Italianen ontmaskeren Tripadvisor

Wat restaurantsite Iens in Nederland is, is Tripadvisor in veel andere landen, zo ook in Italië. De sterke positie van de Amerikaanse site is veel Italiaanse restauranthouders al jaren een doorn in het oog want ze vertrouwen veel recensies niet. Op de website Hospitality Management lazen we dat een andere website nu een val opzette.

De redacteuren van de Italiaanse website Italia a Tavola maakten een profiel van een niet-bestaand restaurant aan en namen de proef op de som. Wat bleek, het fictieve restaurant ‘La Scaletta’ was een maand lang het ‘beste restaurant’ van het plaatsje Moniga del Garda. Nadat het profiel was opgetuigd, kwamen er enkel positieve recensies binnen (uiteraard ook allemaal ‘fake’). TripAdvisor beloonde dit en zette het restaurant in de spotlights. Het werd zelfs boven een echt bestaand en veel ouder restaurant geplaatst dat al 3.000 recensies kreeg.

TripAdvisor zegt dat valse recensies eruit worden gefilterd en dat het systeem waterdicht is maar dat blijkt volgens de Italianen dus niet te kloppen.

Not amused

Tripadvisor was niet echt ‘amused’ en wilde geen reactie geven aan de uitdagers. Tegenover de Britse krant The Independent wilden ze wel wat zeggen. Het zou een nutteloos experiment zijn om een vals profiel of valse recensies aan te maken, want dat is iets compleet anders dan de fraude die ze dagelijks zien en kunnen onderscheppen. “We weten wanneer fraudeurs proberen om rankings te manipuleren, omdat zij sporen achterlaten”, aldus Tripadvisor.

De strijd duurt al een tijdje. Eerder kreeg Tripadvisor al een boete van 500.000 euro van een Italiaanse rechtbank, nadat de Italiaanse mededingingswaakhond AGCM ze had beschuldigd dat bezoekers valse recensies te zien kregen.

Overigens constateren we ook al jaren dat de restaurateurs die goed beoordeeld worden dat juist willen laten weten middels een sticker van Tripadvisor op de deur. Onze ervaring is dat het eten daar dan ook beter dan gemiddeld is.

Ook Expedia en Booking.com onder de loep

De autoriteiten namen ook al andere grote internationale reissites als Expedia en Booking.com op de korrel vanwege onjuiste informatie en de laagste prijsgaranties die in contracten met hoteliers zouden staan.
Verder willen de Italianen ook werk maken van mogelijk oneerlijke commerciële deals bij Google, Apple en Amazon.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*