Alberto Alessi: genoeg design nu de wine

De kans is groot dat u als Italiëfan wel iets van Alessi in huis heeft. Het merk kende de internationale doorbraak toen het zich ging richten op keukenproducten. Alberto Alessi was als kleinzoon van de oprichter begin jaren 70 de grondlegger van de groei van het bedrijf de afgelopen decennia. Deze godfather van de Italiaanse designwereld begon 15 jaar geleden een heel nieuw project; wijn! Afgelopen dinsdag presenteerde hij samen met zijn oenoloog in Rotterdam voor het eerst in ons land het resultaat.

U bent er misschien wel eens geweest met vakantie, het Ortameer, het kleine broertje van het Lago Maggiore aan de westkant gelegen. Hier kocht de familie Alessi in 2000 een boerderij en landgoed, 400 meter boven zeeniveau. Net als veel andere succesvolle Italianen wilde ook Alberto Alessi wijn maken, het lijkt wel een soort oerdrang in het DNA van de Italiaan. De voorbeelden van artiesten als Zucchero kent u misschien maar ook tal van bekende voetballers, presentatoren en ondernemers willen vroeg of laat een eigen fles openen.

De huidige topman van het beroemde designmerk legde de lat hoog, het moest simpelweg de allerbeste wijn worden die er ooit gemaakt is, ga er maar aanstaan. Voordeel was in ieder geval de eeuwenlange traditie van wijnbouw rond het Ortameer. Hier zijn de klimatologische omstandigheden en de aarde van uitstekende kwaliteit. Het doel was helder, de filosofie ook. Biologisch, natuurlijke processen tot in de details en volgens het gedachtegoed van antroposoof Rudolf Steiner en zoveel als mogelijk handmatige productie.

Een trotse vader met zijn dochter Monica Alessi

Monica Rossetti en Alberto Alessi

Oenoloog Monica Rossetti is verantwoordelijk voor het project. In Rotterdam vertelt ze met de bekende Italiaanse passie over het resultaat van 15 jaar hard werken. Pas sinds vorig jaar wordt de wijn namelijk verkocht, in Italië alleen via de eigen webshop. Exclusief met een grote E mag het product van de designfamilie gerust genoemd worden. De 3 hectare op het Cascina Eugenia in Pratolungo leveren slechts 3.000 flessen per jaar op. Collectors items dus die je trouwens gerust wel 10 jaar of langer kan later liggen. De wijn wordt er alleen maar beter (en duurder!) op.

De fles van Leonardo

De fles is een verhaal apart. Daar tekende de grote meester zelf uiteraard voor. Hij liet zich inspireren door Leonardo da Vinci die ooit zijn perfecte wijnfles tekende. De ‘Leofles’, zoals de ontwerper hem liefkozend noemt, is nadien net als het bekende Nutellaglaasje als karaf te gebruiken. Bijzonder is ook de gigantische kurk die er in zit en die volgens Alberto meer kost dan de fles zelf! Alle 3.000 kurken worden er door de familie met de eigen handen in gestopt. De bekende Alessi kurkentrekker past er helaas niet op.

Het etiket vermeldt de weersomstandigheden waaronder de druiven in dat jaar tot wasdom zijn gekomen, dat kan een slok op de bekende borrel schelen zoals u weet. Die maakt Alessi trouwens ook, grappa!

Ruiken en proeven!

Davinci tekende ooit deze fles.

Da Vinci tekende ooit deze fles.

Jaloers mag u zeker zijn op het selecte gezelschap dat samenkwam in de winkel van Designshops in Rotterdam. Eigenaar Joris de Raadt is bevriend geraakt met Alessi en besloot de wijn te importeren. De gasten mochten drie varianten proeven van het vloeibare kunstwerk. Een witte Chardonnay uit 2010 en 2011 en een rode Pinot Noir uit 2011.

Eerst eindeloos ruiken is het begin van het feestje. De geur van salie,  rozemarijn en mediterrane kruiden dringt diep in de neus door en daarna ontvouwt zich een bouquet van wit fruit, peer en appel. Een ander oogstjaar en productiewijze laat weer een nieuwe smaak en geurpallet zien; jasmijn, bergamot en citrusvruchten.

Twee sterrenchef Fred Mustert zorgde voor de door Alberto Alessi zelf uitgekozen begeleidende hapjes en u begrijpt, het was een avond om niet snel te vergeten.

Prijskaartje

We noemden dus de kwaliteit en exclusiviteit dan is het niet gek dat het prijskaartje hier niet voor onder doet. Vanaf 110 euro per fles, maar dan heb je ook echt wat bijzonders en een mooie karaf of bloemenvaas in de kast…

Lees al onze artikelen over Italiaanse (top)wijn, klik hier.

Vader en dochter Alessi tijdens de proeverij bij Designshops Rotterdam

Veel belangstelling tijdens de proeverij bij Designshops Rotterdam

wijn-alessi3

wijn-alessi2

wijn-alessi1

 

 

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*