Louwman Auto Museum toont Italiaanse stijliconen

Houdt u van Italiaanse auto’s dan kunt u de agenda trekken. 19 mei Viva Italia in Assen, 22 en 23 juni Spa Italia in België, 30 juni Italia a Zandvoort en 24 en 25 augustus ook in Zandvoort het evenement Spettacolo Sportivo.

Vergeet ook het Italië Evenement in Haarzuilens niet want ook daar pronken weer schitterende modellen van alle Italiaanse merken.

Tussen alle evenementen door kunt u ook nog naar het  Louwman Museum in Den Haag voor de tentoonstelling ‘Stijliconen, Passione per il Design Italiano’ Deze duurt van 27 april tot en met 2 juni  UPDATE: wegens succes verlengd tot 23 juni.

De tentoonstelling laat vijftien Alfa Romeo’s van vermaarde Italiaanse carrosseriebouwers zien.  Topstukken onder andere afkomstig uit de collectie van het Alfa Romeo Museum (Museo Storico Alfa Romeo) in Arese, Italië. Het is een prachtig overzicht van vooral naoorlogse ontwerpen van de meest begenadigde Italiaanse ontwerpers die met hun ontwerpen wereldwijd vele prijzen ontvingen op talrijke Concours d’Elegances.

Jaren lang speelden de carrosseriebouwers een belangrijke rol in het ontwikkelingsproces van Alfa Romeo. Zij moesten rekening houden met de steeds strengere eisen op het gebied van producttechnologie. Dat dit niet ten koste ging van hun werk en creativiteit is te zien op deze overzichtstentoonstelling.

Begeerlijke modellen

Maar liefst vier geëxposeerde automobielen zijn uitgerust met een carrosserie van het designhuis Touring. De Alfa Romeo 8C 2900 B Tipo “Le Mans” uit 1938 zal door menigeen als meest begeerlijke betiteld worden. De sportieve 8C, voorzien van een imposante aerodynamische carrosserie, moest helaas opgeven in de 24 uur van Le Mans nadat het een groot deel van de race op kop reed. Daarnaast zijn te bewonderen een naoorlogse Alfa Romeo 6C 2500 SS ‘Trossi’, voorzien van een fraai gesloten koetswerk, een Alfa Romeo 6C 2500 SS Villa ‘d’Este’ cabriolet, voorzien van een tweekleurige cabriolet carrosserie en een druppelvormige Alfa Romeo 1900 C52 Disco Volante Coupe, die doet denken aan een vliegende schotel.

Alfa Romeo 8C 2900 B Tipo Le Mans

Alfa Romeo 8C 2900 B Tipo Le Mans

Pininfarina

Pininfarina wordt vertegenwoordigd door een Alfa Romeo 6C 2500 SS voorzien van een elegante carrosserie, dichte wieldoppen en dubbele koplampen (een handelsmerk van Pininfarina) en een vloeiend gelijnde Alfa Romeo 1900 L TI uit 1952 met opvallende rode grill. De modieus lichtgeel gekleurde Alfa Romeo Tipo 33/2 Coupé, in de volksmond P33 genoemd, werd als ‘concept car’  getoond op de autoshow van Turijn en mag als een van de meest tot de verbazing sprekende automobielen van deze wereldberoemde carrossie’ beschouwd worden.

Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet Villa d'Este - car. Touring - 1951 (1)

Alfa Romeo 6C 2500 SS Cabriolet Villa d’Este – car. Touring – 1951 (1)

Zagato

Voor verschillende van de door Zagato ontworpen carrosserieën werd gebruik gemaakt van lichte materialen, zoals aluminium en polyester. De Alfa Romeo 1900 SSZ uit 1954 is hiervan een prachtig voorbeeld. Na veertig jaar is deze auto teruggevonden in geheel originele en complete staat. De Alfa Romeo 2600 SZ en Alfa Romeo Guilia TZ2 hebben beide een recht afgekapte achterkant (Coda Tronca), een typerend Zagato signatuur. Deze 2600 SZ is de eerste van in totaal vier prototypen. De TZ2 is, met een gewicht van slechts 620 kg, een echte racer.

Alfa Romeo Navajo - car. Bertone - 1976

Alfa Romeo Navajo – car. Bertone – 1976

Bertone

Op de expositie zijn drie karakteristieke automobielen van Bertone te zien. De Alfa Romeo 6C 2500 SS is een gestroomlijnde automobiel, in 1941 gebouwd op één van de allereerste Super Sport chassis van Alfa Romeo. Twee concept cars van Bertone vergezellen de 6C: de Carabo en de Navajo.

De Carabo is de eerste in reeks concept cars en is gebouwd op de basis van een Alfa Romeo Tipo 33 racewagen. De combinatie van fluoriserend groen en metallic groen, de naar achter scharnierende deuren en de extreme vormgeving waren in 1968 baanbrekend. De Navajo werd in 1976 gepresenteerd. De aerodynamische koets van door glasvezel versterkt polyester vertoont gelijkenis met een ruimtecapsule en is voorzien van vele innovaties waaronder een digitaal display op het bedieningspaneel.

Alfa Romeo 1900 L TI - car. Pininfarina - 1952

Alfa Romeo 1900 L TI – car. Pininfarina – 1952

Castagna en Farina

De elegante gestroomlijnde koets van Castagna uit 1939 was het eerste ontwerp van de Milanese koetsbouwer Castagna op een Alfa Romeo 6C 2500 chassis. Onder de motorkap schuilt het prototype van een S 10 SS motor, een 12-cilinder 3500cc motor die bedoeld was voor de 6C maar helaas nooit in productie is genomen.

Giovanni Michelotti tekende in dienst van Stabilimenti Farina voor het ontwerp van de aluminium open koets op de Alfa Romeo 6C 2500 S. Michelotti heeft in zijn carrière meer dan 1200 ontwerpen getekend en is een van de meest productieve en invloedrijke designers die Italië heeft voortgebracht. De auto werd gepresenteerd op de Autoshow van Parijs en New York in 1947.

De vaste collectie van het museum is tijdens de expositie eveneens toegankelijk. De collectie toont de geschiedenis van de automobiel in al zijn verschijningsvormen en uit alle tijdperken. Ruim 250 auto’s van meer dan 100 fabrikanten geven een overzicht van de verschillende carrosserievormen en technologische vernieuwingen, met name uit de vorige eeuw.

 

www.louwmanmuseum.nl

Zelf met de eigen auto naar Italië?  Lees onze tips!

Reageer

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

*