Mannen staan er volgend jaar gekleurd op!

Deze week ging de 88e editie van de Pitti Uomo van start, het Italiaanse event voor herenmode in Florence. De collecties voor de lente- en zomermode van 2016 kenmerkte zich door vrolijke kleuren, Pitticolor zogezegd.

‘Kleurrijke elegantie’ is het centrale thema deze week in Florence waar zoals gebruikelijk in het Fortezza da Basso de aftrap werd gegeven voor de internationale modebeurs. Een van de opvallendste zaken is dat de collecties minder onderscheidt hebben tussen man en vrouw. Ontwerpers maken stukken die door beide gedragen kunnen worden of zelfs door kinderen. Bijzonder zijn bijvoorbeeld de schoenen van Paolo Ferrarini. Ze zijn geschikt voor jong en oud, man en vrouw.

Sexeloze schoenen

Sexeloze schoenen

Jasjes zijn nog steeds het ankerpunt van een formele outfit maar ze zijn volgend jaar van lichtere (gewicht) materialen gemaakt met patronen geïnspireerd door de jaren 70. Broeken zijn ruim maar ook ‘slim-fit’ gesneden en ze zijn, nu even opletten Jort Kelder, kort! De Italianen weten dus eindelijk hoe het ‘heurt’.

2016 wordt blauw

Blauw is de overheersende kleur voor pakken, jasjes en accessoires hoewel we kleuren als geel, roze, rood en oranje terugzien in stiksels, knoppen en voeringen.

Alle tinten blauw komen naar voren in de sport en ‘smart-casual’ kleding maar vooral denim wordt volgend jaar een belangrijke kleur als perfecte mix tussen een landelijke en stedelijke uitstraling.

En nu even opletten voor Willem; zijden sjaals, stropdassen, linnen shirts, overhemden en strakke broeken liggen volgend jaar in het koningsblauw in de winkel. De ontwerpen geven de uitstraling van een moderne zeerob, echt iets voor een Hollandse watermanager dus.

Pitti People - 047

Sokken

Een figuurlijke maar ook letterlijke verademing was voor veel mannen het moment dat wijlen prins Claus zijn stropdas afgooide. Dat luchtte op maar het was wel de vraag waarmee je je als man dan stijlvol kan onderscheiden van de rest. Welnu, de Italianen bombarderen nu de sok als het kledingstuk waarmee je persoonlijkheid een eigen identiteit kan geven.  Ze zijn er in oneindig veel prints en designs. Creatief, grappig of juist heel gedistingeerd.

Aan de Pitti Uomo 88 nemen maar liefst 1.150 modemerken deel. 40% komt uit meer dan 30 verschillende landen. Helaas zijn er deze keer nauwelijks Nederlandse merken te vinden. Het evenement trekt meer dan 30.000 bezoekers.
Bekijk de website.

pitti-uomo-7

 

2 reacties

  1. Mooie bijdrage van het schitterende Pitti! Goed om te zien dat ook de sokken een steeds prominentere rol gaan vervullen.

  2. Grote modehuizen laten in hun collecties voor 2016 ook veelal de zijden mannenshawl zien, in een trendy smalle model. Gedragen op de blote huid, maar zelfs ook op de coltrui die we in 2016 veel gaan zien! Een geduchte concurrentie van de stropdas dus, dat heb ik in dit prettig lezende en informatieve artikel een beetje gemist.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*