De Cornetto, het beroemdste ijsje ter wereld. Bedacht in Napels

De consumentenbond testte ooit de echte Cornetto-ijsjes samen met de nepperts. Conclusie: De variant van de Lidl versloeg nipt het Ola-origineel. Wij vroegen ons af wat ijsmaker Spica er van gevonden had, de Napolitaanse uitvinder van het beroemdste ijsje ter wereld.

De geschiedenis van het ijshoorntje gaat terug tot het begin van de 20e eeuw alhoewel in Italië al veel eerder ijs van een wafeltje werd gegeten. Er gaan diverse verhalen de ronde wie de uitvinding mag claimen. Een mooi verhaal is dat van een Italiaanse ijsverkoper, die tijdens de Wereldtentoonstelling van 1904 in het Amerikaanse St Louis door zijn schaaltjes heen was. Een bevriende Syrische bakker bedacht een snelle oplossing. Hij maakte zogenaamde zalabias, een spiraalvormige Arabische lekkernij.  Die rolde hij voor de gelegenheid in de vorm van een hoorntje en zo zag een praktische manier van ijs eten het licht.

In Italië kwam de doorbraak in de jaren 30 van de vorige eeuw in Turijn. In die tijd was het niet gepast dat dames in het openbaar aten. Om ze toch van ijs te kunnen laten genieten gaf de uitbater van Caffé Florio, een beroemde bar die nu al bijna 250 jaar bestaat, de dames een hoorntje met ijs. Een nieuwe trend was geboren.

Al die tijd hadden voedingsfabrikanten gezocht naar een manier om een hoorntje lang knapperig te houden in bevroren toestand, zodat het met ijs en al in grote getale kon worden verkocht. Dat valt namelijk niet mee met het droge koekje en een door en door vochtige substantie.

De ijsmakers van de Spicafabriek in 1953
De ijsmakers van de Spicafabriek in 1953

Pas in 1959 kwam de Napolitaanse ijsmaker Spica met een oplossing. Hij bekleedde de binnenkant van het hoorntje met een laagje suiker en chocolade en vulde dat met ijs. In 1960 registreerde hij de naam Cornetto, de naam voor het gevulde croissantje waarmee Italianen zo graag ontbijten.

De verkoop viel tegen totdat in 1976 de Nederlands Britse voedingsreus Unilever Spica en de rechten van de Cornetto kocht. Een wereldwijde reclamecampagne werd gelanceerd en de rest is geschiedenis.

Tegenwoordig maakt Ola allemaal varianten van het ijsje inspelend op populaire trend. Zo introduceerde het in 2020 de kleurrijke Cornetto Mermaid. Eerder was de Cornetto Unicorn (UniCornetto) al een groot succes in Azië.

Puntjes

Tot slot kan je tegenwoordig ook alleen de puntjes van het ijsje los krijgen. Muddy Bites heten ze. Ooit bedacht door een Amerikaan met de bedoeling wereldwijd in de schappen te komen maar vooralsnog alleen online te koop. Of je dat ook moet doen is de vraag. Chemicus Bert Weckhuysen van Universiteit Utrecht zegt dat het puntje het ongezondste deel van het ijsje is…

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*