de buurt van monumenten – in Rome dus haast overal – werd de keten verplicht een discrete goud- of anderskleurige versie van haar felle geel/rode logo op hun gevel te voorzien, zodat dit nauwelijks opviel in de omgeving. Behalve publicitaire beperkingen kreeg de keten ook af te rekenen met de uiterst strenge Romeinse bouwvoorschriften die zelfs bepalen welke kleur je gevel moet krijgen, wat je er eventueel aan mag bevestigen, hoe en met welke materialen je dat doet.

mcdonalds-galeria-milaan-vittorio-emmanuele
Deze vestiging in de Milanese Galleria Vittorio Emmanuele moest een paar jaar geleden dicht om plaats te maken voor een Pradavestiging. De Amerikanen waren het daar niet mee eens.

Woedende pizzabakkers

Mc Donalds haalde zich vorig haar de woede van de pizzabakker op de hals. In een  reclame was een gezin in een pizzeria te zien. Toen de bediende het kindje vroeg welke pizza het wilde eten,
antwoordt het: “Een happy meal!” De Napolitaanse pizzabakkers waren woedend: “Een beschamende aanval op een symbool van mediterrane voeding, de pizza is cultureel erfgoed!” aldus de Pizzaioli. Er werd zelfs met een proces gedreigd. McDonald’s haastte zich vervolgens om openlijk excuses te maken. “Ook wij houden net als alle goede Italianen van pizza en pizzeria’s”, liet het bedrijf in een verklaring weten. De rel leidde tot een nieuwe commercial van de pizzafans. Zie het tweede filmpje.

Amerikaanse ketens

Ondanks alle weerstand zag Mc Donalds de laatste jaren zijn kans schoon om het aantal vestigingen in Italië fors uit de breiden, inspelend op de economische crisis bezorgden ze de Italianen graag een volle maag voor weinig geld en het bedrijf schermde met jongerenbanen in het licht van de enorme jeugdwerkloosheid. Ook Starbucks heeft de stoute schoenen aangetrokken en wil snel vestigingen gaan openen in Milaan net als Domino’s Pizza.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*