Fendi gaat nog meer Romeinse fonteinen restaureren

Bij Fendi hebben ze de smaak na de succesvolle restauratie van de Trevifontein en de Quattro Fontane te pakken. Het modehuis stelt voor komend jaar 300.000 euro beschikbaar voor een opknapbeurs van vier andere bekende Romeinse fonteinen.

Binnenkort zien de fontein op de Gianicolo (een van de zeven heuvels waarop Rome is gebouwd), de Fontana dell’Acqua Felice (ook wel La Fontana del Mosè, Mozesfontein genoemd), Il Ninfeo del Pincio (de fontein van de Nympf )en de la Fontana del Peschiera er weer stralend uit.

De fontein op de Gianicolo, ook wel Grote Fontein genoemd (zie foto boven) is ook nog bekend onder de naam Fontana dell’Acqua Paola en bevindt zich op de top van de Janiculumheuvel bij De Porta San Pancrazio, de stadspoort in de Muur van Urbanus VIII. De fontein figureert ook in de succesfilm La Grande Bellezza

Il Ninfeo del Pincio op de Pincio heuvel is een iconisch werk van de Neoklassieke architect Giuseppe Valadier (1762-1839).
De Mozesfontein op het Piazza San Bernardo werd tussen 1585 en 1589 in opdracht van paus Sixtus V gebouwd en was onderdeel van het aquaduct Aqua Alexandriana.

De Mozesfontein

De Mozesfontein

De Fontana del Peschiera op het Piazzale degli Eroi vinden we zelf iets minder fraai. Het gemetselde bouwwerk van het kalksteen travertijn stamt uit 1949 en werd ontworpen ter ere van het jubeljaar 1950. Het is het eindpunt van het Peschiera aquaduct, een van de grootste van Europa.

fontein-peschiera_piazzale_degli_eroi

De Peschiera fontein op het Piazzale degli eroi

Fendi verklaarde dat de donatie voortkomt uit de liefde voor de stad. Sinds de start van het bedrijf in 1925 is Rome een onuitputtelijke bron van inspiratie geweest. De fonteinen zijn symbool voor het artistieke kapitaal en een steeds terugkerend thema in onze geschiedenis. Aldus topman Pietro Beccari van het concern. In 1977 kwam bijvoorbeeld de promotiefilm Histoire d’Eau uit waarin de nieuwe kledinglijn van ontwerper Karl Lagerfeld werd getoond. In de reclamefilm van bijna 25 minuten spelen de Romeinse fonteinen een van de hoofdrollen.

En tot slot natuurlijk toch nog even aandacht voor de veelbesproken Fontana della Barcaccia die door Hollandse Hooligans onder handen genomen werd begin dit jaar. Ook die wordt hersteld, alleen met Hollands geld…

Bedrijven betalen restauraties monumenten

Investeren in cultureel erfgoed is een trend onder toonaangevende Italiaanse bedrijven en dat komt goed uit, de overheid zit krap bij kas. De opknapbeurt van het Colosseum wordt door schoenenfabrikant Tod’s betaald.
Bulgari tekende voor de restauratie van de Spaanse Trappen.

rialtobrug

In Venetië sponsort Renzo Rosso van het bekende merk Diesel de restauratie van de uit 1591 stammende Rialtobrug.
Het mode-conglomoraat van Francois Pinault (o.a de merken Gucci, Balenciaga and Stella McCartney) kocht al eerder het Palazzo Grassi en verbouwde dat tot een museum waar afgelopen najaar de eerste tentoonstelling werd gehouden.

Benneton kocht in Venetië het Fondaco dei Tedeschi en ook merken als Replay, Palazzetti en Prada investeren in historische gebouwen.

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*