Proef het leven! Italië leidend in biologische levensstijl

Slow Food wil zich meer en meer richten tot de Nederlandse consument. De Italiaanse organisatie, die zich inzet voor lekker, puur en eerlijk, zou graag zien dat ook Nederlanders meer leren genieten. Boeren, koks en winkeliers moeten daarbij helpen. ‘Italianen kopen en koken met smaak, Nederlanders nog teveel op basis van de reclame.’  

local foods fundraisersHet verschil in levensstandaard tussen Italië en Nederland laat een schril contrast zien. Toch is juist de rijkere Nederlander van het zuinige soort. Het zijn de boodschappers die zich laten leiden door een strikt lijstje met benodigdheden op basis van de aanbiedingen. Italianen daarentegen vullen hun tas met slechts de helft, maar dat zijn dan wel boodschappen met smaak. “Het lijkt een cliché, maar het is dan ook wel waar,” zegt Rob Cozzi van Slow Food Nederland. “Wij doen onze aankopen nog teveel met de portemonnee, terwijl Italianen geen concessies willen doen aan lekker eten. Basta. Ook Nederlanders krijgen de Italiaanse smaak te pakken, want de belangstelling voor pure, smaakvolle producten die afkomstig zijn uit de biologische landbouw groeit. Dat is te zien aan de consumentenbestedingen, aan de uitbreiding van het biologische assortiment in supermarkten en de belangstelling voor bijvoorbeeld de Youth Food Movement (YFM). Echt waar, ik heb veel vertrouwen in de jeugd wat dat betreft.”

Paplepel

De jongerenbeweging YFM komt voort uit het Italiaanse Slow Food. Het is een netwerk van studenten, jonge consumenten en jonge professionals, zoals boeren, tuinders, koks, vissers en producenten die met elkaar veranderingen teweeg brengen. Door middel van evenementen probeert de YFM jongeren bewuster te maken van de voedselkeuzes die ze maken. Cozzi: “We kunnen veel van de Italianen leren en dat zeg ik niet alleen op basis van mijn Italiaans bloed. Nee, voor mij is Slow Food ‘a way of life’. De beweging is in Italië ontstaan als een reactie van de Italiaanse regionale voedselcultuur op de industrialisatie van de voedseleconomie. Mijn passie voor de keuken en het goede van het leven komen voort uit die cultuur. Zo heeft een bezoek aan de Salone del Gusto en de Terra Madre in 2008 met een groep jongeren, geleid tot de oprichting van Youth Food Movement Nederland. Ook daarin zijn die Italiaanse grondbeginselen weer opgenomen.”

Van boer tot bord

Om de Italiaanse ‘moraal des levens’ op te nemen in de Nederlandse (keuken)cultuur, willen de Italianen van Slow Food Nederlanders bij de hand nemen. Zo wordt gewerkt aan een verbond tussen boeren en koks, waardoor je op de menukaart in een restaurant direct een link vindt naar de betreffende producenten. Bovendien moet het straks makkelijker worden om via bijvoorbeeld internet biologische producten in de winkel te herleiden naar boeren, bakkers, telers of vissers. Het zijn extra handvatten die de biologische trend in Nederland moet voortzetten en het Italiaanse denken tot het onze moet maken.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*